expansievat tbv drukloos buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

wilfred

expansievat tbv drukloos buffervat

Bericht door wilfred »

Hoi allemaal

Als je buffervat drukloos is en je hier geen zuurstof in wilt hebben en geen warmteverlies, zat ik te denken om aan de onderzijde van het buffer een aansluiting te maken hier een staandepijp met een ca 100 liter vat bovenop te monteren.

Doel:
Geen warm water in het expansievat komt, dus geen warmteverlies. immers de aansluiting is geheel beneden, daar is het water op zijn koudst.
Er eenvoudig een peilglas of misschien wel een vlotter gemonteerd kan worden om het peil in de gaten te houden.
Er aan de bovenzijde in het buffervat geen zuurstof ophoopt.
Dit vat erg eenvoudig groter te maken is als het nodig mocht zijn.

Enig idee of deze gedachtengang klopt?

Wilfred
JantjeV8

Re: expansievat tbv drukloos buffervat

Bericht door JantjeV8 »

Ik weet even niet waar je die 100Liter op baseert, maar daar zul je wel over nagedacht hebben.

Hoe die redenatie met die zuurstof werkt ben ik wel benieuwd naar.
William

Bericht door William »

Lijkt me een goed plan.
Ik zou het dan op deze manier doen:
Buffertank2.jpg
-Vul de buffer met koud water tot je ongeveer 5 cm in expansievat hebt staan

Nu zal er nooit lucht in buffer komen ondanks de wet van de communiserende vaten, want expansietank staat hoger.
Omdat je hem met koud water vult zal de buffer nooit minder volume aannemen en dus geen (vrije) lucht uit expansievat krijgen.
Helaas zal het water in buffertank nooit (zuurstof-) dood worden zoals in cv-systemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door William op 01 sep 2010, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
frans

Bericht door frans »

Maar er komt wel zuurstofrijk water in het buffer via het water van het expansie vat.
Dit gebeurt telkens weer als de temperatuur is de buffer daalt. :wink:
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
William

Bericht door William »

Misschien te voorkomen door een laag van 5 cm olie (bijvoorbeeld slaolie) in expansietank te gieten?
Moet er wel al minimaal 5 cm water in expansievat staan terwijl hij koud is, anders krijg je olie in je buffertank...
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

William schreef:Misschien te voorkomen door een laag van 5 cm olie (bijvoorbeeld slaolie) in expansietank te gieten?
Moet er wel al minimaal 5 cm water in expansievat staan terwijl hij koud is, anders krijg je olie in je buffertank...
Dat is niet aan te raden. Een gedeelte gaat in emulsie en dat geeft een hoop troep tenslotte. Er zijn forumleden die dit geprobeerd hebben. Is absoluut af te raden.

Iets zuurstof krijg je altijd in het water. Maar opvallend is dat dit alleen in de eerste meters buis vanaf het expansievat slibvorming geeft. Dus je moet zorgen dat er een aantal meters ijzeren buis zit tussen buffer en expansie.

Eigenlijk moet je het open expansievat niet op de onderkant van het buffer zetten. Het dient namelijk ook als ontlasting van hoge druk bij systeemstoring.
Een open expansievat zet je best op de heetwaterafvoer van de kachel, voordat het naar de buffer gaat. Gebruik er desnoods een oude boiler voor.Heb je gelijk isolatie.
Bij een situatie waarbij de ketel oververhit raakt (bijv. stroomuitval) wordt alls eerste alleen een gedeelte van de ketelinhoud weggeperst. Dat kost veel minder weerstand dan dat je via de hele buffer gaat. Daarna stroom koeler bufferwater toe, waardoor je gelijk (tijdelijk) weer koeling hebt.
In het andere geval pers je je complete systeem leeg.

Let ook op kranen in dit soort leidingen. Door aktiviteit rondom de ketel (hout slepen ,etc) zou je mogelijk tegen de hendel kunnen stoten, waardoor de kraan afsluit :evil:
En dat zie je niet altijd direkt.
Haal de hendel eraf, als de kraan goed staat.

Albert
Change, before you have to.
William

Bericht door William »

Haal de hendel eraf, als de kraan goed staat.
Dit heb ik ook bij mijn boiler gedaan. Zag mijn baby-dochterje later die al dichtzetten. :wink:
Als deze buffer opgewarmt wordt via een warmtewisselaar heb je niets met de druk in houtcv te maken.
Anders is het inderdaad nogal link dat alle druk (stoom) via tegendruk buffervat uit expansievaatje moet komen.
wilfred

Bericht door wilfred »

Bedankt zover

De opzet is een buffervat van 2500liter of 2x 2500 liter achter elkaar en de inhoud door de kachel laten stromen drukloos, het buffervat op 2 meter hoogte hangen ik dacht aan ca 100 liter, ik neem aan dat als water warm wordt het uitzet en als het koud wordt weer krimpt, het volumeverschil moet de buffer opvangen.

Ik meen dat 10% van buffervat te maken heeft met gesloten systeem. Maar ik zou niet weten wat het volumeverschil is tussen koud en warm water.

ik wilde op de buffervaten een automatische ontluchter plaatsen.
William

Bericht door William »

Een gedeelte gaat in emulsie...
Neem dan smeerolie o.i.d.
Dat is nagenoeg niet mengbaar met water. Wel als je water door de smeerolie pompt, dan krijg je een melkachtige substantie. Wat zich ook langzaam weer scheid.
Als je een flinke bodem water in expansievat houd (koude toestand) komt de smeerolie echt niet de buffertank.
Er is nagenoeg geen doorstroming in van/naar expansievat.

Zelf zou ik voor andere sapjes kiezen, maar dat is gemakkelijk ivm mijn werk. (chemicalien tanker)
Misschien in verband met de veiligheid toch slimmer om het op de aanvoerleiding te doen zoals Albert al kenbaar maakte.
Al vrees ik dan wel voor mogelijke vermenging van de olie...
Misschien moet je het zuurstofrijke water maar voor lief nemen of een anti-corosie middel toevoegen.
Buffertank2.jpg
Als de boel aan de kook zou raken moet de druk er toch ergens uit. Eerdat je buffer leeg is en de druk pas kan ontsnappen is je kachel of vierkante buffertank al opengescheurd.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

In het verleden zijn ook wel eens piepschuim bolletjes geopperd (ergens in een ander draadje) om die op het water te laten drijven.
Je moet dan wel zorgen dat er altijd voldoende water in het expansievat staat. Stel dat die bolletjes in je pomp en kachel komen.

Daarnaast heb ik eens overwogen om een dun (rubber) vlies op het expansievat te bevestigen (met zo'n grote slangklem). En dan zorgen dat het slap naar beneden in het water hangt. Bij uitzetting drijft het mee naar boven, er verdampt geen water en bij overdruk barst het vlies gewoon kapot.

Ik heb het destijds niet verder onderzocht, ik neem de zuurstofopname en het verdampen van het water toch maar voor lief.
Zuurstof heeft alleen invloed op het eerste stuk buis na het expansievat, water verdampt er eigenlijk niet zo heel veel. Je moet gewoon zorgen voor een vlotterkraan, of een rechtstreekse aansluiting van je expansievat aan het waterleidingnet. Zodat je nooit hoeft bij te vullen via de vulkraan op de kachel. Want dan komt het zuurstofrijke water direct door het hele systeem.

Albert
Change, before you have to.
Bufferboost

Bericht door Bufferboost »

Even korte aanvulling en praktijkervaring:
- inderdaad piepschuin brokken (laag van ca. 50 cm. die mee op en neer beweegt) in expansievat van 1000 liter waarin max. 350 liter waterexpansie. Werkt prima, nauwelijks roestig water en geen temperatuurverlies.
- koudeexpansie i.c.m. ontluchting , werkt perfect en scheelt veel stilstandverliezen (zoek in forum op "koudeexpansie").
- diameter expansie- een aanvoerlieidingen komen overeen met max. diameter kachel aanvoer (i.v.m. calamiteiten).

Groet en goede start stookseizoen gewenst :D ('k heb 'm al twee keer opgestookt)
wilfred

Bericht door wilfred »

1 ding begrijp ik niet als de kachel toch aan de kook raakt en druk opbouwt dan maakt het toch niet zoveel meer uit of de uitgang in de aanvoer, afvoer boven of onderin buffervat zit, als buffervat naast kachelstaat en er dikke pijpen gebruikt worden?

De stijgbuis naar buffervat mag best 8 of 10 cm dik zijn van mij en het vat 60cm in diameter en 60 cm hoog.

wilfred
Bufferboost

Bericht door Bufferboost »

Wilfred,
zaak is dat wanneer de kachel aan de kook gaat (en dat is niet te hopen :? ) dan moet de stoom accuut weg kunnen, en niet eerst veel water door een pijp moeten wegdrukken. Stoom/lucht laat de druk sneller zakken dan dat "beetje" water dat weggedrukt wordt.

Groet Hans
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Wilfred,

Neem de antwoorden van Albert en Bufferboost zeer serieus.

Naar mijn ervaring, olie niet toepassen. Pingpongballetjes of piepschuim prima!

De aanvoerleiding van je houtkachel moet gewoon direct omhoog tot boven het waterniveau van je expansievat (kookleiding). Zo heb je werkelijk de minste drukopbouw, en het fungeert als druppelafscheider. Er is geen beperking om daaronder een aftakking te plaatsen die direct naar de aanvoer van je WW gaat.

Ik durf het bijna niet meer te vragen, maar misschien is Kockie wel weer bereid om mijn basistekeningetje over het open expansiesysteem weer eens hier tussen te plaatsen.
open_systeem.jpg
Dit heeft meer dan 25 jaar prima gefunctioneerd, uitgevoerd in staal. De kookleiding is nu doorgerot, evenals de gelaste shell and tube wisselaar. Die worden voor het komend stookseizoen vervangen door een expansievat gemaakt van een oude koperen Daalderop boiler van 30 liter, en een forse RVS platenwisselaar, duims.

Totaal andere componenten, natuurkundig exact dezelfde grondslag.

Als ik het op het scherm kan blijven zien, wordt de vervanging een nieuw draadje met piccies!

Groet, Cp
Verwijderd.
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Alweer dubbel post, sorry.

Wat moet ik nu aankliken voor plaatsing? Heb eerlijk gezegd daarna ook niet gezocht... :oops:
Verwijderd.
Plaats reactie