Houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ligth011

Houtvergasser

Bericht door ligth011 »

Na uren speuren op dit interessante forum, heb ik een advies nodig.
Ik wil een houtvergasser aankopen voor een huis van 5 jaar oud ,goed geïsoleerd volledig ltv verwarming dmv vloerverwarming verdeeld over 2 verdelers zonder pomp.
Heb nu een hr remeha quinta van 35 kw zonder boiler. huis is 850 m3.
Verbruik afgelopen jaar 3700 m3 we zijn met z,n 2

Overweeg een houtvergasser waarin zowel pellets en stukhout in kan.
wat kunnen jullie mijn adviseren, wil zeker niet heel de dag de kachel moet bijvullen.
Ik heb nl nog een tuinhok van 4 bij 9 waar ik een gedeelte van kan gebruiken voor de kackel en buffer.
Is het aan te raden om de buffer buiten te zetten.
heb de volgende merken op oog Slovakheating, magraso,Solarbayer

ik hoor graag tips en adviezen

grt
ed
bas-hilversum
Contacteer:

Re: Houtvergasser

Bericht door bas-hilversum »

Dat is wel een hoog verbruik voor 2 personen. Nu ja, het is ook wel een groot huis. Ongeveer 110 kWh per vierkante meter per jaar?

Als je een houtvergasser neemt hoef je niet de hele dag te stoken, want je hebt neemt er dan ook een buffervat bij. Je stookt je vergasser een keer per dag, waardoor de buffer wordt heetgestookt. Vervolgens gebruik je die warmte voor de rest van de dag (of langer, als het buiten niet erg koud is).

Zo'n automatische pelletvoeder kost wel wat extra en houtpellets kosten meer dan houtblokken. Maar ja: het is wel comfortabel.
Dat stookhok lijkt me best geschikt. Dan ligt je hout tenminste in de buurt.

Bas
bposthumus

Re: Houtvergasse

Bericht door bposthumus »

Ik zoek eigenlijk hetzelfde. Heb goed geisoleerd huis 1100m3 ltv verwarming d.m.v. Nefit CV 25kW op ca. 160m² vloerverwarming. Ik wil liever geen vergasser (geen electra verbuik hiervoor) Heb mijn oog laten vallen op CV ketel OpOpH635 of Eta BK 23kW, Waterland wacuum solar system m.200ltr.boiler voor tapwater in zomer en eventueel een extra buffer van 1100ltr.
CV, Houtkachel & solar systeem dusdanig aansluiten met 3-wegkleppen dat er eerst uit de solarboiler getapt word dan uit de buffer en/of houtkachel en daarna pas uit de Nefit.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zit ik op de goede weg?
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

@Bposthumus,

Je moet over jouw vraag even een nieuw draadje opstarten.
Anders gaat de vraag van light011 'vervuilt' worden met antwoorden op jouw vraag.
ligth011 schreef:Overweeg een houtvergasser waarin zowel pellets en stukhout in kan.
Hou er rekening mee dat sommige pelletkachels wel stukhout kunnen branden, maar dat de verbranding verre van mooi en schoon is.
Meestal is de stukhout-stook een soort achtervang, wanneer je pellets op mochten zijn.

Maar ik ken natuurlijk niet alle ketels, dus misschien zijn er wel pelletketel die ook stukhout netjes kunnen vergassen.
ligth011 schreef:Is het aan te raden om de buffer buiten te zetten.
Als die droog kan staan en uit de wind, waarom niet?
Maar binnen staat hij waarschijnlijk prettiger. Metertjes kunnen tenslotte buiten best kapot vriezen. Daar moet je wel op letten. Mogelijk heb je buiten ook meer warmteverliezen.

Waarom zet je alles niet in je tuinhok?
Bij mij staat de ketel + 2 buffervaten van 1000 liter en ruim 1 kuub hout op 7 x 2 m.
En dan heb ik nog ruimte genoeg over.

Albert
Change, before you have to.
ligth011

Bericht door ligth011 »

heb je een foto van jou opstelling.

grt

ed
ligth011

Bericht door ligth011 »

bposthumus schreef:Ik zoek eigenlijk hetzelfde. Heb goed geisoleerd huis 1100m3 ltv verwarming d.m.v. Nefit CV 25kW op ca. 160m² vloerverwarming. Ik wil liever geen vergasser (geen electra verbuik hiervoor) Heb mijn oog laten vallen op CV ketel OpOpH635 of Eta BK 23kW, Waterland wacuum solar system m.200ltr.boiler voor tapwater in zomer en eventueel een extra buffer van 1100ltr.
CV, Houtkachel & solar systeem dusdanig aansluiten met 3-wegkleppen dat er eerst uit de solarboiler getapt word dan uit de buffer en/of houtkachel en daarna pas uit de Nefit.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zit ik op de goede weg?
Hoezo geen elektra?
11221

Bericht door 11221 »

Wij zijn momenteel bezig met de plaatsing van een Combiketel (houtvergasser-pellets).
Hij zal hier hoofdzakelijk op stukhout branden, en indien nodig omschakelen op pellets.
Levert 15kW op pellets, 30kW op stukhout.
Ketel steekt zichzelf aan, indien de buffer warmte nodig heeft. Als er geen stukhout in ligt, start hij met pellets.

Ketel hangt op 2x1000L buffer.
Watertechnisch is alles aangesloten, enkel elektrisch moet er nog wel wat gebeuren.
Normaal hopen we tegen het einde van deze maand alles aan het lopen te hebben.

Zodra hij loopt kan ik je wat ervaringen mee geven.

11221
SHT Thermodual TDA15
ligth011

Bericht door ligth011 »

11221 schreef:Wij zijn momenteel bezig met de plaatsing van een Combiketel (houtvergasser-pellets).
Hij zal hier hoofdzakelijk op stukhout branden, en indien nodig omschakelen op pellets.
Levert 15kW op pellets, 30kW op stukhout.
Ketel steekt zichzelf aan, indien de buffer warmte nodig heeft. Als er geen stukhout in ligt, start hij met pellets.

Ketel hangt op 2x1000L buffer.
Watertechnisch is alles aangesloten, enkel elektrisch moet er nog wel wat gebeuren.
Normaal hopen we tegen het einde van deze maand alles aan het lopen te hebben.

Zodra hij loopt kan ik je wat ervaringen mee geven.

11221
Wat kost zo,n setje en welke merk is het geworden?
11221

Bericht door 11221 »

Staat in het onderschrift.
Een SHT (http://www.sht.at), model Thermodual TDA 15.
Deze is gekoppeld aan onze zonneboiler 1000L van Tisun (http://www.tisun.at), model Proclean. Deze stond al in werking voordat we over de ketel beslist hadden.
Hieraan is nu nog een extra buffervat van 1000L gekoppeld, een Tisun PSN 1000.

Ketel, waarbij de pelletsbuffer van 200L er nog niet tegen geschroefd staat, zodat we nog gemakkelijk de kabels kunnen aansluiten.
http://i200.photobucket.com/albums/aa12 ... G_6854.jpg

Buffer. Ondertussen staat de isolatie er wel al rond, al moeten de 4 verbindingen wel nog geïsoleerd worden.
http://i200.photobucket.com/albums/aa12 ... G_6846.jpg

Alles bij elkaar mag je toch tellen op een 20.000€. Juiste bedrag is moeilijk te zeggen, omdat we veel van de installatie zelf gedaan hebben.
Maar er komt toch wel wat bij kijken: Ketel+pelletsbuffer 200L, Zonneboiler+buffer, expansievat, pompgroepen, koperleidingen, buisisolatie, beveiligingen, kabels, veeeeel uren...

En dit is waar we tot afgelopen winter mee gestookt hebben:
http://i200.photobucket.com/albums/aa12 ... G_3299.jpg

Ik weet niet waarom, maar ik krijg hier geen foto's rechtstreeks op het forum gezet, enkel links.
SHT Thermodual TDA15
ligth011

Bericht door ligth011 »

Ik kreeg antwoord van een leverabciers op de vraag om 2 soorten brandstof te kunnen branden, dus zolang ik hout heb hout en als het hout op is pellets.
Klopt het een beetje wat die zegt?

"Het is inderdaad zo dat een combinatieketel van stukhout en pellets in veel gevallen problemen geeft. Dit heeft te maken met de brandkarakteristiek van de verschillende brandstoffen. Wil men stukhout laten vergassen, moet de vlam (het houtgas) eigenlijk naar onderen worden gezogen, alwaar het door toevoeging van secondaire lucht naverbrand wordt. Bij pellets is dit niet mogelijk i.v.m. de grootte van de korrels. Bij pelletketels brandt de vlam omhoog.

Om een goed verbrandingsproces te krijgen zal dus ook de aansturing verschillend moeten zijn. (lambdaregeling, luchtregeling e.d.)

Hierdoor zijn dus twee verschillende brandkamers nodig. Ketels met één brandkamer voor stukhout en pellets werken in de regel slecht of zeer matig. Daaroom heeft ETA de Twin ontwikkeld welke bestaat uit een houtvergasser met een aparte pelletbrander. Men heeft dus eigenlijk twee typen ketels (twee brandkamers) aan één warmtewisselaar gebouwd.

Op zich werkt de Twin formidabel, maar helaas is de prijs ook fors hoger omdat men eigenlijk twee ketels koopt. In de meeste gevallen laten we daarom ook de bestaande gasketel zitten welke dan dient als back-up voor de tijden dat men bijvoorbeeld met vakantie is of wanneer het hout op is. Dit is veruit de voordeligste manier om toch te kunnen besparen op uw gaskosten.

In de bijlage vindt u algemene informatie over de SH TWIN.

Mocht u nog vragen hebben of meer informatie wensen dan kunt u altijd een beroep op ons doen."
11221

Bericht door 11221 »

Klopt wel redelijk wat er staat, maar bij een goede combiketel geeft dat geen problemen.

We hebben ook voor de keuze gestaan tussen de ETA Twin of de SHT Thermodual.
We hebben dan toch voor de SHT gekozen wegens enerzijds de prijs (ETA is nog een stuk duurder) en de compacte bouw van de SHT.
De ETA zijn eigenlijk een pelletketel en een stukhoutketel tegen elkaar gebouwd, en zo ook de prijs, ik geloof +/-7000€ per helft, dus een 14.000€ compleet.

Voor de rest heeft de SHT inderdaad 2 aparte brandkamers, een houtvergasser die zijn vlam naar onder brandt, en een pelletsbrander. Dit alles geregeld met primaire en secundaire luchtkleppen, en lambda sonde. Er zit een serieuze regeling op, die dit allemaal in goede banen moet leiden.

We hadden hier mazout, en wilde hier volledig vanaf, dus niet de mazout houden als backup.

Het is een hele investering, maar een groot voordeel van zo'n combiketel, is eigenlijk (in Belgie) het belastingvoordeel dat je ermee doet, wat je niet hebt bij een gewone houtketel.
Je hebt eigenlijk een houtvergasser met >90% rendement, maar omdat het OOK een pelletsketel is, en in zijn pelletsgedeelte zelfvoedend is (is 1 van de verplichte voorwaarden), kan je 40% belastingvoordeel krijgen.
Dit, samengenomen met (hier de voorraad) minstens 5-6jaar gratis brandstof (ipv 2000L mazout/jaar), maakt het betaalbaar.

Het enige nadeel van zo'n installaties is dat je het geld natuurlijk altijd eerst moet hebben, voordat je kan gaan terugverdienen.
SHT Thermodual TDA15
ligth011

Bericht door ligth011 »

Vroeg mijn eigen af of u tevreden bent met u installatie?
11221

Bericht door 11221 »

Zoals in mijn bericht van 11 september staat, hopen we de ketel elektrisch aangesloten te hebben tegen het einde van de maand (en dat begint op te korten).
We zijn veel zelf aan het doen, om het allemaal betaalbaar te houden, maar dat houdt ook in dat het allemaal wat langer duurt.
De ketel is een stukje van een redelijk omvangrijk renovatieproject, en de volledige elektrische installatie in de kelder moet aangepast worden (nieuw elektrisch bord waarin alles gegroepeerd word).

Dus ik hoop dat we eind van de maand (dat zijn nog 2 werkweekends) de ketel kunnen in dienst laten stellen en programmeren, en we dan kunnen beginnen stoken.

Van het produkt op zich ben ik tot nu toe tevreden, ziet er allemaal degelijk, en verzorgd afgewerkt uit. Als het even goed werkt als het eruit ziet, is het ok.

We zijn voor de aankoop in Duitsland naar 2 gelijkaardig installaties gaan kijken, omdat de ketel hier nog weinig bekend was, en die mensen waren er toch tevreden over. Ze stookte al 1 jaar met de ketel.
De tweede installatie die we zijn gaan bekijken, was geinstalleerd door het schoonbroer van de eigenaar, die eigenlijk een ETA verdeler was.
Toen ik hem vroeg waarom het geen ETA twin geworden was, zei hij dat die veel te duur was, in vergelijking met de SHT.

We zijn in blijde verwachting!
SHT Thermodual TDA15
ligth011

Bericht door ligth011 »

Draait de kachel al
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@light011/ed,

Ik heb de brochures doorgekeken van de combi versie. Voor jou is dit wel een mooie kachel.
Je moet nog is kijken wat de maximale maat is van de pellets die je ermee kan verbranden, dit
is wel belangrijk voor je inkoop prijs van de pellets.
Verwijderd
Plaats reactie