Kleine vuurbeton kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

peterberg
Moderator

Re: Kleine vuurbeton kachel

Bericht door peterberg »

Rob schreef:...Wat de mantel gaat worden, tja. Die zwaluwstaart is een uitdaging ja. Het leek mij echter handig om de kachel demontabel te houden. Dit i.v.m. schoonmaken. Er kan zich in de hoeken van de kanalen wel wat vuil ophopen denk ik.
@Rob,
Inderdaad krijg je in diverse hoeken en randen ophoping van vliegas. De enige manier om dit te voorkomen is de hoeken en randen intern al afronden zodat de as zich niet ophoopt. Laten zitten kan ook, die as is veel te licht om in een stromings-gat voor een blokkade te gaan zorgen. Wat wel slim is: de pijp en de bovenkant zo uitvoeren dat je de bovenste omloop kunt bereiken. Omdat die wijder is dan de pijp, blijft het meeste voor die versmalling liggen. Ook niet te moeilijk over denken, een keer in de 3 tot 5 jaar eens naar kijken en wat stof weg scheppen is bij mij voldoende.

Zoals je nu waarschijnlijk wel begrijpt heb ik thuis ook een klein labyrinth kacheltje staan. De enige die ik ooit gebouwd heb, het ding staat er nu zo'n 20 jaar. In al die tijd is hij maar een keer open geweest en dat was nog niet eens nodig.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie