schema open buffer, platenwisselaar, houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ecogoeikoop

Re: schema open buffer, platenwisselaar, houtvergasser

Bericht door ecogoeikoop »

Hallo Knilles,
begrijp ik het goed dat de retour van je sanitair water boven de aanvoer van je CV zit? Post je hier even een schema van je installatie?
"C.V aanvoerleiding naar de radiatoren zit net onder de retour van de sanitairpomp ."
knilles

Bericht door knilles »

Hallo

Idd de aanvoer van mijn cv zit onder de retour van de warmtewisselaar (zie schema en foto)
Let er maar niet op dat het installatiewerk niet netjes is want ik ben altijd aan het experimenteren en uitproberen.
Heb de ketel verkocht en zet er deze zomer een grotere buffer in en koop een nieuwe ketel,welke weet ik nog niet of een Attack of een Modratherm.
Wie heeft ervaring met 1 van deze ketels?

Groet Knilles
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ecogoeikoop

Knilles,

Is het retourwater van je warmtewisselaar voor sanitair water te warm om dit helemaal onderaan de buffer te laten uitkomen?
mvg,
Nico
knilles

Bericht door knilles »

Hallo Nico

In het begin toen ik de wisselaar had gemonteerd had ik idd de retour helemaal onderaan in de buffer,dat beviel dus niet omdat ik vind dat het warme en koude water te veel mixt! toen halverwege de buffer gehad en nu dus boven de aanvoer cv en dit bevalt mij het beste.

Groet Knilles
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Waar ik persoonlijk nieuwsgierig naar ben is het temperatuurverloop in die specifieke wisselaar.
Hoe hoog is je pompsnelheid en heb je hier wel eens mee geëxperimenteerd?

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
ecogoeikoop

Hallo Knilles,
dit is heel interessant. Ik dacht dat de retourtemperatuur van de platenwisselaar van het sanitair water véél lager ging zijn dan deze van de platenwisselaar naar de radiatoren. (Aangezien de constante heel koude aanvoer van de waterleiding.)

Dit kan aan enkele dingen liggen:
bvb: Het laag vermogen van de platenwisselaar van je sanitair waardoor je snel moet pompen en er weinig temperatuursverschil is tss aanvoer en afvoer.
Misschien is het vermogen van de platenwisselaar toch ok, maar pomp je te snel waardoor het water niet genoeg afkoelt in je platenwisselaar. = Heb je al je pomp trager gezet?

Wat is de aanvoer en de retourtemperatuur?
ecogoeikoop

Hey all,
in bijlage mijn nieuw schema:

Afbeelding

3-weg ventiel staat tijdens het stookseizoen open naar de radiatoren

P1 draait altijd tijdens warmtevraag kamerthermostaat + altijd als de vergasser op temperatuur is.
P2 draait terwijl T2 hoger dan een bepaalde temperatuur is en er tijdelijk geen warmtevraag is van de kamerthermostaat: hierdoor zal de platenwisselaar een (groot) deel van het vermogen opnemen dat normaal naar de radiatoren zou gestuurd worden.
P3 draait als én de buffer voldoende geladen is én er warmtevraag is van de kamerthermostaat én de vergasser niet op temperatuur is
P3 staat altijd uit in de periode dat T1 een hogere dan de ingestelde retourtemperatuur meet (bedankt Jan-nck)

P2 zou ook moeten draaien als T1 boven een gevaarlijke temperatuur komt...

LADDOMAT 21
Alles gaat goed als de houtvergasser op temperatuur is.
Maar: zal de laddomat 21 terwijl de vergasser uit staat deze opwarmen met de warmte uit het buffervat terwijl P3 draait?
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Het systeem na de platenwisselaar richting radiatoren zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien.
NICO-1.jpg
Even met nadruk genoemd, de Laddomat is zeer schematisch ingetekend iets wat ik achteraf zag. zal het morgen nog wel wijzigen.

De werking is als volgt:

Ketel uit - wel warmtevraag. Pomp p-1 circuleert via de ww en de tweewegklep riachting radiatoren. De keerklep verhinderd de kortsluiting via de ketel.

Ketel aan: geen warmtevraag, de ketel stuurt het water via de NO stand van de drieweg richting ww.

Ketel aan: wel warmtevraag, de ketel stuurt het water nu via de bediende driewegklep (NC gaat open) richting radiatoren.

Wat er gebeurt is dat tijdens de brandduur van de ketel het warme water of naar de radiatoren wordt gestuurd of naar de ww. voor het opwarmen van de buffer.

Nu de schakelkant van dit verhaal.
Je moet bij warmtevraag eerst bepalen waar de warmte vandaan moet komen. de eenvoudigste manier is om deze beslissing door de laddomat-pomp te laten nemen. Immers wanneer deze pomp draait is de ketel in bedrijf. Ketel uit = pomp uit.
Dit geeft ons een stuursignaal van 230 volt.
Het tweede signaal dat nodig is, is dat van de warmtevraag uit huis. Hiervoor zou ik een goede kwaliteit trafo pakken van 24 volt wisselstroom. Hiermee kan de kamerthermostaat worden bediend en de twee kleppen. 20 - 30 Watt is ruim voldoende. bezuinig niet op de trafo, geen chinees bouwmarktspul. doe jezelf dat plezier.

verder heb je nodig 2 x relais 24 volt met twee wisselcontacten en 1 x relais 230 volt met 2 wisselcontacten.

Het schema kan er dan zo uit zien.
NICO-2.jpg
De werking is als volgt:

Ketel aan geen warmtevraag:
Pomp 2 loopt, staat nu parallel over de laddomat-pomp. kleppen onbediend dus de stromingsrichting is van de ketel naar de platenwisselaar. buffer wordt geladen.

Ketel aan wel warmtevraag
pomp 1 loopt, driewegklep opent, stromingsrichting is van de ketel naar de radiatoren. buffer is buiten bedrijf en alle warmte van de ketel gaat richting huis.

wel warmtevraag ketel uit.
pomp 1 en 3 lopen en de tweewegklep opent, driewegklep sluit. buffer wordt ontladen en de stromingsrichting is van de platenwisselaar via de tweewegklep richting radiatoren.

Ik hoop dat je wat aan m'n gepuzzel hebt, aanpassen naar eigen inzicht. Het is maar een opzetje.

Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
knilles

Bericht door knilles »

Hallo

Sorry voor de late reactie,heb het nogal druk!
Het cv water voor de radiatoren komt gewoon uit de buffer dus aanvoer en retour rechtstreeks aan de buffer dus zonder warmtewisselaar.
Het sanitairwater wordt verwarmt d.m.v een simpele Valliant warmtewisselaar.
Plaats reactie