Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ

Re: Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

Bericht door Albert van WdJ »

Herbert schreef: In een Verbrander gebeurt dat direct,wat men in nederland houtvergassers noemt zijn ,volgens mij dus helemaal geen vergassers ,maar gewoon verbranders met een hoger rendement en met geforceerde toevoer van lucht,of ben ik nu helemaal uit de richting?
niet dat het voor mij belangrijk is ,maar m.i. is het een foute benaming.
Wel verfrissend, wanneer iemand de benaming eens onder de loep neemt.
Want of je nou een kampvuur stookt, of een een hout-cv ketel met hoog rendement, hout vergassen doen ze allebei.

In het verleden is ook een keer een stevige discussie gevoerd wanneer je een kachel nou finoven mag noemen.

Wat betreft de houtvergasser hebben we te maken met benaming, die volgens mij zo is ingeburgerd voor een type kachel, dat je je daar niet meer druk over moet maken.
Je kunt de scheiding tussen een houtverbrander en houtvergasser niet altijd scherp trekken.
Zeker niet wanneer je sec op de namen gaat kijken.

In het algemeen noemt men dit een houtverbrander.
FD42_open.jpg
Er is één verbrandingsruimte waarin alles gebeurt. (houtvoorraad, verbranding, warmte-overdracht)

De zogenaamde houtvergasser heeft minimaal twee kamers.
Eén voor houtopslag, waar ook het vergassinsproces plaats vindt, en een (na)verbrandingsruimte waar de volledige verbranding van de houtgassen plaats vindt.
full7658816.jpg
Kenmerken zijn ook de keramische onderdelen in beide kamers.
Deze kom je meestal niet tegen in houtverbranders.

Er is nog een scala aan houtverbranders die er tussenin zitten.
Die hebben bijvoorbeeld wel 2 kamers, maar geen keramische onderdelen;
Of juist wel keramische delen, 1kamer en onderafbrand van het hout;
Of onderafbrand van het hout op een rooster waarna de houtgassen naverbrand worden in een keramische buis;
etc.
Wanneer is het een houtvergasser, en wanneer niet :?: :?:

In het algemeen geeft het verbrandingsrendement een beter zicht.
Mijn indruk is dat alles wat onder de 80% verbrandingsrendement zit, geen goede verbranding heeft, of een beroerd slecht ontwikkelde warmtewisselaar heeft.
De zogenaamde houtvergassers zitten allemaal boven de 80%.

Albert

NB. De reden waarom ik steeds Attack ketels als voorbeeld gebruik, is omdat ik daar ervaring mee heb. Ik heb er verder geen enkel belang in/bij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Change, before you have to.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

nck schreef:Hoi Michel,
Natuurlijk heb ik in mijn frohling wel vers gezaagd, dat heet van dezelfde dag gezaagd, gestookt. Uit nieuwsgierigheid om te kijken wat er gebeurt. Niet om mee te starten maar om bij te vullen in een al goed draaiende ketel. Daar merk je helemaal niets van, geen overmatige rook of vervuiling, het hout wordt gedroogd in de voorraadruimte om vervolgens op de normale manier weg te branden. Dit drogen gaat natuurlijk niet voor niets. deze energie om het water uit het hout te verdampen ben je kwijt. Dit verdwijnt door de schoorsteen in de vorm waterdamp. M.a.w. je rendement is allerbelabberdst. Maar voor de werking, en/of vervuiling van de ketel heeft het geen merkbaar effect.
Ten overvloede, je moet er niet mee starten, maar je kunt er rustig mee bijvullen. zeg maar na een paar uur draaien op droog hout
.
In mijn Attack kan ik dit verhaal niet bevestigen.
Als daarin op een al een paar uur brandend gloeibed een paar verse/natte houtstukken bij geladen wordt, ga je toch wel verschil zien.
Inderdaad wordt het rendement helemaal niks. Je ziet de watertemperatuur teruglopen tot de op de mixer ingestelde waarde. Je kunt er dan vanuit gaan dat de thermoklep ook nog eens gaat staan te moduleren tussen dicht en beetje-open. Er worden dus geen liters 'gemaakt'.
Daarnaast zie je het terug op de wanden van de stookruimte. Die wordt glanzend zwart en koekt echt aan met natte teer.
Heb je een keer echt heel veel water ingeladen, dan zie je het ook terug in het bodem/deksel van het t-stuk van de schoorsteen achterop. Er ontstaat daar een plas water in.

Het hangt wel afvan de hoeveelheid, een keer een nat stuk hout, of een flinke lading.

Wel zie je als je naderhand weer flink droog hout stookt, dat de zwarte koek weer verdwijnt. Hij droogt op, krult van de wanden los en de ruimte brandt zichzelf weer schoon. Droog hout geeft enkel droge stof als restmateriaal in de kachel zelf, op de wisselaar achterin en in de schoorsteen, heel eenvoudig schoon te maken, gewoon borstelen.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

@JantjV8,

Tussen de regels door is het natuurlijk duidelijk dat dit een experiment is. Uiteraard stook ik geen kletsnat hout. Maar ik ben wel zeer nieuwsgierig van aard dus probeer je dat uit.

In tegenstelling dus met wat er bij jou waar te nemen is gebeurde er bij mij weinig spannends. Maar doordat ik een behoorlijk uitgebreide besturing heb kon ik wel waarnemen dat er veel vocht vrijkwam. De besturing had de handen redelijk vol om de ingestelde waardes voor restzuurstof in de hand te houden. (Lambda-sonde regeling) Ondanks het ineengestorte rendement was het echter niet zo dat de keteltemperatuur helemaal onderuit ging. Tot mijn verbazing wist de ketel zich vrij behoorlijk te handhaven.

Ik heb ook niet de hele vulruimte volgegooid, maar een blok of vier bijgevuld. Van vervuiling was ook weinig te zien, waarschijnlijk is dat in dezelfde "stook" al weggebrand.

Het maakt voor mij wel uit hoe ik mijn restzuurstof gehalte van de rookgassen instel. Stook ik heel droog sloophout, kan deze waarde naar 6-8%, bij vochtiger hout, richting 15-20% vocht, stel ik de restzuurstof in op 12-14%.
Wanneer ik de lambda sonde uitschakel in de besturing stel ik en maximale secundaire luchttoevoer in van 25 % die dan door de besturing van de ketel gevarieerd word tussen de 5 en de 25%
De lambda regeling heeft z'n meerwaarde wanneer je heel veel variatie hebt in de soort brandstof.
De ketel blijft onder alle omstandigheden vrijwel rookvrij

Waar ik wel problemen mee heb is dat wanneer ik wil starten met houtsnippers dit heel moeilijk rookvrij te houden is.
Houtsnippers en zaagsel laten zich probleemloos stoken in een al goed draaiende ketel, echt kruiwagens vol achterelkaar, maar een ketel opstarten op snippers wil slecht. Dat moet echt gedoseerd, anders heb je een half uur mist om huis. Te lange leste pakt de ketel wel op, maar het duurt veel te lang. In tegenstelling met stukhout, waarbij de verbrandingsruimte met een minuut of 5 toch wel een heel eind op temperatuur is.

Gezien mijn toekomst plannen moet ik daar nog een oplossing voor vinden.

@ Albert, dank voor de mooie uitleg.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

nck schreef: Houtsnippers en zaagsel laten zich probleemloos stoken in een al goed draaiende ketel,
@Jan,

Dat zou dan ook betekenen dat je 100% klein afvalhout zonder problemen kunt stoken.
Ik las in mijn handleiding bij mijn Attack vergasser dat je niet meer dan 10% klein spul kon bijmengen. Waarschijnlijk omdat de ketel veel te hard gaat branden.
En de rookgastemperatuur te hoog gaat oplopen.

Is dat bij jouw dus niet het geval?

Albert
Change, before you have to.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Albert van WdJ schreef: Dat zou dan ook betekenen dat je 100% klein afvalhout zonder problemen kunt stoken.
Bij mij is dat in elk geval geen probleem, wanneer ik mijn zagerij en houthok zo nu en dan opschoon heb ik toch vlot een kruiwagen of vier mot, zaagsel en ander klein grut. (van die boerenkruiwagens op 2 wielen, 160 liter)
Ik zorg ervoor dat de ketel goed vuur heeft, en nog voor een kwart stukhout, en dan spit ik dat hele verhaal achter elkaar weg in de ketel. Oke, je hebt wel brugvorming en het is ook wel zo weggebrand, maar de ketel rookt, smoort niet, slaat ook niet op hol door de plotselinge extra gasvorming uit de fijne brandstof. Uiteraard wel behoorlijk meer as. Maar dat is te verwachten. Ook de temperatuur blijft mooi constant.

Op dezelfde manier stook ik ook vuilniszakken vol met zaagsel afkomstig van een kettingzaag. Een vriend zet dat vrij regelmatig om de deur, dan gaan er op een avond twee tot drie vuilniszakken in z'n geheel bij in de ketel. misschien tussendoor een paar klossen hout tegen de brugvorming. Verder niet.

Wel is het zo dat mijn besturing vrij alert reageert op veranderingen. Ik kan mij voorstellen dat een traag reagerende besturing hier meer moeite mee heeft.

In jou geval zou ik proberen wat er gebeurt wanneer je steeds meer fijn spul bijvult. Hoe gaat de ketel ermee om. Wanneer je genoeg bufferruimte hebt kan er eigenlijk weinig gebeuren.

Bijgaand nog twee plaatjes van de snippers die ik afgelopen week heb gemaakt. Zoals hierboven genoemd heb ik geprobeerd om hiermee te starten, met een rookgordijn als gevolg.
050.JPG
053.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Komen de snippers van je zelfbouw hakselaar?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb in de Attack ook een paar keer een flinken lading zaagsel gestookt. Inderdaad staat in de beschrijving maximaal 10% bijmengen, maar dat is wat aan de voorzichtige kant.

Wel zorgt een te forse lading voor verstikking. De kachel krijgt dat niet aan de praat. Op een gegeven moment kwam ik er wel achter dat als ik in het midden van de vulruimte met wat houtstukken een hoopje maak, en dan de rest met zaagsel afvul dat het hartstikke goed gaat. Er moet circulatie plaats kunnen vinden.
Wel veel rook trouwens, dat klopt ook. Volgens mij komt het vergassingsproces bij zaagsel niet goed op gang. er is direct te veel hout al in brand in plaats van dat het eerst ontgast wordt.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

kockie schreef:Komen de snippers van je zelfbouw hakselaar?
Nee, jammer genoeg niet.

Het afgelopen jaar voor het eerst redelijk grootschalig wilgen geknot en dat heb ik vooreerst een half jaar laten uitdrogen.
Vers gesneden wilg broeit enorm door z'n hoge vochtgehalte en dat is toch verloren enregie, vandaar dat ik het eens op deze manier heb geprobeerd. Het is echter niet voor herhaling vatbaar. Overmatige slijtage in de hakselaar en redelijk gauw last van verpulvering. Nat snipperen is denk ik een betere optie met die verstande dat er een manier moet worden gevonden om de broei zoveel mogelijk te beperken.

Mijn hakselaar vordert redelijk, echter liep ik tegen een heel eigenaardige reken/ontwerpfout aan in het aanvoermechanisme.
Nu liep ik al langer met het idee rond om het hele project eerst te ontwerpen op een CAD systeem, maar ik heb deze vakantie de knoop doorgehakt. Het oud ijzer en koper bracht zoveel op dat ik een redelijk recente laptop heb kunnen aanschaffen en ik ben nu bezig om de hakselaar vanaf de grond af aan in Solidworks te zetten.
Dit op zich is al een leerproces maar ongelooflijk leuk om te doen.
JantjeV8 schreef:Volgens mij komt het vergassingsproces bij zaagsel niet goed op gang. er is direct te veel hout al in brand in plaats van dat het eerst ontgast wordt.
Correct, en mijn besturing begint dan te "galopperen", daarmee bedoel ik dat de ketel geen evenwicht weet te vinden in de juiste instellingen van de kleppen en de ventilator. De waardes wijzigen te snel. Ik heb in zo'n geval wel eens geteld, en de kleppen gingen tot 12 keer van vol open naar helemaal dicht. En natuurlijk Venebrugge in dichte mist. Bij een start op stukhout geeft de ketel in eerste instantie "vol gas" om daarna stapsgewijs terug te regelen. Maar niet met die extreme uitslagen.
Wanneer de brandkamer op temperatuur is, ondanks alle rook, stabiliseert het proces zich enigszins. Ik denk daarom dat juist een goed op temperatuur zijnde brandkamer een must is die zo snel mogelijk moet worden bereikt. (en dus niet langzaam opwarmen)
En dan denk ik nog helemaal niet aan de vervuiling van de schoorsteen met zo'n rookontwikkeling. Ook een reden om een vergasser snel op werktemperatuur te brengen.

Jan
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Nck,

Als ik je nog kan helpen met een autocad basiscursus, zegmaar 4 uur anders beginnen je ogen te stuiteren, dan moet je me zeker contacteren via pb, kan ik gelijk je houtvergasser zien en je hijskraan bewonderen.

Wil je voor de hakselaar een 3d draad model voor de cnc draai- of freesbank?

Hier heb ik nog liggen massief rvs 304 diameter 250mm, lengte 50, 100 & 250mm.
Is rvs goed voor een hakselaar?
Verwijderd
deleted

Bericht door deleted »

michel schreef: De Pyroburn vergasser heeft Bas Hilversum besteld en komt als het goed is over een week of 2 binnen.
We gaan hem dan hier plaatsen. Ik hoop van harte dat deze vergasser meer in zich heeft dan de Attack,
alleen zeker weten doe je het pas na uitgebreid testen. De vergasser is nieuw op de markt dus je
mag verwachten dat er meer techniek in zit.
Michel,

Ik heb een offerte binnen voor een volledige hout-cv installatie. Als houtvergassr stelt de installateur een Pyroburn 40 KW voor.
Daarom de evidente vraag: Hoe presteert jouw Pyroburn nu na een paar maanden? Is het wat je er van verwachtte ? Aan te raden?

Alvast bedankt
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,

Binnekort kan ik daar meer over zeggen en zal ik wat foto's laten zien als alles klaar is.
Je kan dan ook gelijk zien dat mijn opstelling een voortboorduursel is op de film : kachel 2.0 van youtube.

Gr. Michel
Verwijderd
wiha

Bericht door wiha »

michel schreef:@Gandalf,

Binnekort kan ik daar meer over zeggen en zal ik wat foto's laten zien als alles klaar is.
Je kan dan ook gelijk zien dat mijn opstelling een voortboorduursel is op de film : kachel 2.0 van youtube.

Gr. Michel
Had graag wat nog wat gelezen over die pyroburn 40 kw, blijkbaar stopt het hier.
Gandalf heb jij die wel geplaatst ?
Heb er ook een offertet van, vind weinig gebruikerservaring van deze.
Is er iemand die deze heeft draaien ?

grt, Wiha
ligth011

Bericht door ligth011 »

Die kachel van Michel staat nu bij Kockie te branden.
wiha

Bericht door wiha »

merci, ben benieuwd ?

wiha
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

ligth011 schreef:Die kachel van Michel staat nu bij Kockie te branden.
Heb jij om een hoekje mee staan te kijken?

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie