Heb nu de vergasser en buffer naast elkaar staan en kan beginnen met aansluiten.
Ik kan eventueel het buffer wamstoken met de spiraal onderin het vat, is dit raadzaam?
Zo heb ik dus een heel klein circuit/waterinhoud van vergasser naar buffer, is dit dan veiliger? Ik neem aan dat dit ook gewoon een gedeelte onder druk is, of kan ie zo ook drukloos werken met een open expansie vat?
MVGR
Peter
verwarmen spiraal in buffer of rechtstreeks?
Moderator: Moderators
-
peer
-
Albert van WdJ
Re: verwarmen spiraal in buffer of rechtstreeks?
Als het goed is, is de spiraal juist gemaakt voor het opwarmen van de buffer.peer schreef:Ik kan eventueel het buffer wamstoken met de spiraal onderin het vat, is dit raadzaam?
Hierdoor kun je mooi het hout-cv circuit drukloos houden.
Je hebt dan ook maar een heel klein expansievat nodig, want de totale waterinhoud van dat circuit is gering.
Als expansievat kun je dan bijv. een oud koperen boilertje gebruiken. (Even het deksel eraf, en onderaan gat maken waar een snelkoppeling aan vastgemaakt kan worden (solderen bijv.) en pijp eraan naar hout-cv).
Als je ook de isolatie laat zitten, en je legt bovenop de draadeindjes rond het gat bijv. een pur-plaatje heb je gelijk een geïsoleerd expansievat.
Alleen nog even iets bedenken zodat je het waterniveau in het expansievat makkelijk kunt zien.
Want dat moet niet te laag worden
Vanzelf kun je dit ook onder druk aansluiten, maar dan moeten er de nodige toeters en bellen aan voor de veiligheid.
Voor mijn gevoel is drukloos het meest veilige systeem.
En foolproof.
En goedkoper
Albert
Change, before you have to.
-
peer
Mooi, ga ik het zo doen, dat grote expansie vat heb ik toch wel nodig, want de buffertank zelf zit in het circuit van de CV installatie.
Moet dat openvat trouwens op het hoogst punt? Zal trouwens wel anders loopt ie over
Albert weer bedankt.
Elke maand veranderd mn schema wel iets.
Moet dat openvat trouwens op het hoogst punt? Zal trouwens wel anders loopt ie over
Albert weer bedankt.
Elke maand veranderd mn schema wel iets.
- Tim
Heerlijk is dat, kladblokken vol met schema's en ideeen. Als je maar op past dat je geen "mengkraan" roept als je het vrouwtje verwarmd.peer schreef:Elke maand veranderd mn schema wel iets.
Tim
-
JantjeV8
Ik gebruik die spiraal juist om de overcapaciteit van de zonneboiler op het douchevat kwijt te kunnen in de buffer...
Een heel andere gedachte dus.
1001 mogelijkheden, wat is goed en wat is fout...
Een heel andere gedachte dus.
1001 mogelijkheden, wat is goed en wat is fout...