Michel,Even tussendoor een vraagje aan de experts hier, voor een test wil ik een olieton ombouwen tot houtkachel en de ton isoleren met steenwol.
Een simpele testopstelling voor buiten.
Er komt een rookgaswisselaar in de kachelbuis om stoom=>electra op te wekken.
Hoe krijg ik de hoogst mogelijke temperatuur in de kachelbuis?
Is dit alleen te halen met een achteruitgang i.c.m. sifoneffect?
Of moet je ook denken aan een combinatie met een type deom kachel inlaat principe?
Wie heeft er nog tips voor me voordat ik de eerste ton verzaag. Heb er dan nog 5 staan dus kan nog even vooruit.
Gr. Michel
Het simpelste wat me te binnen schiet is een "pocket rocket". Je hebt er een vat voor nodig met deksel en een korte en een lange kachelpijp. Twee gaten in het deksel van de ton, de korte pijp tot op 10 tot 15 cm van de bodem, de lange gaat maar een 20 cm door het deksel en de rest steekt er bovenuit. Die laatste is dus de schoorsteen, het vuur brandt in de korte buis, op de bodem van het vat. Het is heel gemakkelijk om het vat roodgloeiend te stoken.
Hier is een filmpje dat duidelijk maakt wat ik bedoel.
Het geluid dat het ding maakt is heel interessant, ongeveer zoals het vuurtje in dit open vat:
[youtube]MpCu7aG3fgI&feature=related[/youtube]
Hier nog een filmpje van iemand die een flash steam boiler gemaakt heeft rondom een rocket stove.
In verband met dat laatste filmpie: het is beter om de rocket stove in de vorm van een J te bouwen in plaats van een L, brengt meer hitte op. Ook de heat riser isoleren helpt een heleboel.