Plaat onder vergasser?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
peer

Plaat onder vergasser?

Bericht door peer »

Van de week wil ik mijn vergasser op z'n plaats gaan zetten .

Wordt deze erg warm aan de onderkant? Ding staat zo op de vloer (zonder pootjes)

Vloer is van beton, maar wel met een epoxy laag.
Ben bang dat deze erg gaat verkleuren om de kachel heen, iemand ervaring?

En wat voor plaat zou ik eventueel moeten nemen?

Alvast bedankt
Bufferboost

Re: Plaat onder vergasser?

Bericht door Bufferboost »

Beste Peer,
rondom de vergasser wordt (als het een goeie is :) ) nauwelijks noemenswaardige hitte afgegeven. Je kunststofvloer loopt geen gevaar. Direct onder de vergasser echter wel. Er van uitgaande dat ook de onderkant van jouw vergasser met de watermantel is omhuld wordt de temperatuur dus eigenlijk niet hoger dan 100 C., ... overigens wel pittig (en schadelijk) voor een kunstofvloer.
Als ik jou was zou ik de vergasser wél op stalen poten zetten (ca. 10 cm. hoog) en ónder de vergasser de onderzijde goed isoleren met glas- of steenwol. Het mes snijdt voor jou dan aan twee kanten: a.) je vloer blijft van de hitte beschermd en b.) je rendement van de vergasser wordt aanzienlijk hoger omdat de watermantel zijn (stralings)hitte niet via de vloer kan afgeven.
Ik heb bijvoorbeeld heel goed het verschil in tijd aanwarmingstijd (opstooktijd) gemerkt, de watermantel was veel sneller op temperatuur nadat ik de onderzijde van de vergasser had geïsoleerd met glaswol.

Groet Hans
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb 'm ook op klossen gezet. Is ook makkelijk bij evt onderhoud, reparatie of modificatie. De palletwagen kan ik er zo onder rijden, stekker er uit, aan en afvoer los en wegrijden maar.

Isoleren aan de onderzijde kan ik ook nog wel eens doen, goeie tip.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

JantjeV8 schreef:Isoleren aan de onderzijde kan ik ook nog wel eens doen, goeie tip.
Ik zou daar ook niet bij nagedacht hebben.
Maar volgens mij haal je daar bij een Attack Profi best wat winst. De onderkant wordt nl.gevormd door een dubbelwandig deel waar water in zit. En dat grenst dan gewoon aan de koude grond/vloer.

(vorige week m'n Attack dp 35 Profi binnengekregen, eerst eens even goed bekeken :D )

Albert
Change, before you have to.
Bufferboost

Bericht door Bufferboost »

... en nou maar hopen Albert dat het gauw afgelopen is met dat warme weer ! :D Stoken!

Groet Hans
peer

Bericht door peer »

Ik denk dat ik dan ook maar eens een framepje ga maken.

Bedankt weer voor het meedenken.
Plaats reactie