kookplaat voor op een kachel
Moderator: Moderators
-
wouter a
kookplaat voor op een kachel
Mijn vraag is de volgende,
Welke staalsoort zou ik het beste kunnen gebruiken voor een kokplaat van een kachel?
gewenste eigenschappen:
- minimale verkleuringen (niet blauwen door de hitte)
- redelijk corrosiebestendig
- goed verkrijgbaar en dus niet te duur.
gietijzer valt af i.v.m. zeer kleine aantal en hoge kosten die de mallen met zich mee zullen brengen.
Als iemand hier een antwoord op weet, graag.
Ik ben nu namelijk al enige tijd op het net aan het zoeken maar kan het niet vinden.
met vriendelijke groet,
Wouter A
Welke staalsoort zou ik het beste kunnen gebruiken voor een kokplaat van een kachel?
gewenste eigenschappen:
- minimale verkleuringen (niet blauwen door de hitte)
- redelijk corrosiebestendig
- goed verkrijgbaar en dus niet te duur.
gietijzer valt af i.v.m. zeer kleine aantal en hoge kosten die de mallen met zich mee zullen brengen.
Als iemand hier een antwoord op weet, graag.
Ik ben nu namelijk al enige tijd op het net aan het zoeken maar kan het niet vinden.
met vriendelijke groet,
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
-
gdelea
Re: kookplaat voor op een kachel
is speksteen ook een optie
-
account verwijderd
Gietijzer heeft een koolstofgehalte van 3-5%, staal vanaf 0.7-1.5%
Wat je nodig hebt is staal met een hoog koolstofgehalte.
Stel je pakt ST037 en je laat dit een paar uur gloeien omringt door koolstofrijk materiaal, dit
proces heet Pakharden.
Je kunt de kookplaat van de nieuwe kachel wellicht ook een coating geven die koolstofrijk is.
** deze coating trekt dan in je materiaal tijdens stoken.
Wat je nodig hebt is staal met een hoog koolstofgehalte.
Stel je pakt ST037 en je laat dit een paar uur gloeien omringt door koolstofrijk materiaal, dit
proces heet Pakharden.
Je kunt de kookplaat van de nieuwe kachel wellicht ook een coating geven die koolstofrijk is.
** deze coating trekt dan in je materiaal tijdens stoken.
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 17 jun 2010, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
-
Dutch John
Ik heb gewoon St-37 genomen. Kost geen drol en een beetje constructiebedrijf lasert het voor je op maat. 15 mm dik, maar 20 of 25 is beter, dan trekt het zeker niet krom en duurt het erg lang voordat je daar doorheen stookt. Evt Michel zijn optie van harden.
Verkleuring is niet te voorkomen. Ook niet met chroomstaal. Hoe wil je trouwens een kookplaat netjes houden? Eén keer overkoken en het mooie is blijvend vanaf.
Groet,
DJ
Verkleuring is niet te voorkomen. Ook niet met chroomstaal. Hoe wil je trouwens een kookplaat netjes houden? Eén keer overkoken en het mooie is blijvend vanaf.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
JantjeV8
Het kan allemaal.
Een optie kan ook zijn C45, iets meer koolstofals St37. Goed verkrijgbaar, normale staalprijs, goed bewerkbaar.
Een optie kan ook zijn C45, iets meer koolstofals St37. Goed verkrijgbaar, normale staalprijs, goed bewerkbaar.
-
wouter a
Ik dank u allen voor uw antwoorden.
@gdelea
speksteen is hetgeen waar we nu kachels van maken, dit is erg goed in het opslaan van warmte maar geeft dat maar langzaam af, vandaar dat ik het probeer met metaal, dit staat makkelijker de warmte af naar een pan o.i.d. -> sneller warmte aan de buitenzijde, geleid de warmte ook goed richting de pan.
@michel & Dutch John
ST-37 is een eenvoudig materiaal, maar de behandelingen die je (michel) meld zijn toepasbaar voor een enkel onderdeel voor thuis, in productie is dit onhaalbaar. Al zou de coating van koolstofrijk materiaal weer wel geschikt zijn (advies geven om de kookplaat regelmatig met een olijf / zonnebloemolie insmeren is dan voldoende). De platen moeten overigens tijdens gewoon stoken schoon blijven..... koken wordt toch niet gedaan in een showroom.
@ jantje
idd c45 kan een optie zijn, ik heb nu even materiaal eigenschappen opgezocht op internet;
http://www.precimetal.be/Page_Generale. ... plication=
hieruit kwam ik persoonlijk op de volgende lijst uit
- 1.4845 Goede weerstand tegen oxiderende corrosie tot 1100°C
- 1.8429 Goed compromis tussen hoge corrosieweerstand en goede mechanische weerstand
- X5CrNiCuNb17 / 4 Z6CNU17 04 / 17-4PH Goede corrosieweerstand tot 480°C Goede mechanische eigenschappen dank zij structureel precipitatie-harden
- X20Cr13 / Z20C13 / 420 Middelmatige corrosieweerstand Hittebestendig
- GX6CrNi18 9 Z6CN18 10 304 Zeer goede weerstand tegen oxiderende corrosie tot 850°C
Ik heb van deze materialen nu een offerte opgevraagd voor een plaat van 612 x 397 in de diktes 6 en 8 mm, dat zou toch vldoende moeten zijn?
Ik zal jullie wel een prijsindicatie per materiaal geven, dan kunnen jullie dat in de toekomst ook meenemen in ideeen.
mvg.
Wouter
@gdelea
speksteen is hetgeen waar we nu kachels van maken, dit is erg goed in het opslaan van warmte maar geeft dat maar langzaam af, vandaar dat ik het probeer met metaal, dit staat makkelijker de warmte af naar een pan o.i.d. -> sneller warmte aan de buitenzijde, geleid de warmte ook goed richting de pan.
@michel & Dutch John
ST-37 is een eenvoudig materiaal, maar de behandelingen die je (michel) meld zijn toepasbaar voor een enkel onderdeel voor thuis, in productie is dit onhaalbaar. Al zou de coating van koolstofrijk materiaal weer wel geschikt zijn (advies geven om de kookplaat regelmatig met een olijf / zonnebloemolie insmeren is dan voldoende). De platen moeten overigens tijdens gewoon stoken schoon blijven..... koken wordt toch niet gedaan in een showroom.
@ jantje
idd c45 kan een optie zijn, ik heb nu even materiaal eigenschappen opgezocht op internet;
http://www.precimetal.be/Page_Generale. ... plication=
hieruit kwam ik persoonlijk op de volgende lijst uit
- 1.4845 Goede weerstand tegen oxiderende corrosie tot 1100°C
- 1.8429 Goed compromis tussen hoge corrosieweerstand en goede mechanische weerstand
- X5CrNiCuNb17 / 4 Z6CNU17 04 / 17-4PH Goede corrosieweerstand tot 480°C Goede mechanische eigenschappen dank zij structureel precipitatie-harden
- X20Cr13 / Z20C13 / 420 Middelmatige corrosieweerstand Hittebestendig
- GX6CrNi18 9 Z6CN18 10 304 Zeer goede weerstand tegen oxiderende corrosie tot 850°C
Ik heb van deze materialen nu een offerte opgevraagd voor een plaat van 612 x 397 in de diktes 6 en 8 mm, dat zou toch vldoende moeten zijn?
Ik zal jullie wel een prijsindicatie per materiaal geven, dan kunnen jullie dat in de toekomst ook meenemen in ideeen.
mvg.
Wouter
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
-
Dutch John
Volgens mij houd je dat nooit recht. En al helemaal niet bij ongelijkmatige warmteverdeling. Ik zou zeker niet dunner dan 15 mm gaan bij dergelijke afmetingen.wouter a schreef:Ik heb van deze materialen nu een offerte opgevraagd voor een plaat van 612 x 397 in de diktes 6 en 8 mm, dat zou toch vldoende moeten zijn?
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
gdelea
de meeste kachels hebben ook geen dikker staal als 4 a 5 mm, ook word meestal de kook plaats indirect verhit, meestal heb je een vlamverspreider of een keerplaat .als je de plaat veel te dik zou maken heb je ook kans dat de acumuleerende werking zo groot wordt, met kans op condensatie in de kachel als je stookt met lagere ttemperaturen.
-
Dutch John
De meeste kachels met die dikte staal zijn bekleed met chamotte. Direct vuur onder staal van 4 of 5 mm kan volgens mij alleen bij gietijzer.
Een kookplaat die 2 mm scheel, bol of hol is -en dat is niet veel- geeft een kantelende pan en een isolerende luchtspleet. Vrouwen haten dat, geloof me.
Als je condens krijgt in een kachel, dan ligt dat niet aan de kachel. Eerder aan de manier van stoken. Het enige nadeel, wat ik voorzie bij een dikke plaat, is de traagheid. Kan trouwens ook een voordeel zijn. Kijk maar eens naar de kookplaat van een AGA. Ik meen dat zo'n ding tientallen kilo's weegt.
Groet,
DJ
Een kookplaat die 2 mm scheel, bol of hol is -en dat is niet veel- geeft een kantelende pan en een isolerende luchtspleet. Vrouwen haten dat, geloof me.
Als je condens krijgt in een kachel, dan ligt dat niet aan de kachel. Eerder aan de manier van stoken. Het enige nadeel, wat ik voorzie bij een dikke plaat, is de traagheid. Kan trouwens ook een voordeel zijn. Kijk maar eens naar de kookplaat van een AGA. Ik meen dat zo'n ding tientallen kilo's weegt.
Groet,
DJ
-
gdelea
zon atag fornuis moet je dus constant aan hebben en er zitten kappen op om de warmte te keren.
-
account verwijderd
Wouter,
Dat met die 6mm plaat is het proberen waard. Je kunt er ook nog een kruis in lassen aan de onderzijde
van massief 20x20. Dan moet je toch aardig je best doen wil je het krom stoken.
Beenderen ofwel botten zijn ook koolstofrijk.
Adviseer de klant gewoon om er een paar kippenpoten of soepkluiven op te leggen tijdens het instoken
van de kachel. Haha schrijf je zelf de handleidingen van de kachels?
1. installeer de kachel.
2. leg de kluiven op de kookplaat
3. wacht tot ze lekker gaar zijn.
4. kachel is klaar voor gebruik.
Dat met die 6mm plaat is het proberen waard. Je kunt er ook nog een kruis in lassen aan de onderzijde
van massief 20x20. Dan moet je toch aardig je best doen wil je het krom stoken.
Beenderen ofwel botten zijn ook koolstofrijk.
Adviseer de klant gewoon om er een paar kippenpoten of soepkluiven op te leggen tijdens het instoken
van de kachel. Haha schrijf je zelf de handleidingen van de kachels?
1. installeer de kachel.
2. leg de kluiven op de kookplaat
3. wacht tot ze lekker gaar zijn.
4. kachel is klaar voor gebruik.
Verwijderd
-
wouter a
@michel
Inderdaad schrijf ik zelf de handleidingen....
Ik weet niet in hoeverre het door de klanten gewaardeerd zal worden als je ze vraagt om tijdens het instoken stukken kip op de plaat te leggen.
o
Ik denk dat ik dan toch prefereer om de plaat regelmatig met olie in te smeren, net als een gietijzeren pan.
Met vriendelijke groet,
Wouter
Inderdaad schrijf ik zelf de handleidingen....
Ik weet niet in hoeverre het door de klanten gewaardeerd zal worden als je ze vraagt om tijdens het instoken stukken kip op de plaat te leggen.
o
Ik denk dat ik dan toch prefereer om de plaat regelmatig met olie in te smeren, net als een gietijzeren pan.
Met vriendelijke groet,
Wouter
- frans
Gewoon van gietijzer laten maken.
Ik weet dat het vloeken in de kerk is maar ik zou het gewoon in China laten maken.
Z.g. slecht gietijzer zal nog altijd beter voldoen dan gewoon ijzer.
En je kan het naar eigen ontwerp laten maken.
Mijn zoon kan e.e.a. voor je regelen.
Ik weet dat het vloeken in de kerk is maar ik zou het gewoon in China laten maken.
Z.g. slecht gietijzer zal nog altijd beter voldoen dan gewoon ijzer.
En je kan het naar eigen ontwerp laten maken.
Mijn zoon kan e.e.a. voor je regelen.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
-
Pigion
Waarom neem je geen kant-en-klare gietijzeren kookplaat? Deze zijn verkrijgbaar in meerdere modellen bij de verkopers van vuurvast materiaal en kachelbouwers.
Als je alleen een vlakke plaat wil, kan je een goede gietijzeren plaat laten gieten voor ca. € 4 per kg.
Gewone staalplaat is echt ongeschikt, verbrand en trekt krom.
Pigion
Als je alleen een vlakke plaat wil, kan je een goede gietijzeren plaat laten gieten voor ca. € 4 per kg.
Gewone staalplaat is echt ongeschikt, verbrand en trekt krom.
Pigion
-
wouter a
@pigion
Heb je een adres waar ik dat kan laten doen?
Bij de adressen die ik al geprobeerd heb was het te duur voor een klein aantal.
Heb je een adres waar ik dat kan laten doen?
Bij de adressen die ik al geprobeerd heb was het te duur voor een klein aantal.