Schema

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wilfred

Schema

Bericht door wilfred »

Hoi allemaal.

Het stoken op hout blijft trekken, daarom een gebruikte hout-cvkachel gekocht om te proberen.
De kachel heeft in een drukloos syteem gewerkt waarbij het expansievat van 100 liter 1.5 meter boven de kachel hing. De warmte werd met een wisselaar aan de cv installatie aangeboden.

In de toekomst willen we ook zonnewarmte gebruiken om water te verwarmen.

Nu weet ik niet wat slim is.

Of gewoon de kachel weer installeren en de warmte gewoon via warmtewisselaar een cv systeem aanbieden waarin ook een gasketel opgenomen zit. In dit geval weet ik niet hoe je de cv pomp aan het werk zet om wamte bij radiatoren te krijgen.

Of een buffervat plaatsen waarin warm water opgeslagen kan worden, en later ook de zonnewarmte in opgeslagen kan worden. Maar dan zou ik niet weten hoe een schema er uit moet zien.

Wilfred
Albert van WdJ

Re: Schema

Bericht door Albert van WdJ »

Gebruik altijd een buffervat, tenzij je zoveel warmtevraag hebt dat je de warmte uit de hout-cv goed kwijt kunt.
Dat laatste zal echter alleen op koude winterdagen het geval zijn.

Zonder buffervat zal je hout-cv gaan smoren wanneer je huis op temperatuur is. En dat smoren is niet goed voor je ketel en schoorsteen, je buren en het milieu.

Dus altijd een buffervat koppelen aan je hout-cv. Grootte minimaal 50 liter per kW ketelvermogen.

Hoe je e.e.a aan kunt sluiten? Zoek eerst op het forum naar de diverse bijdragen. Er is veel over geschreven.
Als je zelf wilt gaan aansluiten en installeren zul je je eerst goed moeten inlezen.
Anders zou je vaste brandstofketel wel eens meer ongerief kunnen veroorzaken dan je ooit had kunnen bedenken :twisted: .
Dan staat je hout-cv zo weer te koop.

Maak na het inlezen een schema hoe je het wilt aansluiten.
En dan gaan we hier er op schieten en evt. aanvullen (positief bedoeld natuurlijk :) )

Succes!
Albert
Change, before you have to.
wilfred

Bericht door wilfred »

dat zou betekenen dat er een buffer van 50x49kw achter moet ca 2500 liter? Ik wou dan naar een vat voor warm tapwater in boilervat systeem met een spiraal waar later een zonneboiler op aangesloten kan worden.

reken je dit tapwater wel of niet mee?

hoe krijg ik zulk een vat in huis?

wilfred
Albert van WdJ

Alles waar je warmte in opslaat, afkomstig van je hout-cv kun je meerekenen.
Dus als je bijv. 200 liter boiler wilt installeren op je hout cv kun je dat meerekenen in de totale buffergrootte.

Buffervaten kun je kant en klaar nieuw kopen, soms tweedehands.
Er worden ook melkkoeltanks gebruikt, oude perslucht drukvaten, of aan elkaar gemaakte oliedrums.

Kijk ook eens bij de oud ijzer handelaar. Een oude olietank is ook bruikbaar.

Met een beetje creativiteit kom je al een heel eind.
Als je maar zorgt dat het veilig is. Heet water wil je niet over sokken voelen lopen :?

Daarbij moet nog opgemerkt worden dat de gelaagdheid in een verticale tank beter te creëren en te handhaven is dan in een horizontale tank.

Albert
wilfred

Bericht door wilfred »

Kan het buffer ook als drukloos systeem werken? Ik wil hiermee naar 1 groot buffervat ipv een extra expansievat dat ik nu heb.
Dit expansievat zat ca 1,5 meter boven kachel gemonteerd, ik kreeg hierbij het idee dat daar wel warmte in opslag komt dat nutteloos is. Dus ik krijg het idee om het buffervat ook als drukloos expansievat te gebruiken. In dit expansievat een spiraal tbv de cv verwarming, en een vat tbv tapwater, en een spiraal tbv zonneboilercollecor onderin.

Maar op welke manier gaat het water (in drukloos systeem) circuleren? Daar ben je zeker een pomp voor nodig die constant volop pompt? Of kan dit ook doordat het water zelf door warmte circuleert?

wilfred
Albert van WdJ

wilfred schreef:Kan het buffer ook als drukloos systeem werken? Ik wil hiermee naar 1 groot buffervat ipv een extra expansievat dat ik nu heb.
Dat kan heel goed.
Wanneer je buffervat bovenin open is, kan het ook gelijk als expansievat dienen.
Je moet dan geen te grote opening hebben, want dan raak je veel warmte (en water in dampvorm) kwijt.
Bijv. een 35 mm pijp zou voldoende moeten zijn.

wilfred schreef:In dit expansievat een spiraal tbv de cv verwarming, en een vat tbv tapwater, en een spiraal tbv zonneboilercollecor onderin.
Dat moet lukken.
De spiraal tbv zonneboilercollecor zou ik dichtbij het vat voor tapwater monteren. En niet te ver onderin. Want met een zonneboilercollecor de hele buffer opwarmen is niet nodig.
wilfred schreef:Maar op welke manier gaat het water (in drukloos systeem) circuleren? Daar ben je zeker een pomp voor nodig die constant volop pompt? Of kan dit ook doordat het water zelf door warmte circuleert?
Met een pomp circuleert het natuurlijk altijd goed. Voordeel hiervan is dat je ook gelijk het thermomixventiel kunt opnemen.

Met natuurlijke circulatie (thermosyphon) moeten je leidingen naar en van de kachel groot genoeg zijn. Ga dan uit van minimaal dezelfde grootte pijp als de aansluitingen op de kachel. Zo weinig mogelijk bochten en liefst geen haakse bochten.

Albert
wilfred

Bericht door wilfred »

Bedankt voor reacties, maar na enig nadenken heb ik een vraag over opslagverliezen.

Op dit monemt een gasketel en een indirect gestookte boiler, het idee nu is dat de indirect gestookte boiler erg onrendabel is. Waarom dan wel een warm wateropslag maken bij de houtkachel?

Wilfred
peer

Bericht door peer »

B.V als je het 's morgens al een beetje warm wilt hebben? Kun je uit je buffer putten.. Anders moet je eerst de kachel opstoken

Alleen stoken tijdens warmte vraag is bijna niet te doen, alleen interessant als je je wamte van je kachel eigenlijk altijd wel kwijt kan.

Een buffervat is ook erg comfort verhogend
Albert van WdJ

wilfred schreef:Bedankt voor reacties, maar na enig nadenken heb ik een vraag over opslagverliezen.

Op dit monemt een gasketel en een indirect gestookte boiler, het idee nu is dat de indirect gestookte boiler erg onrendabel is.
Hoe weet je dat, of waar merk je dat aan?

Een goed geïsoleerde buffer zal maar weinig warmte verliezen.
Naar mijn idee zou het dan gaan om max. 2-3 warmteverlies graden per 24 uur.
Dus om warmteverlies hoef je je niet druk te maken. Dat is verwaarloosbaar.
wilfred schreef:Waarom dan wel een warm wateropslag maken bij de houtkachel?
Even een paar redenen die zo bij me opkomen (enkele zijn ook al genoemd):
-efficiënte verbranding van het hout (kachel smoort nooit bij juiste stooktechniek en houtvulling)
-meestal maar één keer stoken per dag
-milieuvriendelijker qua rookgas
-beter voor je kachel, hij gaat langer mee
-beter voor jezelf, de hele dag door stoken bij een nieuwe installaties is leuk, maar naar een paar weken niet meer.
Ook je huisgenoten zullen het leuk vinden dat je niet met grote regelmaat naar je kachel moet.
-'s morgens in een warme kamer komen zonder dat je eerst een kachel hoeft op te stoken is ook erg plezierig.

En zo zijn er nog meer toe te voegen.

Albert
Plaats reactie