Jan Zonnebrand wrote:De vraag Tim, is uit de hand gelopen.
Ik vint het niet storent en de moderatoren grijpen wel in als het uit de hant loopd. Voor wat betreft dyslexie of slechte d en t, als ik iemand begrijp vind ik dat niet van belang. Albert Einstein was zo dyslectisch als een beo (ook al begreep ook bijna niemand hem

)
Jan Zonnebrand wrote:Jouw computer verbruikt meer, de mijne niet.

De rest heb ik je al voorgerekend, helaas zinloos.
Hoezo zinloos? Ik heb nergens een onderbouwing gelezen, alleen een boel geschreeuw en frustratie. Ik deel je frustratie mbt duurzame energie. Mijn laptop verbruikt maximaal 65watt en is van 2003. Ik vervang hem niet voor een zuiniger exemplaar voordat hij af is. Hetzelfde geldt voor mijn desktop. Deze koop ik trouwens niet weer.
Jan Zonnebrand wrote:Uitgebreid misverstand, pellets worden van spanen en zaagsel gemaakt. Meer houtskeletbouw, zoals de Duitsers, Oostenrijkers en Zwitsers dat doen.
Spanen en zaagsel word ook duurzaam toegepast in de hout skelet. Bijna alle hout platen zijn ermee gemaakt (met wat smerige lijm erbij). Dus meer hout skelet is ook die vraag omhoog, maar al het zaagsel gaat in de oven....oei. Maar maak eens een massabalans en overtuig mij dat het kan, ik sta er open voor.
Ik zie hetzelfde gebeuren als met de vergassing van kippenmest. Dat zou het walhalla zijn. Resultaten vallen, ook al lees je dat niet in de media, een beetje tegen. Er komt veel bij kijken om hier goed gas mee te produceren en het proces onder de knie te houden. Hoe kan het toch dat kippenmest de laatste 2 jaar niets meer oplevert? Oh ja, de vraag is iets groter geworden sinds die kippenmest centrale.
nck wrote:Ik heb zelf mijn uren een redelijke tijd bijgehouden en kwam tot de conclusie dat ik gemiddeld twaalf uur per maand aan houtbewerken was en maximaal een een half uur per dag aan de ketel besteed.
Dus gemiddeld per jaar:12*12=144uur, 365*.5=182.5uur. Samen 326.5u * laten we 20 euri nemen = 6530 €/jr. Als ik ook open kon wonen deed ik het ook, jammer dat het zo duur geworden is. Als je wilt vergelijken moet je natuurlijk je uren ook meenemen, dat doet de gasleverancier ook. Voor jezelf telt dat niet, althans, ik zou het niet meerekenen.
@Brit, De meeste zuiveringen vergisten nu nog alleen het spuislib van de aerobe zuivering. Echter er is een grote revisie slag bezig om deze "oude" installatie te vervangen door UASB.
http://www.uasb.org/ . Dit is wel moeilijker dan conventionele RWZI vergisting.
Mestvergisiting heeft volgens mij geen toekomst, nu kan het door subsidie en het toepassen van maximaal 50% totale input energie rijke producten (positieve lijst). Echter die lijst is zo bekrompen dat je bijna zou denken dat men het hier niet wil ontwikkelen. Met alleen de mest kan een boer net zijn eigen verbruik op nul krijgen. Dat is natuurlijk ook wat waard, maar potentie voor de maatschappij heeft het niet.
Qua groen afval denk ik dat je de snippers er eerst uit moet zeven (droog), daarna droge vergisting en dan nog een korte compostering. Hout vergist slecht (Lignine). Dit principe wordt al jaren gedaan in NL. Tegenwoordig kun je ook al vrij simpel groen gas maken ipv het lokaal omzetten in stroom en warmte. En de stap naar vloeibaar gas is dichtbij. Daar kunnen ook vrachtwagens op rijden en is minder subsidie gevoelig. Wat je zegt, de overheid maakt het verschil.
DJ: Het mag niet bereikbaar zijn voor iedereen, dan is er niets mee te verdienen of te belasten. Is de wiekentax nabij

, Of de pv m² tax?
@Jan: Die eiken houtwalletjes in Renkum, hoe vaak kun je daarvan oogsten? Mijn vader heeft ook een reeks van deze walletjes. Eens in de 5jr onderhoud en eens in de 10jr oogsten. Deze stammetjes zijn net te kloven, maar het meeste kan zo de kachel in. Als mijn zwager en ik daar van mee zouden gaan snoepen, heeft ie net genoeg. Maar er wonen nog 1500 man in het dorp.
Ben nog steeds benieuwd naar je onderbouwing van je 500kW verbuik per jaar. Ik begreep uit een eerder post dat je ook een warmtepomp hebt, wat voor energie gebruikt die dan?
Tim (ps: die goed te overtuigen is, maar wel goed onderbouwen, ik geloof niemand meer met een mooi verhaal).