Windmolen idee

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
account verwijderd

Windmolen idee

Bericht door account verwijderd »

Ik loop al een tijdje met het idee om stroom op te wekken met windenergie.
De windmolens die te koop zijn vindt ik nogal duur.

Vaak is het probleem bij windmolens ook vergunningen, horizonvervuiling, etc.

Mijn idee is om een serie van 8 savonius molens naast elkaar te zetten en met elkaar te koppelen om
zo een aardig electrisch vermogen op te kunnen wekken.
Het probleem van horizontaal koppelen heb ik aan den lijve ondervonden.

Als koppeling heb ik v-snaren, fietskettingen etc geprobeerd. Dit alles is drama!! Op de foto
zie je een soort locomotiefas aan de bovenzijde en aan de onderzijde van de savonius draaien.
De zogenaamde krukas ligt 90 graden verschoven om problemen zoals tegendraads vastlopen te voorkomen. Met één krukas op 2 molens lukt het namelijk niet om de molens synchroon te laten draaien.
Met twee krukassen is alles opgelost.

Als motor heb ik een asynchrone 3 fase motor gebruikt, gewone 380V motor.
M.b.v. 3 condensatoren werkt hij nu als generator. Toen heb ik een 3 fase gelijkrichter gebouwd van
6 diodes. En alles kan nu op de netinverter draaien!. Dit heb ik op een 4-takt motor met poelie getest.

Nu is het verder bouwen naar 8 stuks en een paar degelijke krukassen maken ter vervanging van de bestaande.
Ook de tonnen moeten nog met rvs draad geschoord worden omdat ze nu wat uitzakken wat
verder geen kwaad kan.

Als de electromotor een verhouding van 1:1 heeft met de tonnen dan
meet ik 5 HZ. Er moet dus iets van een versnellingsbak tussen komen.

Reacties zijn welkom..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
Dutch John

Re: Windmolen idee

Bericht door Dutch John »

Michel,

Hoeveel vermogen denk je bij een bepaalde gemiddelde windsnelheid te verkrijgen? Ik heb vroeger ook wat gerommeld met olievaten. Vond het niet zo'n succes. Weinig, eigenlijk geen vermogen. Zal deels komen door het relatief kleine werkzame oppervlak, maar vooral door het gebrek aan hoogte. Volgens mij kun je een Savonius het beste gebruiken als starter van een Darrieus turbine.

Kun je niet beter een paar honderd euro en nogal wat uren meer investeren en zelf bladen en een PMG (permanente magneet generator) maken? Veel minder bewegende delen en maximale efficiëncy per geïnvesteerde euro en uren.

Deze site geeft wat vermogensberekeningen wat betreft de relatie plaats in Nederland/directe omgeving/gebruikte dimensies: http://www.gewiekste.nl/
Ik ga voor m'n eerste serieuze windturbinetje Hugh Piggott's wijsheid als basis gebruiken: http://www.windenergy.nl/website/index. ... sition=1:1
Informatieve site met veel links en downloads. En Peter B. is een aardige, behulpzame vent.

Onze gemeente is zich aan het buigen over wat mag en niet mag, wat betreft kleine windturbines. Je moet toch de hoogte in om rendement te halen. Peter B. suggereert om in geval van ambtelijke weigering een container of aanhanger te gebruiken als mobiele standplaats. Iemand ervaring hiermee? Hoe vals worden ze dan?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd

Re: Windmolen idee

Bericht door account verwijderd »

Hoi John,

Ik ben het helemaal met jou eens. Hoe hoger hoe beter.
Hier is een hoge windmolen neerzetten jammergenoeg geen optie.

Het voorbeeld bij de gewiekste heb ik gebruikt voor de asynchrone motor om te bouwen
tot generator. Die andere site geeft ook een hoop informatie.

Ik zou wel is willen weten waar je oude magneten uit kunt halen voor het bouwen
van zo'n pgm.

Het vermogen van de savonius weet ik nog niet.
Verwijderd
Plaats reactie