schema houtvergasser,gasketel,boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ingmar89

Re: schema houtvergasser,gasketel,boiler

Bericht door ingmar89 »

Ik heb hier wel een aantal verbeteringen op:
1. Boiler 2 kan nu alleen opgewarmd worden door de gasketel. Volgens mij zou het mooier zijn als hij ook door water uit de buffer opgewarmd kan worden indien dit warm genoeg is. Je warmt boiler 1 namelijk alleen op als de ketel brandt. In de praktijk ben je de hele zomer water aan het verwarmen met gas.
2. Die 3 weg klep bij de radiatoren kan ik niet helemaal gebrijpen. Je laat gewoon al het water wat te veel is er langs lopen? Met de pomp op een andere plaats is een menggroep mogelijk. zie http://users.skynet.be/fa602805/vvw.jpg
De pomp komt dus na de 3 weg klep, en de klep kiest tussen warm water en water uit de retour van de radiatoren.
Door op deze manier te mengen blijft de gelaagdheid in je buffer veel beter in stand dan in je huidige schema.

Groet,

Ingmar
de_lange

Bericht door de_lange »

@ingmar89
Hartelijk dank voor de duidelijke reactie.
Ik heb het schema reeds aangepast.
Betreffende het expansievat van 150l is het me nog niet duidelijk waar die te plaatsen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ingmar89

Bericht door ingmar89 »

Kan overal in de installatie, alleen moet je zorgen dat het niet achter een klep zit die dicht kan gaan. Ook moet er geen heet water in kunnen lopen. Zorgen dat er een stukje leiding aan zit dus.
Plaats reactie