lengte horizontale schoorsteen?
Moderator: Moderators
-
peer
lengte horizontale schoorsteen?
In een recent onderwerp al genoemd, het horizontale deel van een schoorsteen.
Hoe lang mag dit maximaal zijn, ik moet namelijk eerst horizontaal naar buiten en dan met een T stuk omhoog.(4,5 meter)
Ik ga het niet halen met een stuk van 50 cm, het zal ongeveer op een meter uitkomen.
Heb wel een achter aansluiting op de vergasser.
Ga ik hier problemen mee krijgen? tis namelijk een bestaande schoorsteen en heb er voor de rest niks bij.
Weer bedankt alvast
Hoe lang mag dit maximaal zijn, ik moet namelijk eerst horizontaal naar buiten en dan met een T stuk omhoog.(4,5 meter)
Ik ga het niet halen met een stuk van 50 cm, het zal ongeveer op een meter uitkomen.
Heb wel een achter aansluiting op de vergasser.
Ga ik hier problemen mee krijgen? tis namelijk een bestaande schoorsteen en heb er voor de rest niks bij.
Weer bedankt alvast
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Re: lengte horizontale schoorsteen?
Volgens mij hoeft dat geen problemen te geven.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat zo'n horizontale pijp een asvanger is.
Het horizontale deel van mijn buis, 70 cm h.o.h., maak ik om de 3 maand schoon, afhankelijk welke brandstof er gestookt wordt.
Zachte asvormende brandstoffen geven vanzelfsprekend ook meer vliegas wat neerslaat in de buis.
Dus wanneer je veel as uit de ketel haalt ligt er dus ook veel as in de pijp.
Ik zou de constructie zo maken dat je er vlot bij kan om schoon te vegen.
Ik veeg mijn schoorsteen (8 meter) vanaf de onderkant via het deksel onderaan de rechter verticale pijp. Werkt heel makkelijk.
Hier een plaatje.
Jan
Waar je wel rekening mee moet houden is dat zo'n horizontale pijp een asvanger is.
Het horizontale deel van mijn buis, 70 cm h.o.h., maak ik om de 3 maand schoon, afhankelijk welke brandstof er gestookt wordt.
Zachte asvormende brandstoffen geven vanzelfsprekend ook meer vliegas wat neerslaat in de buis.
Dus wanneer je veel as uit de ketel haalt ligt er dus ook veel as in de pijp.
Ik zou de constructie zo maken dat je er vlot bij kan om schoon te vegen.
Ik veeg mijn schoorsteen (8 meter) vanaf de onderkant via het deksel onderaan de rechter verticale pijp. Werkt heel makkelijk.
Hier een plaatje.
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
gdelea
dit hangt van meerdere dingen af. de temperatuur van je afvoergas
heeft de vegasser gefoseerde lucht of mechanische afvoer
de staat van je schoorsteen
het verschil van diam tussen pijp en schoorsteen
doordat je horizontaal gaat, bouw je meer weerstand op als je temperatuur of doorstroming niet hoog genoeg is, met in het ergste geval condensatie van de afvoergassen .
ik kom wel bij mensen die hem 4.5 meter horizontaal hebben lopen .,het hoeft dus niet een probleem te zijn,. maar dit is per kachel en schoorsteen anders.
heeft de vegasser gefoseerde lucht of mechanische afvoer
de staat van je schoorsteen
het verschil van diam tussen pijp en schoorsteen
doordat je horizontaal gaat, bouw je meer weerstand op als je temperatuur of doorstroming niet hoog genoeg is, met in het ergste geval condensatie van de afvoergassen .
ik kom wel bij mensen die hem 4.5 meter horizontaal hebben lopen .,het hoeft dus niet een probleem te zijn,. maar dit is per kachel en schoorsteen anders.
-
peer
Er zit geen rookgas ventilator in. (alleen een ventilator in de vergasser, maar dat lijkt mij duidelijk)
Rookgas afvoer van de kachel is 150 mm, de pijp heb ik net helemaal schoongemaakt (2ehands zat bij vergasser).
Schoorsteen staat dus nog niet in elkaar.
Fabrikaat Rite Vent 150 mm inwendig (dubbelwandig dus)
Pijp komt wel buiten te zitten (eerst dus horizontaal naar buiten!)
Rookgas afvoer van de kachel is 150 mm, de pijp heb ik net helemaal schoongemaakt (2ehands zat bij vergasser).
Schoorsteen staat dus nog niet in elkaar.
Fabrikaat Rite Vent 150 mm inwendig (dubbelwandig dus)
Pijp komt wel buiten te zitten (eerst dus horizontaal naar buiten!)
-
Pigion
Geen enkel probleem om een meter horizontaal te gaan. In tegenstelling tot hetgeen gdela beweert, heeft een horizontaal gedeelte het min. invloed op de trek als je hem maar regelmatig schoon maakt!!!!!. De trek wordt veroorzaakt door de hoogte van de schoorsteen en verschil in s.g. van de rookgassen in de pijp en de lucht er buiten.
Pigion
Pigion
-
peer
@pigion
Bedankt voor het antwoord, ik ga hem zo maken en kijk of het goed werkt.
Peter
Bedankt voor het antwoord, ik ga hem zo maken en kijk of het goed werkt.
Peter
-
Albert van WdJ
@Peer,
En plaats dan t.z.t. ook een paar fotootjes en vertel of het inderdaad goed werkt (of wat je anders hebt gedaan).
Groet,
Albert
En plaats dan t.z.t. ook een paar fotootjes en vertel of het inderdaad goed werkt (of wat je anders hebt gedaan).
Groet,
Albert
Change, before you have to.
-
peer
Als ik de installatie af heb, zal ik alle foto's met schema opnieuw plaatsen, zodat iemand anders zn voordeel mee kan doen.
(net zoals ik alle informatie verkregen heb via jullie)
Groet
Peter
(net zoals ik alle informatie verkregen heb via jullie)
Groet
Peter