En lol met die sneeuw, de lier afgerold en de slee achter de aanhanger. De kids konden hun lol niet op...
@Rob:
Nee, het bos is niet van mij, maar van Natuurmonumenten. Ik heb gewoon met hen contact gezocht en met de plaatselijke boswachterij gaan buurten. Daaruit kwam voort dat ik een vergunning heb gekregen om in een bepaald gebied de Amerikaanse eiken om mocht leggen. Voor hen was het onderhoud, voor mij kachelhout. Er zijn wel wat voorwaarden aan gekoppeld, zoals binnen Arbo regels je werk doen e.d.
De vergunning loopt tot 1 februari, dan begint de natuur zich weer op het voorjaar voor te bereiden en moeten de dieren hun rust krijgen.
Altijd als ik er kom, zie je wel wat reeen o.i.d. wegrennen, is gewoon geweldig om daar bezig te zijn. Ik heb er zo'n 30 a 35 kuub uitgehaald, en dan bedoel ik netjes gekloofd en gestapelde kuubs.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het opgeslagen eikenhout begint al goed te drogen. De scheuren komen er in en de stapels zijn al wat lager als tijden het wegtasen.
Ik heb een deel onder een afdak in dewind liggen, en een deel buiten. Eigenlijk ben ik wel benieuwd welke het hardste droogt. Ik heb 31kuub bij elkaar gezaagd, keurig strak gestapelde gekloofde kuubs dus. Wat weegt dat droog??
Vanwege dat krimpen moet je dus wel zorgen dat een stapel ook werkelijk KAN krimpen. Er was bij mij een stapel omgegaan, ik denk vanwege de krimp. Een andere stapel schoof onderuit maar dat kwam omdat de geiten er bovenop geklommen waren...
Gisteravond mocht ik nog een vrachtje hout ophalen. Het was alles of niets...... dan maar alles dus. Wel beetje veel, 5 a 6kuub ineens...
Ben ondertussen halverwege die vracht hout voor wat betreft kloven en wegtasen, kwam er vrijdag nog iemand z'n belofte na ook!
Al enige tijd geleden:
Kun je nog wat hout gebruiken?
Tuurlijk, je kunt het maar hebben, wat kost het en waar moet ik het halen?
Het kost niks en we brengen het wel, ligt toch op de route.
Paar weken niks gehoord, staat er een vrachtwagen voor de deur met een 40m3 container achterop.
Achteruit d'n dam op en kiepen maar...
Wat een stapel zeg, dat gaat goed komen volgende winter, zeker naast de 30m3 eiken die ik al klaar heb liggen.
Eindelijk kan ik met zo'n buffer echt 2 jaar vooruit werken. Geen moeilijk gedoe om op het eind van de winter iedere zaterdag een aanhanger droog maar duur hout op te hoeven halen.
Vandaag dus eerst maar eens een hoop ingekort op ca.60cm en netjeslangs de kant opgestapeld. Dan kan in elk geval de poort weer dicht.
Dat schiet tenminste op met containers van 40 M3, daar sta je dan met je tandemasser.
In ieder geval is die vracht uit elkaar gevallen, bij mij gebeurde het wel eens dat er een groot rechthoekig pak hout stond na het lossen. Had de machinist het te vast in elkaar gedrukt. Dan heb je dus 40 M3 sporen, balken en zo staan. Daar kijk je echt heel raar tegenaan.
Volgens mij is het voornamenlijk plataan, de bast klapt er zo vanaf, hou je mooi schoon hout over. Er zit esdoorn bij, inlandse eik, een kastanje en een enkele berk. Ik ken plataan nog niet, maar als je met je klomp tegen de stamp schupt klinkt het erg massief, een mooi hoge klank. Heel wat anders als datje tegen een spar schupt.
Ik schat dat er gekloofd en strak gestapeld een ruime 25m3 over blijft. Laat de winter maar komen....
Een deel heb ik al kort gezaagd, de poort moet immers weer dicht want anders lopen de honden de straat op. M'n nieuwste zaag, de MS460 heeft z'n dienst daar al in bewezen. Dat ding loeit er wel zo goed doorheen, daar wordt je stil van.
Komend weekend de rest aan kant zien te krijgen. Het werkt wel het beste als je direct klooft, vers hout splijt makkelijker dan al voorgedroogd hout.
Het gros van de vracht was toch inlandse eik.. Er zaten nogal wat van die kruin-knoesten tussen. Goeiendag, dat wordt hard zeg. De stammen op de oprit had ik eerst op 60cm gezaagd, dan kon ik ze tenminste wegrollen en de oprit gebruiken waar hij voor is. De stammen die niet meer te tillen zijn heb ik eerst op de aanhangergedraaid met het takeltje. Dan de aanhanger naast de klover en met een oprijplaat rol je de zwaarste stammen zonder moeite op de klover. Erremoei moakt oew kreatief zeggen we hier.
Die knuisten heb ik op het laatst wel een zaagsnede gegeven. De machine klooft ze wel door, maar af en toe kwam er zoveel spanning op de zijgeleiders van de persschuif dat de m12 bouten er af klapten. Nu kun je daar wel 10.8 bouten indraaien, maar ik laat dat maar gewoon 8.8. Op het moment dat ze er af klappen ben je al zo gevaarlijk onnut ezig dat dat het zwakste punt wel mag blijven. Als je niet uitkijkt vouwt hij die dikke HE balk zo dubbel. Man wat is dat sterk, hydrauliek, weet wat je doet!
Wel een mooi uitzicht, zo over de voorplecht...
Aan de andere kant van d'n dam waren we al te keer gegaan. Ondertussen is het allemaal weg gestapeld. Een hoop vol eiken, schitterende parketvloertjes liggen hier... Prachtig hout als je het splijt, heel mooi getekend.
Daar ligt het dan. Alles keurig strak gestapeld. Met de rolmaat netjes gemeten, stapel voor stapel, kom ik op exact 60 kuub stookhout. Dat zou voor ruim 1,5 jaar wel genoeg moeten zijn. Ik denk elfs wel 2. Afgelopen jaar heb ik zo'n 40kuub weg gestookt, en dat was het meest berk, spar en ander licht hout. Geen gewicht, dus ik verwacht met de huidige voorraad wel wat rustiger te kunnen stoken.