Ik vroeg me af hoe anderen daarover denken en welke plannen er zijn.
Ik heb nu nog zo'n aangename Ferrarismeter, maar die gaat er in december ook verplicht uit voor een slim exemplaar.
Het net is nu nog mijn accu. Maar dat is bijna verleden tijd.
De netto terugleververgoeding per 2027 staat zo gemiddeld op €0.0025 per kWh.
Daar kan ik geen PV-stroom voor maken.
Mijn idee is:
-Zero export instellen;
-Een regeling op de slimme meter installeren die bij overschot zonnestroom deze eerst gaat invoeden op een thuisaccu;
-Is die accu vol, dan automatisch verder met opwarmen van een elektrische boiler voor SWW.
Blijkt er dan nog meer zonnestroom te zijn, omdat de boiler op temperatuur is, dan blijft dat overschot voor de meter 'hangen´ door de instelling "Zero export".
Want ik ga geen zonnestroom leveren voor een prijs die feitelijk 40x hoger moet zijn om het kostendekkend te maken.
En ik wil ook niet alle dagen opletten wanneer ik extra stroom moet gebruiken om mijn eigen verbruik te verhogen.
Hoe omgaan met einde salderingsregeling?
Moderator: Moderators
-
Albert van WdJ
Hoe omgaan met einde salderingsregeling?
Change, before you have to.
-
JantjeV8
Re: Hoe omgaan met einde salderingsregeling?
Ja precies Albert. Maar hoe weet een slim stuurapparaat welk stopcontact voor de boiler is, welke voor de wasmachine is, welke voor de oplader van de fiets/auto is, welke voor de batterij is enz enz.
Dus er moet iets gemeten worden waarop geschakeld kan worden en ben je dus een heel netwerk aan besturing aan het aanleggen.
Ons plan:
- Terugleveren op 0 zetten.
- Een accu op de kop tikken uit een electrische auto.
- Nog meer PV of een windmolen.
- En hooguit een stukje techniek die de P1 meter op 0 vermogen houdt.
Kockie en Pellet hebben daar al wel het een en ander op in werking.
Dus er moet iets gemeten worden waarop geschakeld kan worden en ben je dus een heel netwerk aan besturing aan het aanleggen.
Ons plan:
- Terugleveren op 0 zetten.
- Een accu op de kop tikken uit een electrische auto.
- Nog meer PV of een windmolen.
- En hooguit een stukje techniek die de P1 meter op 0 vermogen houdt.
Kockie en Pellet hebben daar al wel het een en ander op in werking.
-
Albert van WdJ
Re: Hoe omgaan met einde salderingsregeling?
Dat inschakelen van apparatuur kan binnenkort met de Ardo One (ardo.nl).
Die meet op de slimme meter welke kant de stroom opgaat.
Verder wil en kan ik niet echt iets in elkaar zetten vanuit een batterij van een elektrische auto.
Maar thuisbatterijen beginnen aardig betaalbaar te worden.
Ook in het geval van brandgevaar een beetje zekerheid dat mijn verzekering wil uitkeren mocht het boeltje in de brand gaan. Mogelijk gaan ze in zo'n geval moeilijk doen, mocht ik zelf iets geknutseld hebben wat niet aan de NEN normen voldoet.
Die meet op de slimme meter welke kant de stroom opgaat.
Verder wil en kan ik niet echt iets in elkaar zetten vanuit een batterij van een elektrische auto.
Maar thuisbatterijen beginnen aardig betaalbaar te worden.
Ook in het geval van brandgevaar een beetje zekerheid dat mijn verzekering wil uitkeren mocht het boeltje in de brand gaan. Mogelijk gaan ze in zo'n geval moeilijk doen, mocht ik zelf iets geknutseld hebben wat niet aan de NEN normen voldoet.
Change, before you have to.