Stroom opwekken

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Praggel

Stroom opwekken

Bericht door Praggel »

Hallo leden .
Een vraag ;
Kan men middels een Stator en rotor van een wasmachine stroom opwekken als dat rond draait.
Op social media zie je dat wel is voorbij komen middels een soort van eigen bouw windmolen.

Mvg
Adriaan Kragten

Re: Stroom opwekken

Bericht door Adriaan Kragten »

Dat kan wel maar dit soort direct drive wasmachine motoren hebben een groot nadeel als je ze als generator voor een windmolen wilt gebruiken. Meestal zijn er 36 spoelen verdeeld over drie fasen. Het anker dat daaromheen draait lijkt 12 polen te hebben omdat er twaalf magneten gebruikt worden maar dat lijkt maar zo want elke magneet heeft in werkelijkheid vier polen waardoor het anker dus 48 polen heeft. Er staan daardoor telkens 12 van de ankerpolen precies tegelijkertijd tegenover twaalf statorpolen. Dit geeft een grote piek op het kleefkoppel waardoor je een windmolenrotor met een hoge startkoppelcoëfficiënt nodig hebt om nog een redelijk lage start windsnelheid te krijgen. Als wasmachine motor is het niet erg dat er een piek op het kleefkoppel zit want de motor start toch wel als je de wikkelingen bekrachtigt. Voor een windmolengenerator is het veel gunstiger als het aantal ankerpolen en het aantal statorpolen maar twee verschilt (zie mijn rapport KD 794 waarin metingen aan het kleefkoppel van de 32-polige generator type 260-25 van Magnetic Innovations worden beschreven). Een ander nadeel is dat de opgewekte spanning veel te hoog is om de generator te gebruiken om een 12 V of 24 V accu mee op te laden.
Praggel

Bericht door Praggel »

Ik wil er een waterwiel of waterrad van maken.
Heb hier water genoeg in betoonen bakken die ook nog
In hoogtes verschillen..zodat ik een ( soort van).waterloop kan maken. Met het verhevelen creeer ik een stroompje en dat wordt steeds groter.
Hoop dat je het een beetje kunt volgen

Mvg
Praggel

Bericht door Praggel »

Dat is mijn idee.
Maar kan dat met zo'n stator en rotor?!

Mvg
Adriaan Kragten

Bericht door Adriaan Kragten »

Een waterwiel heeft een hoog startkoppel en de piek op het kleefkoppel van een wasmachine motor is dan geen probleem. Het toerental van een waterwiel is erg laag en de opgewekte spanning van de generator zal dan bij direct drive niet al te hoog zijn maar of de matching een beetje klopt dat is nog maar de vraag. Je mag blij zijn als er bij een laadspanning van 27 V zo'n 100 W uit komt. Het kan zijn dat een versnellende overbrenging nodig is als je meer vermogen wilt hebben.

Als je water in bakken op verschillende hoogte hebt en je onttrekt daar energie aan dan wordt het waterniveau in de hoogste bak steeds lager en het stroompje wordt dus steeds kleiner i.p.v. groter.
Praggel

Bericht door Praggel »

Maak met een impeller en een accu je eigen zuigmotortje en doe dat in de pomp put en zo vul je het water weer aan.
Of middels een ram pomp en ga in hoogtes werken.
De lucht in en de grond in.
Praggel

Bericht door Praggel »

Heb je een voorbeeld van een: versnelde overbrenging !?

Mvg
LeaD

Bericht door LeaD »

Waarom ruikt het nu ineens terug naar perpetuum mobile ondanks dat ik alle dekseltjes van mijn toverpotjes heb dicht gedaan ?

Zo een versnelling zie je op een fiets, vooraan aan de trappers een groot kamwiel, achteraan een klein tandwiel . De versnelling is evenredig met de verhouding tussen de twee tandwielen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Praggel

Bericht door Praggel »

Die versnelling had ik ook al gevonden.
Van groot naar klein.
Ik weet niet wat je allemaal ruikt .
Ik borduur verder op wat er al is.
Slooij

Bericht door Slooij »

Mooi project een watermolen vanavond kwam er een bui over waterkracht zat succes.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij

Bericht door Slooij »

LeaD schreef: 13 jun 2026, 15:22 Waarom ruikt het nu ineens terug naar perpetuum mobile ondanks dat ik alle dekseltjes van mijn toverpotjes heb dicht gedaan ?

Zo een versnelling zie je op een fiets, vooraan aan de trappers een groot kamwiel, achteraan een klein tandwiel . De versnelling is evenredig met de verhouding tussen de twee tandwielen .
Een perpetuum mobile gaat wel als alles precies draaid. Er moet altijd energie in worden gestoken maar als verder geen verlies is. Een slecht draaiende lager is geen perpetuum waardig onderdeel. :fff
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
LeaD

Bericht door LeaD »

Zelfs een nieuw goed draaiend lager heeft weerstand . Denk daarbij ook aan de dichting tussen het statische en het draaiende gedeelte . Het begint al met de keuze van de tolerantie van het lager, b.v.b. C1 of C2 enz. voor een traag of een snel draaiende toepassing .

Bij een watermolen heb je ook nog eens de wrijving van het water met het rad . Water dat stroomt heeft ook wrijving tussen het water en de stilstaande wand . Daarvoor moet je bij mijnheer Reynolds zijn, die heeft dat al heel uitvoerig beschreven .

Als er in de titel " free energy " of nog korter "free" staat, staat er in de kleine lettertjes : kan toch niet
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Plaats reactie