mickenhans schreef:Ter info; Mijn steenkachel heb ik gemetseld met 1 deel klei uit de Nederrijn, 2 delen kwartszand en heel dun gemaakt met water. De voegdikte was maar 2 mm, dus het was meer lijmen dan metselen. De (vuurvaste) stenen zijn met een zware hamer en een plankje weer los te schrikken.
Hans,
Ik wil toch een paar dingen opmerken. Mortel, gemaakt met gewone klei en kwartszand, is niet vuurvast. Zowel de gewone klei als het kwartszand zijn niet bestand tegen de hoogste temperaturen in het binnenste van een finoven. Ik zeg dit maar omdat je ook over vuurvaste stenen spreekt.
De mortel is misschien wel te bebruiken om het niet-vuurvaste gedeelte te metselen, maar zeker niet het gedeelte met de vuurvaste stenen!
Gewone klei smelt in het bovenste gedeelte van een finoven en kwartszand krimpt en zet dermate uit, dat de voegen uiteindelijk barsten. Keramisten doen om die reden veel moeite om kwartszand uit hun klei te bannen!
Goede kleimortel voor vuurvaste toepassingen wordt gemaakt met vuurvaste klei als bindmiddel, chamotte als toevoegmiddel, water en bij voorkeur ook wat waterglas (ook een bindmiddel).
Dirk