Klimaatstraatfeest winnen?
Moderator: Moderators
- Paul Joosten
- Contacteer:
Re: Klimaatstraatfeest winnen?
Precies dormos! Jammer dat azijn niks oplevert, verduurzamen zeker wel. Mijn eigen ervaring: toen ik acht jaar geleden verhuisde naar een vrijstaande woning uit 1905 betaalde ik een maandvoorschot van €298 en moest na het eerste jaar nog flink bijbetalen. Na ongeveer 25k€ geïnvesteerd te hebben is dit al enkele jaren geleden gedaald naar een negatief maandvoorschot van momenteel ruim -€31/m en krijg ik bij de jaarafrekening nog geld toe. Kan je uitrekenen wat mijn terugverdientijd is Ingir? In mijn tag hieronder staat de link naar mijn pagina waar je kunt zien wat ik zoal heb gedaan om dit resultaat te kunnen realiseren. Gewoon zelf de handjes laten wapperen en zonder subsidie (op de BTW op de zonnepanelen na). Als ik dat met een oud huis zelf kan doen waarom zou een ander dan niet op zijn minst ook niet een deel hiervan kunnen realiseren?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
-
Ingir
Jaja, ik weet het. Wij betaalden in 2000 (omgerekend) 400 euro per maand voor gas en stroom. Na een investering van ca. 35K in isolatie, luchtdichting, HR++ beglazing, vloer-/wandverwarming, ventilatiesysteem en DHZ-zonneboiler wisten we dat terug te brengen tot 80 euro per maand voor een woning van 275 m². Zonder zonnepanelen. Dus ik weet hoe je je energierekening omlaag kan krijgen.
Maar het gaat niet om mij, ik ben bouwkundig ingenieur en nog handig ook zodat ik precies weet waar en hoe ik energie kan besparen met relatief lage kosten. De mensen die dat niet weten en niet kunnen (kennis / vaardigheden / financieel / huur) zitten met veel hogere kosten voor energiebesparing. Resultaat: in 2025 600.000 huishoudens (ruim 7 %) in energie-armoede als gevolg van stijgende energiekosten (vooral energiebelasting) en slechte geïsoleerde/verouderde (huur)woningen.
De vooruitzichten zijn ook niet best met de huidige regering die nog meer wil investeren in windmolens en zonneparken. Al die weggegooide miljarden voor duurzame energie hadden beter gestoken kunnen worden in het verbeteren van de energieprestatie van deze verouderde woningen. Want nu wordt de verspilling verduurzaamd.
Maar het gaat niet om mij, ik ben bouwkundig ingenieur en nog handig ook zodat ik precies weet waar en hoe ik energie kan besparen met relatief lage kosten. De mensen die dat niet weten en niet kunnen (kennis / vaardigheden / financieel / huur) zitten met veel hogere kosten voor energiebesparing. Resultaat: in 2025 600.000 huishoudens (ruim 7 %) in energie-armoede als gevolg van stijgende energiekosten (vooral energiebelasting) en slechte geïsoleerde/verouderde (huur)woningen.
De vooruitzichten zijn ook niet best met de huidige regering die nog meer wil investeren in windmolens en zonneparken. Al die weggegooide miljarden voor duurzame energie hadden beter gestoken kunnen worden in het verbeteren van de energieprestatie van deze verouderde woningen. Want nu wordt de verspilling verduurzaamd.
-
dormos
Maak je hier niet een denkfoutje?Al die weggegooide miljarden voor duurzame energie hadden beter gestoken kunnen worden in het verbeteren van de energieprestatie van deze verouderde woningen. Want nu wordt de verspilling verduurzaamd.
Veel van de energie die nu verspild wordt is fossiele energie. Als je alleen focust op het reduceren van de verspilling dan blijft er nog steeds een deel fossiel over.
Kies je voor eerst investeren in duurzame opwekking dan is de energie die je verspilt in ieder geval zo goed als CO2 vrij.
Daarna kun je de verspilling aanpakken
Jouw benadering is vooral econmisch, de huidige aanpak lijkt meer ecologisch.
En om discussie voor te zijn: de energie en uitstoot nodig voor het maken van PV panelen en windmolens wordt ruimschoots goedgemaakt gedurende hun levensduur.