Is R-Waarde van 6 met aluminium afgewerkt isolatie mogelijk?
Moderator: Moderators
- Atlas
Is R-Waarde van 6 met aluminium afgewerkt isolatie mogelijk?
Dag lui,
Deze week heb ik een vloerverwarmingsboer gesproken. Hij had het over nieuwe isolatie technieken.
Een ca 3-5 cm dikte zou een r-waarde van rond de 6(!!!!!) geven volgens hem.
De opbouw van de laag bestaat uit een combinatie van isolatie van EPS afgewerkt met een 6 micron dik laagje van aluminium.
Hij had het over deze website:http://www.redumax.nl/indexhome.html
Hij legde uit dat warmte voor rond de 60% uit UV-straling bestaat en dat dit terug gereflecteerd wordt door het aluminium. De reflectie werkt alleen maar optimaal doordat er minimaal 2 cm stilstaande lucht achter zit. Dit wordt dan bereikt door het aanbrengen van piepschuim, wat voor 90% uit lucht bestaat volgens hem.
Vond het een indrukwekkend verhaal maar of het allemaal waar is?
Zijn er forumleden met soortgelijke informatie en of deskundigheid op dit gebied? Kan iemand hier iets over vertellen?
In de toekomst moet ik n.l. nog een paar ruimtes isoleren. Allemaal renovatie en naderhand aangebracht dus. Het zou me nogal wat kunnen schelen in breekwerk en aan te brengen constructie wanneer ik met een dergelijke isolatie-dikte toe zou kunnen.
Bijvraagje: wat is een r-waarde van 6 omgezet in W/m2k ? ik lees n.l over isolatiedekens van "Lambda waardes vanaf
0.013W/m2K". Dit zijn echter waardes die mij als leek niet zo veel zeggen.
Atlas.
Deze week heb ik een vloerverwarmingsboer gesproken. Hij had het over nieuwe isolatie technieken.
Een ca 3-5 cm dikte zou een r-waarde van rond de 6(!!!!!) geven volgens hem.
De opbouw van de laag bestaat uit een combinatie van isolatie van EPS afgewerkt met een 6 micron dik laagje van aluminium.
Hij had het over deze website:http://www.redumax.nl/indexhome.html
Hij legde uit dat warmte voor rond de 60% uit UV-straling bestaat en dat dit terug gereflecteerd wordt door het aluminium. De reflectie werkt alleen maar optimaal doordat er minimaal 2 cm stilstaande lucht achter zit. Dit wordt dan bereikt door het aanbrengen van piepschuim, wat voor 90% uit lucht bestaat volgens hem.
Vond het een indrukwekkend verhaal maar of het allemaal waar is?
Zijn er forumleden met soortgelijke informatie en of deskundigheid op dit gebied? Kan iemand hier iets over vertellen?
In de toekomst moet ik n.l. nog een paar ruimtes isoleren. Allemaal renovatie en naderhand aangebracht dus. Het zou me nogal wat kunnen schelen in breekwerk en aan te brengen constructie wanneer ik met een dergelijke isolatie-dikte toe zou kunnen.
Bijvraagje: wat is een r-waarde van 6 omgezet in W/m2k ? ik lees n.l over isolatiedekens van "Lambda waardes vanaf
0.013W/m2K". Dit zijn echter waardes die mij als leek niet zo veel zeggen.
Atlas.
-
Pigion
Re: Is R-Waarde van 6 met aluminium afgewerkt isolatie mogel
Voorlopig geloof ik niet in de veronderstelde R-waarde van 6.
Ter vergelijking:
Een 10 cm vapotherm XR plaat (PIR schuim, beide zijden al.-folie) heeft een Rd-waarde van 4,30 (m2.K)/W.
Deze isolatieplaat is ongeveer de top wat op de markt is.
Zonder objectiev testen zou ik dat verhaal van die verwarmingsboer maar afschieten.
Pigion
Ter vergelijking:
Een 10 cm vapotherm XR plaat (PIR schuim, beide zijden al.-folie) heeft een Rd-waarde van 4,30 (m2.K)/W.
Deze isolatieplaat is ongeveer de top wat op de markt is.
Zonder objectiev testen zou ik dat verhaal van die verwarmingsboer maar afschieten.
Pigion
-
JantjeV8
Allereerst wordt de R-waarde uitgedrukt in xx W/m2K.
De R-waarde is een eigenschap van een product, berekend door de dikte (m) delen door de Labda.
EPS heeft (een goeie kwaliteit) een Labda van: 0,035, een hardere kwaliteit XPS is dat 0,027.
Neem dan een dikte van 50mm: R= 0,05 / 0,027 = 1,85 W/m2K.
Steen/glaswol: ca. Labda van 0,034
PIR, PUR, Resol schuimen: 0,018 - 0,023 varierend.
Een materiaal met een Labda van 0,013 ken ik niet, info is welkom.
Labda van aluminium bedraagt >200 (het geleidt als de beste...)
Dus een sheet alu van 0,5mm heeft een R-waarde van: 0,005/200= 2,5 x 10-5 W/m2K. Waardeloos qua warmtegeleiding dus.
Een R-waarde opvijzelen met aluminium zal nooit en te nimmer gaan lukken. Aluminium werkt als een geleider en brengt de aan de ene zijde opgenomen warmte moeiteloos naar de andere zijde.
Wel zijn er tegenwoordig wat theorieen over warmtereflectie, en daar wordt wel aluminium bij gebruikt. De meningen zijn daarover erg verdeeld. Het kan best zijn dat je met een combinatie van R-waarde en reflectie erg goede isolatieresultaten behaald. IsoBooster is ook zo'n reflectie materiaal. Ervaring is er nog niet veel mee.
De R-waarde is een eigenschap van een product, berekend door de dikte (m) delen door de Labda.
EPS heeft (een goeie kwaliteit) een Labda van: 0,035, een hardere kwaliteit XPS is dat 0,027.
Neem dan een dikte van 50mm: R= 0,05 / 0,027 = 1,85 W/m2K.
Steen/glaswol: ca. Labda van 0,034
PIR, PUR, Resol schuimen: 0,018 - 0,023 varierend.
Een materiaal met een Labda van 0,013 ken ik niet, info is welkom.
Labda van aluminium bedraagt >200 (het geleidt als de beste...)
Dus een sheet alu van 0,5mm heeft een R-waarde van: 0,005/200= 2,5 x 10-5 W/m2K. Waardeloos qua warmtegeleiding dus.
Een R-waarde opvijzelen met aluminium zal nooit en te nimmer gaan lukken. Aluminium werkt als een geleider en brengt de aan de ene zijde opgenomen warmte moeiteloos naar de andere zijde.
Wel zijn er tegenwoordig wat theorieen over warmtereflectie, en daar wordt wel aluminium bij gebruikt. De meningen zijn daarover erg verdeeld. Het kan best zijn dat je met een combinatie van R-waarde en reflectie erg goede isolatieresultaten behaald. IsoBooster is ook zo'n reflectie materiaal. Ervaring is er nog niet veel mee.
-
Albert van WdJ
Warmtestraling bestaat toch voornamelijk uit infrarood-straling?Atlas schreef: Hij legde uit dat warmte voor rond de 60% uit UV-straling bestaat
UV doet daar in verhouding weinig aan toe.
Albert
Change, before you have to.
- Atlas
Sorry, dat bedoelde ik ook.Warmtestraling bestaat toch voornamelijk uit infrarood-straling?
Het klopt natuurlijk dat aluminium warmte goed geleidt. Echter de straling van 60-65% wordt dus door het aluminium gereflecteerd. Volgens die vloerverwarmingsman was er veel rommel op de markt met op aluminium gelijkende folie. Hij claimde dat aluminiumfolie de hoogste werking heeft (mits dus die minimale 2 cm lucht ook aangebracht is dus)
Atlas
-
JantjeV8
Dan nog voegt dat in een R-waarde niets toe!
Wat is de legering van dat aluminium???
Wat is de legering van dat aluminium???
- Atlas
Daar kom ik ook niet achter, dit is hun website: http://www.redumax.nl/indexhome.htmlWat is de legering van dat aluminium???
Atlas
-
bas-hilversum
- Contacteer:
Uhm, de warmteweerstand R wordt uitgedrukt in m²K/W, niet andersom.
Een isolatielaag met een dikte d (in meters) heeft een weerstand R van d/λ.
Voorbeeld: λ = 0,038 W/m.K, d = 25 cm, dan R=0,25/0,038 = 6,6 m²K/W.
De isolatieboer heeft het half begrepen en slaat daarna de plank mis: een perfect reflecterend metaaloppervlak met een laagje lucht (of nog beter vacuüm) vermindert warmtetransport als gevolg van straling, maar die lucht mag je niet vervangen door polystyreencelletjes, want die celwanden absorberen IR golven als een dolle. En als de lucht kan stromen krijg je warmtetransport door convectie, wat het effect ook teniet doet.
Stel dat je convectie kan voorkomen door de luchtlaagjes dun te houden (het principe van thermoskussens), dan is de thermische geleidbaarheid gelijk aan die van lucht (λ = 0,024 W/m.K). Het effect van reflectie is volgens mij het grootst wanneer je de reflecterende laag met een laagje lucht ertussen naar de (warmere) vloer laat wijzen, maar daar zou ik aan moeten rekenen om het zeker te weten. De wet van Stefan-Boltzmann geeft aan hoeveel warmte de vloer afstraalt.
Een isolatielaag met een dikte d (in meters) heeft een weerstand R van d/λ.
Voorbeeld: λ = 0,038 W/m.K, d = 25 cm, dan R=0,25/0,038 = 6,6 m²K/W.
De isolatieboer heeft het half begrepen en slaat daarna de plank mis: een perfect reflecterend metaaloppervlak met een laagje lucht (of nog beter vacuüm) vermindert warmtetransport als gevolg van straling, maar die lucht mag je niet vervangen door polystyreencelletjes, want die celwanden absorberen IR golven als een dolle. En als de lucht kan stromen krijg je warmtetransport door convectie, wat het effect ook teniet doet.
Stel dat je convectie kan voorkomen door de luchtlaagjes dun te houden (het principe van thermoskussens), dan is de thermische geleidbaarheid gelijk aan die van lucht (λ = 0,024 W/m.K). Het effect van reflectie is volgens mij het grootst wanneer je de reflecterende laag met een laagje lucht ertussen naar de (warmere) vloer laat wijzen, maar daar zou ik aan moeten rekenen om het zeker te weten. De wet van Stefan-Boltzmann geeft aan hoeveel warmte de vloer afstraalt.
-
chathanky
Ik denk dat hier iets niet goed zit in de tekst van wiki.Voor een niet-zwart oppervlak is de uitgestraalde energiestroom kleiner dan die van een zwart lichaam; bovenstaande uitdrukkingen moet dan vermenigvuldigd worden met de emissiecoëfficiënt ε, die afhankelijk is van het materiaal van het oppervlak en tussen 0 en 1 ligt:
materiaal ε (richtwaarde)
aluminiumfolie 0,1
gewalst plaatstaal 0,65 - 0,70
glas 0,94
papier 0,95
witte verf, hoogglans 0,90
zwarte verf, mat 0,97
De uitgestraalde energie is niet afhankelijk van de temperatuur van het oppervlak die voldoet aan het lijstje.
Een radiator die bedekt is met een aluminium glimmende kleur zal niet 10% aan vermogen afgeven ten opzichte van een matzwarte uitvoering.
Dat lijstje geeft aan wat voor deel stralingsenergie het oppervlak opneemt van bv de zon die op zo`n vlak beschijnt.
En dan vind ik het nog vreemd waarom men zoveel hun best doen om een zonneboiler zo zwart mogelijk te krijgen met zo weinig meerwaarde.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
-
bas-hilversum
- Contacteer:
Wiki snijdt inderdaad de bocht af. Misschien geldt die 10% wel voor perfect gepolijst aluminium in vacuüm, maar in de echte wereld krijg je meteen een oxidelaag, die de emissiviteit vergroot.chathanky schreef: De uitgestraalde energie is niet afhankelijk van de temperatuur van het oppervlak die voldoet aan het lijstje.
Een radiator die bedekt is met een aluminium glimmende kleur zal niet 10% aan vermogen afgeven ten opzichte van een matzwarte uitvoering.
Dat komt omdat het golflengtebereik er niet bij staat. Voor zichtbaar licht is het verschil tussen zwarte en witte verf juist enorm groot. Voor infrarood niet.Dat lijstje geeft aan wat voor deel stralingsenergie het oppervlak opneemt van bv de zon die op zo`n vlak beschijnt.
En dan vind ik het nog vreemd waarom men zoveel hun best doen om een zonneboiler zo zwart mogelijk te krijgen met zo weinig meerwaarde.