Hallo allemaal,
Even voorstellen... 3 jaar geleden ben ik naar het mooie Asturië, Noord-Spanje, verhuisd. Ik begon hier met klussen aan ons huis in een piepklein dorpje. Het verbouwen doe ik zoveel mogelijk met natuurlijke materialen. Ik heb gelukkig hulp gehad van ervaren bouwers en veel van ze geleerd. We leggen hier ook een fruitgaard aan. Jaren wachten op de eerste oogst test zeker weten mijn geduld.
In het huis hebben we een RMH met riser. Die heb ik gebouwd met een professional in Spanje. We zijn er blij mee, ondanks de opstart problemen aan het begin van elk stookseizoen. De trek in de schoorsteen, wanneer die nog niet warm is, is namelijk niet fantastisch. Een bypass had vast geholpen, wie weet voeg ik dat later nog toe.
Dankzij de bouw van deze kachel heb ik een kachelbouwer ontmoet die een verbeterde versie van de zelfbouw tegelkachel van De Twaalf Ambachten maakte voor klanten. Hij had er inmiddels wel genoeg gemaakt en zocht iemand die het zou overnemen. Dat leek mij wel wat! Hij heeft mij ontzettend veel geleerd; mengen, lassen, installeren, en veel meer. Tot nu toe heb ik 5 van deze kachels gemaakt.
Deze finoven kachel branden goed en geven veel warmte. Bij de schoorsteen is het wel warmer, dan bij de RMH. Ik vind het leuk om te blijven leren en nieuwe dingen te bouwen, vandaar dat ik lid ben geworden. Ik hoop veel te mogen leren van jullie, maar ook zeker mijn beperkte kennis en ervaring te delen.
Hasta luego, Dani
Kachelbouwer in Spanje
Moderator: Moderators