Houtvergasser krijgt buffer niet warm
Moderator: Moderators
-
GTV6
Re: Houtvergasser krijgt buffer niet warm
Zit er in de vulruimte niet een bypass klep in de rookgas, die bij opstart open moet, als deze niet sluit gaat de warmte vermoedelijk grotendeels direct in de rookgasafvoer.
-
LeaD
Terloops, de pomp is in de juiste richting aangesloten ? Er staat normaal een pijl op het pomphuis .
De klep net boven de pomp is voorzien van een ontluchtingsvijsje, al meermaals ontlucht ?
Pomp heeft vooraan een grote vijs, al opengedraaid om te verifiëren of de as van de pomp draait ? Ga niet voort op het geluid, een vastzittende pomp maakt ook geluid alsof deze draait . Na lange stilstand altijd controleren . Eén week stilstand kan al aanzien worden als lange tijd !
De klep net boven de pomp is voorzien van een ontluchtingsvijsje, al meermaals ontlucht ?
Pomp heeft vooraan een grote vijs, al opengedraaid om te verifiëren of de as van de pomp draait ? Ga niet voort op het geluid, een vastzittende pomp maakt ook geluid alsof deze draait . Na lange stilstand altijd controleren . Eén week stilstand kan al aanzien worden als lange tijd !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
gcvandehoeve
Ondertussen is het probleem min of meer opgelost. Ik heb de kraan naar het cv circuit dichtgezet. Dan warmt het vat wel op. Mijn idee is dat de warmte die gegenereerd werd gelijk in het cv circuit wegliep zonder daar echt warmte van te hebben.
-
WilfredT2
Dan wordt de buffer dus wel warm?
Is de houtvergasser dan te klein, of warmte vraag te groot?
40kw, 6 uur lang dat zou je toch wel moeten voelen ergens.
Is de houtvergasser dan te klein, of warmte vraag te groot?
40kw, 6 uur lang dat zou je toch wel moeten voelen ergens.
-
gcvandehoeve
Probleem helemaal opgelost, vonkenvanger zat dicht. Ik had eerst het idee dat er nog wel goede trek was. Totdat van de week de rook overal uitkwam, toen kreeg ik toch mijn bedenkingen. Schoorsteenveger heeft m weer netjes schoongemaakt en gelijk pijp geveegd. Nu wordt de vergasser aanzienlijk sneller warm en ook veel heter. Buffer warmt ook gewoon goed op. Allen dank voor het meedenken.
-
LeaD
Top dat je dit laat weten .
Hoelang duurt het nu , nu dat het wel goed gaat om een volle lading hout te verbranden ?
Hoelang duurt het nu , nu dat het wel goed gaat om een volle lading hout te verbranden ?

-
gcvandehoeve
Een lading brandt ongeveer 3,5/4 uur
-
gcvandehoeve
Helaas toch weer hetzelfde probleem terug. Vergasser wordt heet 85 graden en gaat smoren. Buffer wordt geen graad warmer. Koppelingen wat losgedraaid om lucht te laten ontsnappen als dat er al zit. Heb ondertussen nog een vuilfilter gemonteerd om het mixventiel te beschermen tegen vuil. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het mixventiel niet voldoende opent om een goede flow te creeeren. Maar deze zit er nog geen 2 maanden op. Ik ben verder uitgedacht.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Op welke stand staat de pomp? Wat voor een temperatuur ventiel zit er in ?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
gcvandehoeve
Pomp staat nu weer op auto, maar hen m vandaag voluit gezet. Er zit een thermomixventiel op van stove parts. Ik vermoed dat daar ook het probleem zit. Ventiel opent wel maar niet helemaal zodat er weinig stroming is.
-
gcvandehoeve
Tenminste ik denk dat het ventiel niet helemaal opent
-
LeaD
Je mixventiel is >>altijd<< doorgaand, hetzij de lange omloop langs het buffervat of de korte omloop van uitgang vergasser naar de ingang of een menging van beide ( mixen ) .
Je zit nog steeds met een luchtbel boven de circulatiepomp en uw interpretatie van "er zit bovenaan een ontluchter " houdt geen steek, geloof het of niet, je bedriegt jezelf alleen maar .
Een circultiepomp die naar omlaag moet pompen is ook geen voordeel maar is niet overkomelijk ( ik zou het niet doen ) . Maar bij de kleinste luchtbel stopt deze met pompen omdat die bel in het midden van de waaier blijft steken zolang de pomp draait, het water wordt centrifugaal naar buiten geslingerd, de lucht niet . De debieten zijn dermate laag dat luchtbellen niet omlaag gaan met de stroming mee en geraken zo helaas nooit tot bij uwen ontluchter .
Je zit nog steeds met een luchtbel boven de circulatiepomp en uw interpretatie van "er zit bovenaan een ontluchter " houdt geen steek, geloof het of niet, je bedriegt jezelf alleen maar .
Een circultiepomp die naar omlaag moet pompen is ook geen voordeel maar is niet overkomelijk ( ik zou het niet doen ) . Maar bij de kleinste luchtbel stopt deze met pompen omdat die bel in het midden van de waaier blijft steken zolang de pomp draait, het water wordt centrifugaal naar buiten geslingerd, de lucht niet . De debieten zijn dermate laag dat luchtbellen niet omlaag gaan met de stroming mee en geraken zo helaas nooit tot bij uwen ontluchter .

-
JantjeV8
Toen je de schoorsteen en de vonkenvanger schoon hebt gemaakt, ging hij wel. Dus in basis werkt je systeem.
Ik zou die trek nog eens controleren, dus weer die vonkenvanger eens beoordelen.
Ik zou die trek nog eens controleren, dus weer die vonkenvanger eens beoordelen.