Hoe kan ik een stookolie en hout ketel samen gebruiken?
Moderator: Moderators
-
carlojans
Hoe kan ik een stookolie en hout ketel samen gebruiken?
Ik ben ook nieuw op dit forum en heb er veel op gelezen maar niet gevonden voor een instalatie om een cv en houtketel aan te sluiten.
Momenteel heb ik tweedehands een viessman vitola 100 aangekocht en wil ik zelf plaatsen.
Ik heb ook een bestaande houtketel schallenberg. Deze brand alleen om bij te verwarmen in de frisse dagen. zal s'nachts nooit branden. In de zomer soms voor boiler op te warmen om de 2 a 3 dagen. Leiding 5/4" naar radiatoren en deze zijn voorzien door thermostatische kranen en ook kamerthermostaat.
Ik heb ook nog een acv boiler 80l. die moet dienen voor sanitair warm water.
Nu had ik graag een schema gehad hoe ik die moet aansluiten.
Als de stookolie ketel aangaat zou de houtketel niet mogen opwarmen en als de houtketel brand mag de stookolie ketel niet opwarmen. Houtketel wanneer die boven de 30° of hoger is instelbaar is draaid de circulatie pomp dit is nu al zo. Dat in de zomer periode alleen mijn boiler opwarmt. Liefst zo eenvoudig mogelijk en niet te kostelijk is. Ik heb ook nog 2 circulatie pompen.
Wat heb ik nodig voor als al mijn thermostaat kranen dicht zijn en de houtketel warmte afgeefd dat het warm water als retour terug in de ketel kan?
Alvast bedank voor de uitleg.
Momenteel heb ik tweedehands een viessman vitola 100 aangekocht en wil ik zelf plaatsen.
Ik heb ook een bestaande houtketel schallenberg. Deze brand alleen om bij te verwarmen in de frisse dagen. zal s'nachts nooit branden. In de zomer soms voor boiler op te warmen om de 2 a 3 dagen. Leiding 5/4" naar radiatoren en deze zijn voorzien door thermostatische kranen en ook kamerthermostaat.
Ik heb ook nog een acv boiler 80l. die moet dienen voor sanitair warm water.
Nu had ik graag een schema gehad hoe ik die moet aansluiten.
Als de stookolie ketel aangaat zou de houtketel niet mogen opwarmen en als de houtketel brand mag de stookolie ketel niet opwarmen. Houtketel wanneer die boven de 30° of hoger is instelbaar is draaid de circulatie pomp dit is nu al zo. Dat in de zomer periode alleen mijn boiler opwarmt. Liefst zo eenvoudig mogelijk en niet te kostelijk is. Ik heb ook nog 2 circulatie pompen.
Wat heb ik nodig voor als al mijn thermostaat kranen dicht zijn en de houtketel warmte afgeefd dat het warm water als retour terug in de ketel kan?
Alvast bedank voor de uitleg.
Laatst gewijzigd door carlojans op 05 mei 2010, 12:37, 2 keer totaal gewijzigd.
-
christo
Re: Hoe kan ik een stookolie en hout ketel samen gebruiken?
volgens mij is het vrij simpel als er ook een sensor op de hout kachel zit dan moet je een bypass maken die zodra hij warmte voelt de 1 of de ander aan het pompen zet en de ander afsluit maar dan kan je er 1 tegelijk branden als je ze door kopelt verwarmt hij we de ene kachel er bij maar dan zou je ze wel alle 2 kunnen gebruiken ik weet niet wat je verlies zal zijn als je de ene kachel met de ander verwarmt en anders zou je het nog met de hand kunnen doen of de een dicht of de ander of alebij open als het buiten -10 is
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Volgens mij is een open verdeler daar bij uitstek geschikt voor.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
carlojans
Beste,
Bedank voor je antwoord.
Maar op de houtketel staat op de aanvoer warme buis een soort thermostaat geschroefd op de buis. Deze is instelbaar van 20 tot 95°. Dus als die warmte krijgt draait mijn cv pomp en stuurt het warm water naar de radiator en boiler.
Mijn vraag is concreet als de houtketel aan is dat de kraan van de houtketel automatisch open gaat en dat de kraan mazout ketel automatisch dicht gaat. Dit zou dan andersom moeten gebeuren dat de mazoutketel aan staat.
Bedank voor je antwoord.
Maar op de houtketel staat op de aanvoer warme buis een soort thermostaat geschroefd op de buis. Deze is instelbaar van 20 tot 95°. Dus als die warmte krijgt draait mijn cv pomp en stuurt het warm water naar de radiator en boiler.
Mijn vraag is concreet als de houtketel aan is dat de kraan van de houtketel automatisch open gaat en dat de kraan mazout ketel automatisch dicht gaat. Dit zou dan andersom moeten gebeuren dat de mazoutketel aan staat.
Laatst gewijzigd door carlojans op 22 apr 2010, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
carlojans
kockie schreef:Volgens mij is een open verdeler daar bij uitstek geschikt voor.
Bedank voor de tip maar begrijp er eigenlijk weinig van en weet ook niet welk nut dit heeft.
-
Albert van WdJ
Wat is dat voor een type?carlojans schreef:Ik heb ook een bestaande houtketel schallenberg.
Heb je daar wat meer info over?
Je schrijft dat wanneer de olieketel brandt, de houtketel niet mag opwarmen. Daarmee bedoel je dat de warmte, opgewekt door olieketel niet in de houtketel terecht mag komen?
Want dat zou je met terugslagkleppen moeten kunnen regelen (wanneer beide ketels hun eigen pomp hebben.)
Beetje zoiets (even een snel schetsje): Of wil je wat anders bereiken?
Albert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Change, before you have to.
-
christo
als je het schema neemt en de klepen vervangt voor electriche afsluiters met sensor dan zit het volgens mij goed dan en waar hij warmte voelt gaat hij open of het er nou 1 is of alle 2 tegelijk
-
carlojans
Albert van WdJ schreef:Wat is dat voor een type?carlojans schreef:Ik heb ook een bestaande houtketel schallenberg.
Heb je daar wat meer info over?
Je schrijft dat wanneer de olieketel brandt, de houtketel niet mag opwarmen. Daarmee bedoel je dat de warmte, opgewekt door olieketel niet in de houtketel terecht mag komen?
Want dat zou je met terugslagkleppen moeten kunnen regelen (wanneer beide ketels hun eigen pomp hebben.)
Beetje zoiets (even een snel schetsje): Of wil je wat anders bereiken?
Albert
Beste Albert,
Bedank voor je tip.
Op de schallenberg staat geen type.
Staat wel DIN 4702 op.
Zoals u schets zou ik het kunnen maken.
Maar waar plaats ik nu de terugslagklep op de boiler want heb daar ook een cirulatie pomp op.
Laatst gewijzigd door carlojans op 05 mei 2010, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
carlojans
christo schreef:als je het schema neemt en de klepen vervangt voor electriche afsluiters met sensor dan zit het volgens mij goed dan en waar hij warmte voelt gaat hij open of het er nou 1 is of alle 2 tegelijk
Beste Christo,
Ik denk dan wanneer de houtketel nog een beetje warm is 30° en die is aan het uitgaan staat ventiel open, olie ketel gaat ook aan gaat die zijn ventiel ook open en dan staat de olie ketel de houtketel op te warmen en af te koelen in de schoorsteen.