Helaas, die bestaan niet. Tenminste niet de gewikkelde uitvoering. Wanneer bij gelijkstroom de spanning verhoogt moet worden gaat dit altijd door middel van een elektronische schakeling. Daar kan ik je niet verder mee helpen.michel schreef:Kun je dan niet beter een gelijkstroom trafo gebruiken?
Wat je eventueel nog wel kunt onderzoeken is het volgende.
Kijk eens in de klemmenkast van de generator. Misschien is het mogelijk om de wikkelingen van de generator zo aan te sluiten dat er een hogere spanning uit komt. (serie-ster) of (serie-driehoek). dan moet er een aansluitschema staan in het deksel of in de documentatie van de generator. Bij de "merk" machines is het namelijk vaak mogelijk om er vier soorten spanning uit te halen.
Wanneer dit wil zou ik de trafo weg laten en gelijk een een diodebrug als gelijkrichter met een condensator plaatsen om dan uit te komen op ongeveer 170 volt spanning.
Let wel op wat je doet met het opnieuw aansluiten van de wikkelingen in de generator. Nadrukkelijk eigen risico!!
Eerst meten voordat je er een belasting op zet of de motor start. Ik zal nog even zoeken of ik hier nog een aansluitvoorbeeld van kan vinden.
Jan