DSR2 met vuurpijpboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ

Re: DSR2 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

pelletpower schreef: 10 feb 2026, 21:09 Albert, hoe doe je dat met beveiliging? Teveel hout erbij als buffer eigenlijk vol is. Dat kan aardig spannende momenten opleveren.
Ten eerste is de boiler een drukloos en open systeem.
Via een koperen spiraal wordt de warmte afgegeven in het buffer.

Ik gebruik een oude rvs boiler van 10 liter als open expansievat.
Onderin de boiler komt de aansluiting van de vuurpijpboiler met 22 mm buis.
Bovenin de rvs boiler heb ik een 22mm cv-buis gemaakt als afvoer. Die afvoerbuis is ca 3m lang.
Hierdoor verwacht ik weinig zuurstofopname in het open systeem te hebben.

Daarnaast heb ik bovenin de vuurpijpboiler een horizontale geperforeerde koperen buis gemaakt van 15mm doorsnee.
Die is aangesloten op de waterleiding met een 12V magneetventiel. Voeding via een oude accu.
Via een oude nefit boilersensor, die ik wat heb aangepast naar een hogere schakeltemperatuur, kan deze bij ca. 95 graden C de noodkoeling aanzetten.
Bij stroomuitval dus altijd noodkoeling beschikbaar.
Eén keer per 3-4 weken laadt ik de accu bij, maar dat is een onderhoudslading. Magneetventiel werkt tussen 9 en 12V. Maar de nefit boilersensor gebruikt zelf geen stroom, want dat is een vloeistofsensor.
Change, before you have to.
Daan96
Contacteer:

Bericht door Daan96 »

Hier is het idee wel om een systeem op druk te maken.
De wisselaar moet ik daar nog even op doorrekenen en waar nodig verstevigingen toe voegen.
Uiteraard met de nodige veiligheid componenten.

Dankzij wat hulp van Peter heb ik langzaam een 200mm shorty systeem op kunnen tekenen met een verlengde vuurkamer.
Nu zou ik tussen de 22 en 30kg hout moeten kunnen laden.
In theorie zou ik hiermee met een rendement van 75% rendement waterzijdig een 1500L waterbuffer moeten kunnen laden van 40 naar 85 graden :D
De wisselaar heeft nu een oppervlakte van 3.7m2, dat betekend dat ik 25kg hout ongeveer in 2 uur branden op kan stoken en de buffer daarmee volledig laden.
Hoe dat in de praktijk uit pakt zullen we vanzelf zien.
Ik wil minimaal de ingaande en uitgaande rookgas en cv water van de wisselaar meten, icm een stromingssensor op het cv water kan ik dan het huidige vermogen en totale vermogen van de stooksessie uitlezen op Home Assistant.
Verder wil ik de bypass klep ook automatiseren aan de hand van de rookgas temp, gezien ik de rest van de elektronica ook al heb is dat maar een kleine stap extra en zou ik naar het aansteken weg moeten kunnen lopen bij de kachel.

Als er nog tips of opmerkingen zijn hoor ik het graag :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Albert. Goed over nagedacht!

Daan, als enige zou ik proberen rookgas aan de andere kant uit de ww te laten komen. Dan weet je zeker dat rookgassen er gekruist doorheen gaan. Gaat helemaal goed komen !
Daan96
Contacteer:

Bericht door Daan96 »

Een gesloten systeem gaat toch wat meer problemen opleveren bij een rechthoekige wisselaar.
De kracht / druk op de wand wordt dan al snel veel te groot.
Nu heb ik een opzet gemaakt met een ronde wisselaar.
Het voordeel hiervan is dat het allemaal vlakke platen zijn en 1 gewalste mantel.
Dit kan ik allemaal thuis en scheelt veel kantwerk dat ik moet uitbesteden.

De bovenzijde van de wisselaar wordt dan een luik om de buizen te kunnen reinigen en aan de onderzijde komt een asluikje.
De uitvoer van de shorty komt nu direct bovenin de wisselaar. Ik verwacht dat de temperaturen daar behoorlijk op kunnen gaan lopen, daar zal ik de plaatdiktes dan ook maar wat ruimer aanhouden.

We schetsen rustig door, dus blijft vooral jullie mening delen ;)
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Daan96 schreef: 12 feb 2026, 09:56De uitvoer van de shorty komt nu direct bovenin de wisselaar. Ik verwacht dat de temperaturen daar behoorlijk op kunnen gaan lopen, daar zal ik de plaatdiktes dan ook maar wat ruimer aanhouden.
Het gaat de goede kant op, maar wat je nu hebt geschetst gaat niet werken. De uitvoer van de Schorty kan ofwel in dezelfde wand geplaatst als waar de poort in zit, of in de wand er tegenover. Naar de zijkant is geprobeerd, dagenlang zelfs, maar dat was en bleef een drama, niet goed te krijgen. Het is alles of niets met deze kern, bijna goed is niet genoeg, dan verrekt hij om mee te werken.

Ik neem aan dat je de uitvoer van de kern zo dicht mogelijk bij de wisselaar wilt plaatsen. Dat kan, als de kern een achter uitgang heeft, met de wisselaar achter de kern. Als dit allemaal vastere vormen aan gaat nemen kan ik een aangepaste reversed straight Shorty voor je tekenen, want de binnenkant is een beetje anders. De reversed versie is al geprobeerd, en het werkt voortreffelijk.

Jammer dat je een heel eind hier vandaan woont, tijdrovend om te bereiken met openbaar vervoer. Het is echt een interessant project om met mijn neus bovenop te staan.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pelletpower

In dat linkje ben je heel positief Peter, wat mis ik?
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

pelletpower schreef: 12 feb 2026, 11:58 In dat linkje ben je heel positief Peter, wat mis ik?
Ik schreef dat het voortreffelijk werkte, zou ik minder positief moeten zijn, en waarom?
groeten, Peter
LeaD

Bericht door LeaD »

pelletpower schreef: 12 feb 2026, 11:58 In dat linkje ben je heel positief Peter, wat mis ik?
Een kwart draai i.p.v. een halve draai ? :fff
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Ik vat het nog steeds niet. De link volgend naar de Franse bank, zie je een sidewinder kern. Die heeft de uitgang niet in de wand van de poort zitten, maar er tegenover. Dat werkt goed, heb ik al betoogd.

Dus: wie legt mij even uit wat er bedoelt wordt? Anders moet ik aannemen dat zowel Pellet als Lea op een ondoorzichtige manier grappig willen wezen... Of dat ik nu toch dement begin te worden, zou ook kunnen.
groeten, Peter
LeaD

Bericht door LeaD »

Daan96 heeft het in zijn laatste voorstel over een kwart draai en de Franse bank is 180 ° gedraaid . Haaks op de brievenbus van de kern blijkt volgens uw ervaring niet te werken . Denk dat PP het belang van die kwart draai over het hoofd heeft gezien .

Op zich wel eigenaardig dat de richting van de uitgang t.o.v. die ingang zo een invloed heeft op de naverbranding . Het zou ook nog deels kunnen liggen aan de vierkant vorm, mogelijks heeft een ronde vorm minder invloed van de positie van de uitgang .
pelletpower

LeaD schreef: 12 feb 2026, 14:50
Een kwart draai i.p.v. een halve draai ? :fff
Die bank werd toch ook van de zijkant aangesloten?

Edit, dankje LeaD. Dat had ik inderdaad gemist/ verkeerd gezien.

Dat vierkante laat ik aan Peter. Daar is ook al eens iets over gezegd.
LeaD

Bericht door LeaD »

Ik wist wel dat PP altijd bloedserieus is . Wie zou Peter nu iets in de weg willen leggen ? Als ik in de spiegel kijk zie ik een heel ander kaliber . :lol:
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

LeaD schreef: 12 feb 2026, 17:57Op zich wel eigenaardig dat de richting van de uitgang t.o.v. die ingang zo een invloed heeft op de naverbranding . Het zou ook nog deels kunnen liggen aan de vierkant vorm, mogelijks heeft een ronde vorm minder invloed van de positie van de uitgang .
Rond is niet geprobeerd, hoofdzakelijk vanwege de problemen t.o.v. in hoekige vormen bouwen. Het doel was om een eenvoudig te bouwen, compacte kern te ontwikkelen. Dat een sidewinder zou werken wist ik toen nog niet, de eerste is in Ten Boer in Groningen geprobeerd en het werkte. De Shorty is in relatief korte tijd uitgegroeid tot de meest flexibele kern tot nu toe.

En blijkbaar ben ik toch nog niet aan het dementeren, dat is een opluchting. :mrgreen:
groeten, Peter
Daan96
Contacteer:

Bericht door Daan96 »

Hoeveel mm isolatie raden jullie aan rondom de rocket om de warmte er goed in te houden?
Het meest optimale zou zijn dat de buiten temperatuur ergens onder de 40 graden blijft, maar misschien is dat een utopie.
Ik wil uiteraard de meeste hitte in de rookgassen houden om de wisselaar zo warm mogelijk te krijgen.

Ik zat zelf te denken aan 30 of 50mm "Keramisch isolatiedeken rol 1260° graden"
Hier omheen zou ik dan bijvoorbeeld nog een laag rockwool kunnen doen mocht het nog te warm worden.
Voor de test zat ik er aan te denken de shorty op een frame te plaatsen met afstandsbussen en deze volledig in te pakken met deze deken en het vast te houden met ijzerdraad oid.

Het geheel begint langzaam vorm te krijgen nu. Nu is even de vraag in welke volgorde ik het op ga pakken.
Ik denk dat ik eerst de shorty ga bouwen. Wanneer ik dat onder de knie heb kan ik de wisselaar monteren aan de uitgang.
Dit wil ik sowieso gescheiden houden zodat ik zowel de shorty als de wisselaar onderhoud kan doen of later voor een andere toepassing kan gebruiken.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Daan, je trekt waarschijnlijk nog steeds de conclusie dat het wel meevalt met de frictie van een 90 graden bocht. Dat is een cruciale fout, de gassen komen met een flinke snelheid uit de kern, je verliest een hoop hitte omdat die kamer op de firebox gloeiend heet wordt. En je introduceert een hoop frictie, iets waar deze kern heel slecht tegen kan.

Alsjeblieft, doe het op de manier die ik heb aangeraden, een rechte Shorty kern met de uitgang aan de achterkant, zodat de wisselaar er direct achter kan staan.
groeten, Peter
Plaats reactie