Gemetseld inwendig rookkanaal Batch mass heater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

keeskooi

Gemetseld inwendig rookkanaal Batch mass heater

Bericht door keeskooi »

Ik ben van plan een 150 mm sidewinder te bouwen met daarom heen een halfsteens Bell.
De onderste helft to aan niveau van riser wordt van harde Friese geeltjes gemetseld (18*9*4), daarboven chamotte waalformaat op zijn kant waarbij het binnenblad 4cm dik is en de buitenste 3cm dik. Met daartussen 1.5cm superwool.

Plafond wordt uitgevoerd met 2 gegoten vuurbeton tegels van elk ca 5cm dik met daartussen weer superwool.
Uiteraard wordt de binnenzijde van de Bell (ISA) maximaal 5,3 m2 gehouden.

Ondanks uren onderzoek op dit forum en permies.com en Ytube filpmjes heb ik nog geen duidelijk antwoord op de volgende vraag:

Voor de esthetiek wil ik graag de rookgasafvoer schoorsteen inwendig in de Bell metselen. Binnenwerk schoorsteen wordt 150*150mm.
Onderste helft schoorsteen worden gemetseld de friese geeltjes en daarboven chamotte steen waalformaat tot door het Bell plafond, dan gaat het boven de kachel met 2x 45 graden bocht en enkelwandige 1 mtr rvs pijp daartussen naar de dubbelwandige rvs schoorsteen (150mm) die ca 4,5 mtr lang is.

De inlaat van de inwendige schoorsteen nabij de vloer van de Bell moet heb ik gelezen 345 cm2 (2x 177 cm2) zijn om de rookgassen goed erin te laten stromen.
De vraag: is het nodig om hier een bypass in te maken? Dit doe ik nl liever niet want dan wordt het geheel weer kwetsbaarder/ingewikkelder. Of zal de koude start wel goed verlopen zonder de kamer vol rook. Eventueel kan ik de Bell binnenzijde wat afschalen zodat het geheel meer in de schoorsteen trekt waardoor de inwendige schoorsteen sneller opwarmt?

Oh ja nog een vraag over de riser: 5.5 cm dikke vuurvaste stenen gebruiken of een dikte van 3cm aanhouden? De sketchup tekening van de sidewinder geeft rond de 5 cm aan, maar op youtube filmpjes zie ik veel dunnere risers. Door de riser 3 cm dik te maken zal de riser mijns inziens sneller opwarmen waardoor de verbranding ook beter is? Maar 5.5 cm dik lijkt mij weer duurzamer?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Albert van WdJ

Re: Gemetseld inwendig rookkanaal Batch mass heater

Bericht door Albert van WdJ »

Welkom op het forum, keeskooi,

Degene die hier met zekerheid wat zinnigs over kan zeggen, is Peterberg.

Maar voor de helderheid van jouw opstelling:
Die 2x 45 graden bocht, is dat een versleping van het rookkanaal?
Of ga je een stuk horizontaal met de enkelwandige rvs pijp?
Change, before you have to.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

keeskooi schreef: 07 aug 2025, 19:47De inlaat van de inwendige schoorsteen nabij de vloer van de Bell moet heb ik gelezen 345 cm2 (2x 177 cm2) zijn om de rookgassen goed erin te laten stromen.
De vraag: is het nodig om hier een bypass in te maken? Dit doe ik nl liever niet want dan wordt het geheel weer kwetsbaarder/ingewikkelder. Of zal de koude start wel goed verlopen zonder de kamer vol rook.
Normaal gesproken zou een eerste generatie batchrocket gewoon moeten kunnen starten zonder rook in de kamer. Onder een paar voorwaarden: de kachel is helemaal droog, alle bouwvocht is er al uit gestookt. En er moet een voldoende lucht aangevoerd kunnen worden, wat weer afhangt van de constructie van het huis. In een redelijk dicht huis kun je een raam een kiertje openen zolang als er gestookt wordt. In een passiefhuis zoals het onze is dat wat lastiger, dat hebben we opgelost door een van de balans ventilatie voorkeuze toetsen opzettelijk in onbalans te zetten. De invoer ventilator draait daarbij 7% harder dan de afvoer ventilator. Net genoeg om te compenseren voor de afvoer van de schoorsteen. Als de kachel gesloten wordt zetten we de ventilatie weer naar normaal.

Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden, een daarvan is de interne schoorsteen in een hoek van de bell metselen. Dan is het monteren van een bypass veel eenvoudiger. Of je maakt een kleine, smalle opening tussen de bell en de schoorsteen. Daarmee heb je dan een kleine, permanente bypass ingebouwd, de hoofdstroom neemt dan automatisch de weg van de minste weerstand als de kachel op temperatuur komt. Die "raughschlitt" is niet groter dan 5 tot 10% van de schoorsteen zelf.
Deze voorzieningen zijn vooral handig als de kachel nog nat en daardoor behoorlijk weerspannig is.
keeskooi schreef: 07 aug 2025, 19:47Oh ja nog een vraag over de riser: 5.5 cm dikke vuurvaste stenen gebruiken of een dikte van 3cm aanhouden? De sketchup tekening van de sidewinder geeft rond de 5 cm aan, maar op youtube filmpjes zie ik veel dunnere risers. Door de riser 3 cm dik te maken zal de riser mijns inziens sneller opwarmen waardoor de verbranding ook beter is? Maar 5.5 cm dik lijkt mij weer duurzamer?
Als je goeie vuurvaste mortel gebruikt is 30 mm prima te doen. Een kleinere massa warmt inderdaad sneller op, vooral als er superwool omheen zit.

Ik heb gemerkt dat je dezelfde vragen ook op permies.com hebt gepost. Ik schrijf op drie forums, maar dubbelposten ga ik niet dubbel beantwoorden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
keeskooi

Bericht door keeskooi »

Albert van WdJ schreef: 08 aug 2025, 11:14 Welkom op het forum, keeskooi,

Degene die hier met zekerheid wat zinnigs over kan zeggen, is Peterberg.

Maar voor de helderheid van jouw opstelling:
Die 2x 45 graden bocht, is dat een versleping van het rookkanaal?
Of ga je een stuk horizontaal met de enkelwandige rvs pijp?
Ja dankjewel Albert.

Ja die is bedoeld voor een versleping van ca 35 cm. En dan naar de dubbelwandige pijp.
keeskooi

Bericht door keeskooi »

peterberg schreef: 08 aug 2025, 16:54 Normaal gesproken zou een eerste generatie batchrocket gewoon moeten kunnen starten zonder rook in de kamer. Onder een paar voorwaarden: de kachel is helemaal droog, alle bouwvocht is er al uit gestookt. En er moet een voldoende lucht aangevoerd kunnen worden, wat weer afhangt van de constructie van het huis. In een redelijk dicht huis kun je een raam een kiertje openen zolang als er gestookt wordt. In een passiefhuis zoals het onze is dat wat lastiger, dat hebben we opgelost door een van de balans ventilatie voorkeuze toetsen opzettelijk in onbalans te zetten. De invoer ventilator draait daarbij 7% harder dan de afvoer ventilator. Net genoeg om te compenseren voor de afvoer van de schoorsteen. Als de kachel gesloten wordt zetten we de ventilatie weer naar normaal.

Dank Peter voor de info. Dat is goed om te horen, maar zoals ik begrepen heb is de BMheater bedoeld om een uitwendige pijp te hebben voor de uitgaande gassen en niet zoals ik graag wil inwendig en dan gemetseld, daarom deze vraag. Dus als ik het goed begrijp zou de batchrocket met inwendige gemetselde schoorsteen goede trek moeten hebben als alle bouwvocht eruit is, en als je dan een 'raughschlitt' maakt ben je ten alle tijde zeker van koude starten zonder rook terugslag? Er is inderdaad de mogelijkheid een raam open te doen die vlakbij de kachel is gepositioneerd, dus dat komt goed.

peterberg schreef: 08 aug 2025, 16:54 Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden, een daarvan is de interne schoorsteen in een hoek van de bell metselen. Dan is het monteren van een bypass veel eenvoudiger. Of je maakt een kleine, smalle opening tussen de bell en de schoorsteen. Daarmee heb je dan een kleine, permanente bypass ingebouwd, de hoofdstroom neemt dan automatisch de weg van de minste weerstand als de kachel op temperatuur komt. Die "raughschlitt" is niet groter dan 5 tot 10% van de schoorsteen zelf.
Deze voorzieningen zijn vooral handig als de kachel nog nat en daardoor behoorlijk weerspannig is.
En hoe hoog in de schoorsteen moet dan die 'raughslitt'? En moet ik dat zien als een soort brievenbusopening van 2x5cm (hxb) die horizontaal geplaatst in de schoorsteen zit?
peterberg schreef: 08 aug 2025, 16:54 Als je goeie vuurvaste mortel gebruikt is 30 mm prima te doen. Een kleinere massa warmt inderdaad sneller op, vooral als er superwool omheen zit.
Ja er komt superwool omheen, ja ik heb van die lijm die meer dan 1300 graden hebben kan dus dat moet werken.
Moet zo'n kachel als die klaar is nog voorzichtig ingestookt worden of kun je gelijk los?
peterberg schreef: 08 aug 2025, 16:54 Ik heb gemerkt dat je dezelfde vragen ook op permies.com hebt gepost. Ik schrijf op drie forums, maar dubbelposten ga ik niet dubbel beantwoorden.
Ja dat klopt laten we hier maar verder praten, mijn engels is niet van allerbeste kwaliteit.

Dank, Kees
keeskooi

Bericht door keeskooi »

De vuurkamer plus riser staat nu plus de helft van de Bell. Er zit vooruitgang in.

Maar nu las ik ook ergens dat de chamotte stenen van de vuur kamer wel es ingesmeerd worden met
een keramische coating die de hitte reflecteert en
ervoor zorgt dat de levensduur van de vuurvaste stenen verlengd wordt.

Heeft iemand van jullie hier ook ervaringen mee? Een extra bescherming kan nooit kwaad lijkt mij.

Itc 100 Ht wordt er wel voor gebruikt, maar is wat ik kon vinden alleen in de VS te verkrijgen. Beetje lastig.
Misschien is in NL wel een vergelijkbaar iets?

Alvast dank.

Gr kees
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

keeskooi schreef: 08 aug 2025, 21:47Dat is goed om te horen, maar zoals ik begrepen heb is de BMheater bedoeld om een uitwendige pijp te hebben voor de uitgaande gassen en niet zoals ik graag wil inwendig en dan gemetseld, daarom deze vraag. Dus als ik het goed begrijp zou de batchrocket met inwendige gemetselde schoorsteen goede trek moeten hebben als alle bouwvocht eruit is, en als je dan een 'raughschlitt' maakt ben je ten alle tijde zeker van koude starten zonder rook terugslag?
Een kachelpijp aan de buitenkant is gewoon de eenvoudigste optie, maar een gemetseld kanaal intern in de bell is ook goed mogelijk. Als die in een hoek gemetseld is, verandert het binnen oppervlak van de bell niet. Wel even in de gaten houden dat er voldoende ruimte rondom de kern vrij blijft om de rookgassen langzaam te laten stromen.
En ja, een goede trek met een interne schoorsteen is vanzelfsprekend.
keeskooi schreef: 08 aug 2025, 21:47En hoe hoog in de schoorsteen moet dan die 'raughslitt'? En moet ik dat zien als een soort brievenbusopening van 2x5cm (hxb) die horizontaal geplaatst in de schoorsteen zit?
Hoogte ongeveer op 1/3 van de bell hoogte, gerekend vanaf de bovenkant. Inderdaad een smalle horizontale brievenbus, de hoogte van een voeg van 1 cm is prima. Zo'n slit ter grootte van 5% van de schoorsteen is dan 1x9 cm, 10% is dan 1x18 cm. Nu ik het zie staan lijkt 10% betere kansen te hebben.
keeskooi schreef: 08 aug 2025, 21:47Moet zo'n kachel als die klaar is nog voorzichtig ingestookt worden of kun je gelijk los?
Met een klein vuur beginnen is altijd beter in een natte kachel. Dat water moet er eerst allemaal uit voordat hij echt op temperatuur wil komen. De eerste weken koelt het ding trouwens vrij snel af, doordat er heel veel warmte naar verdamping van het water gaat.
groeten, Peter
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Ik heb persoonlijk geen ervaring met een coating voor chamotte stenen. Mogelijk kan die coating in Engeland besteld worden?
groeten, Peter
keeskooi

Bericht door keeskooi »

peterberg schreef: 19 aug 2025, 15:31
keeskooi schreef: 08 aug 2025, 21:47Dat is goed om te horen, maar zoals ik begrepen heb is de BMheater bedoeld om een uitwendige pijp te hebben voor de uitgaande gassen en niet zoals ik graag wil inwendig en dan gemetseld, daarom deze vraag. Dus als ik het goed begrijp zou de batchrocket met inwendige gemetselde schoorsteen goede trek moeten hebben als alle bouwvocht eruit is, en als je dan een 'raughschlitt' maakt ben je ten alle tijde zeker van koude starten zonder rook terugslag?
Een kachelpijp aan de buitenkant is gewoon de eenvoudigste optie, maar een gemetseld kanaal intern in de bell is ook goed mogelijk. Als die in een hoek gemetseld is, verandert het binnen oppervlak van de bell niet. Wel even in de gaten houden dat er voldoende ruimte rondom de kern vrij blijft om de rookgassen langzaam te laten stromen.
En ja, een goede trek met een interne schoorsteen is vanzelfsprekend.
keeskooi schreef: 08 aug 2025, 21:47En hoe hoog in de schoorsteen moet dan die 'raughslitt'? En moet ik dat zien als een soort brievenbusopening van 2x5cm (hxb) die horizontaal geplaatst in de schoorsteen zit?
Hoogte ongeveer op 1/3 van de bell hoogte, gerekend vanaf de bovenkant. Inderdaad een smalle horizontale brievenbus, de hoogte van een voeg van 1 cm is prima. Zo'n slit ter grootte van 5% van de schoorsteen is dan 1x9 cm, 10% is dan 1x18 cm. Nu ik het zie staan lijkt 10% betere kansen te hebben.
keeskooi schreef: 08 aug 2025, 21:47Moet zo'n kachel als die klaar is nog voorzichtig ingestookt worden of kun je gelijk los?
Met een klein vuur beginnen is altijd beter in een natte kachel. Dat water moet er eerst allemaal uit voordat hij echt op temperatuur wil komen. De eerste weken koelt het ding trouwens vrij snel af, doordat er heel veel warmte naar verdamping van het water gaat.
Dankjewel. De info over die 'Raughslit' was wat ik nog even nodig had. Dan ga ik die 1x19 opening aanhouden.

Heb die coating al in de UK proberen te verkrijgen, maar heb nu een adresje in Frankrijk gevonden die ik ga proberen.

Dank, Kees
LeaD

Bericht door LeaD »

Zou die coating waterglass kunnen zijn ? Dat is sodium silicate . In menig bouwhandel is dit wel aanwezig of anders wel zelf te brouwen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
keeskooi

Bericht door keeskooi »

Ik heb het op een engelse site gevonden en besteld. Het is op zirconium gebaseerde coating.
Het is Vitcas zircon paint coating, bescherming tot 1700 Celcius.
keeskooi

Bericht door keeskooi »

Goedenavond,

De BRM heater is af en brand nu ca 3 maanden. Wel moet er bovenaan rondom nog een stalen hoekstrip komen ter afwerking en hier en daar
nog een dingetje.
DSC04958.JPG
Afbeelding

Maar heb toch nog een aantal vraagjes.

Zoals te zien is de bovenste helft gestuct met leem en is het nog steeds niet droog, er zitten enkele licht gekleurde plekken in en dat zal
volgens mij de eindkleur moeten zijn als het totaal droog is. De stucadoor heeft er een plastic stucnet ingeplaatst tegen scheurvorming, dit zou
volgens hem geen probleem zijn met een buitenmantel temp. van rond de 50 a 60 graden. Is de droogtijd normaal?

Volgende vraag is als je de kachel stookt met de deur op een kier van 1 cm dan brult ie mooi, maar doe je de deur dicht en moet ie het door de
luchtinlaat inzuigen dan houd ie op met brullen en de vlammen en uitlaatgas temp. daalt gelijk. 120 graden haal je dan lang niet. Ik denk dan aan een luchtinlaat probleempje. Of zou de kachel nog niet helemaal droog zijn?

De lucht inlaat opening is 100x40mm en de floorchannel buismaat is 60x30mm en het verticale gedeeltje is 35x35.mm. Zou het kunnen zijn dat het verticale gedeelte van de floorchannel hoger moet? Die is nu 102mm (afbeelding) bij een poorthoogte van 238mm.

download/file.php?mode=view&id=14924
Afbeelding

Alvast dank voor het meedenken.

Groet,
Kees
Floorchannel.JPG
[attachment=0]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Kees, maak eens een paar foto's van de luchtinlaat. Het lijkt mij dat die te klein is, of anders zit de floor channel er te kort achter. Na drie maanden stoken moet het ding allang droog zijn.

Mijn luchtinlaat even opgemeten. Het is een 150 mm systeem, luchtinlaat is 150 maal 35 mm. Voor het moment lijkt mij het beste om jouw kachel te stoken met de deur op een kier, veranderen kan dan in de lente.

Overigens: ik start mijn kachel altijd met de deur op een kier, totdat de schoorsteen temperatuur 90 graden of meer is.
groeten, Peter
keeskooi

Bericht door keeskooi »

peterberg schreef: 05 feb 2026, 22:47 Kees, maak eens een paar foto's van de luchtinlaat. Het lijkt mij dat die te klein is, of anders zit de floor channel er te kort achter. Na drie maanden stoken moet het ding allang droog zijn.

Mijn luchtinlaat even opgemeten. Het is een 150 mm systeem, luchtinlaat is 150 maal 35 mm. Voor het moment lijkt mij het beste om jouw kachel te stoken met de deur op een kier, veranderen kan dan in de lente.

Overigens: ik start mijn kachel altijd met de deur op een kier, totdat de schoorsteen temperatuur 90 graden of meer is.
Dag Peter,

Dat hoop ik morgen even te doen bij daglicht de foto's.
Ja wij starten ook met de deur op een kier maar bij een uitlaatgastemp van 120 hoef je de deur niet dicht te doen, want dan zakt ie gelijk af.

Misschien zit de channel er te dicht op hoor; want de deurframe koker is op jouw tekening 60x40 en die van ons is 60x30, nu je het er zo over hebt.

Ja klopt we stoken met deur op een kier tot de gloeifase, dan gaat ie dicht.

Bedankt en tot morgen,

Kees
keeskooi

Bericht door keeskooi »

Zoals op foto 3 te zien is is de afstand van de channel tot voorkant luchtinlaat 48mm

De luchtinlaat, foto 1, is 100x42mm exact.

Foto 5; de afstand tussen hoeklijn van het deurtje en het staalplaatje op de channel is ca 7mm. (bij deur dicht)

Hoop dat dit duidelijk is.

Groet,

Kees

DSC04959.JPG
DSC04960.JPG
DSC04961.JPG
DSC04964.JPG
DSC04966.JPG
DSC04967.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie