Massakachel plaatsen tegen strowand
Moderator: Moderators
-
Ron1993
Massakachel plaatsen tegen strowand
Hallo allen,
Ik ben bezig met de bouw van een klein huis (38m2 woonoppervlakte) hsb met strobalen isolatie. Als het huis af is wil ik graag een massakachel met batchrocket kern bouwen. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om de massakachel tegen de muur te plaatsen dit omdat het een klein huis wordt en alle ruimte mooi meegenomen is. De muren worden afgewerkt met leem en het lijkt me mooi om de kachel met de muur in te lemen.
Het wordt een enkelwandige bell maar aan de achterkant zou hij natuurlijk ook dubbelwandig uitgevoerd kunnen worden.
Zou het bijvoorbeeld werken om een Calcium silicaat plaat tegen het leem aan te zetten en daar de kachel tegen aan te bouwen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groet, Ron
Ik ben bezig met de bouw van een klein huis (38m2 woonoppervlakte) hsb met strobalen isolatie. Als het huis af is wil ik graag een massakachel met batchrocket kern bouwen. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om de massakachel tegen de muur te plaatsen dit omdat het een klein huis wordt en alle ruimte mooi meegenomen is. De muren worden afgewerkt met leem en het lijkt me mooi om de kachel met de muur in te lemen.
Het wordt een enkelwandige bell maar aan de achterkant zou hij natuurlijk ook dubbelwandig uitgevoerd kunnen worden.
Zou het bijvoorbeeld werken om een Calcium silicaat plaat tegen het leem aan te zetten en daar de kachel tegen aan te bouwen?
Groet, Ron
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Massakachel plaatsen tegen strowand
Dutch John op dit forum heeft iets soortgelijks gedaan, dat was een zelfbouw rocket tegen een stroleem wand (veel stro, weinig leem). Dat heeft geresulteerd in een gedeeltelijk smeulende wand. Is verder goed afgelopen.
Ik zou 'm echt los van de wand zetten.
Gevonden: viewtopic.php?p=75873#p75873
Ik zou 'm echt los van de wand zetten.
Gevonden: viewtopic.php?p=75873#p75873
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
MatthiasD
Ik heb die van mij tegen een steens tussenmuur aan staan en voorzien van isolerende stenen en superwool en toch wordt de muur aan de andere kant warm. Als je kunt zou ik m tegen n binnenmuur zetten ipv een buitenmuur. Of vrijstaand
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Isolatie is uitgestelde verwarming, maar nog steeds verwarming. Oftewel: niet doen. De stro met leem wegsmeren houdt de zuurstof weg dus je zal niet meteen brand krijgen, maar ik denk niet dat je er heel gerust op gaat zijn als het ruikt naar smeulend stro.
Los zetten dus, en vooral goed laten ventileren (=warmte afvoeren) tussen de kachel en de muur. Om dat heel effectief te doen (opbouw van muur richting kachel): muur, isolatie (stroleem of een laagje steenwol paar cm), staalverzinkte plaat (1.5mm is al genoeg), paar magneten verspreid over deze plaat, dikte magneet paar cm, dan nog zo'n plaat er tegenaan (die blijft vanzelf hangen), dan weer luchtspouw en dan kom je de kachelmuur tegen. Voor en achter die vrijhangende plaat wordt de lucht warm, die gaan naar boven en trekt koude lucht aan, die weer warm wordt etc. Een van onze katten vindt dat de fijnste plek van de kachel, de uitlaat van deze convectiestroom.
Bij een binnenmuur hetzelfde doen. Muren zijn niet gemaakt zo veel op te warmen en weer af te koelen zonder dilatatie.
Los zetten dus, en vooral goed laten ventileren (=warmte afvoeren) tussen de kachel en de muur. Om dat heel effectief te doen (opbouw van muur richting kachel): muur, isolatie (stroleem of een laagje steenwol paar cm), staalverzinkte plaat (1.5mm is al genoeg), paar magneten verspreid over deze plaat, dikte magneet paar cm, dan nog zo'n plaat er tegenaan (die blijft vanzelf hangen), dan weer luchtspouw en dan kom je de kachelmuur tegen. Voor en achter die vrijhangende plaat wordt de lucht warm, die gaan naar boven en trekt koude lucht aan, die weer warm wordt etc. Een van onze katten vindt dat de fijnste plek van de kachel, de uitlaat van deze convectiestroom.
Bij een binnenmuur hetzelfde doen. Muren zijn niet gemaakt zo veel op te warmen en weer af te koelen zonder dilatatie.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
- benthuis
- Moderator
Voor mijn 50m2 (tiny)huis stond een Peterbus gepland. Helaas ging ik m niet bewonen... Leek mij een ideale combi tussen formaat/efficiënte verbranding en de benodigde warmte.... Het wordt snel te groot en te warm in zon klein hokje....Ron1993 schreef: ↑20 jan 2026, 12:25 Hallo allen,
Groet, Ron
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
-
Ron1993
Bedankt voor de reacties! Het is toch iets lastiger dan ik dacht.
Heb jij een foto van de opstelling met de stalen platen bij jou?
Hoe zit het met stof, wordt het daarachter dan geen stofnest?
Werken met luchtspouwen en die stalen platen lijkt me een goed idee. Is dan 2cm tussen de stalen platen en dan weer 2 cm tussen de stalen plaat en de kachelmuur genoeg?Pietje schreef: ↑26 jan 2026, 21:15 Isolatie is uitgestelde verwarming, maar nog steeds verwarming. Oftewel: niet doen. De stro met leem wegsmeren houdt de zuurstof weg dus je zal niet meteen brand krijgen, maar ik denk niet dat je er heel gerust op gaat zijn als het ruikt naar smeulend stro.
Heb jij een foto van de opstelling met de stalen platen bij jou?
Hoe zit het met stof, wordt het daarachter dan geen stofnest?
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
2cm is helemaal prima.
Wordt het stoffig? Ja, maar vooral aan het begin van het traject. Dat is achter de bank, en is met een stofzuiger makkelijk weg te halen. Als je de magneten aan 1 kant vast lijmt kun je de plaat makkelijk loshalen om schoon te maken, maar ik zie daar weinig stof.
Hier zie je de eerste plaat zitten, de tweede moet er nog tegenaan. Alleen bij het deel van de kachel dat heet wordt. Tja, hoop dat je er iets mee kan!
https://onsecohuis.blogspot.com/2024/07 ... achel.html
Wordt het stoffig? Ja, maar vooral aan het begin van het traject. Dat is achter de bank, en is met een stofzuiger makkelijk weg te halen. Als je de magneten aan 1 kant vast lijmt kun je de plaat makkelijk loshalen om schoon te maken, maar ik zie daar weinig stof.
Hier zie je de eerste plaat zitten, de tweede moet er nog tegenaan. Alleen bij het deel van de kachel dat heet wordt. Tja, hoop dat je er iets mee kan!
https://onsecohuis.blogspot.com/2024/07 ... achel.html
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --