zwembad stoken op hout of kolen
Moderator: Moderators
-
christo
zwembad stoken op hout of kolen
beste iedereen
ik heb een etna potkachel omgebouwd tot zwembad verwarming het is eigenlijk een kolen kachel maar op hout doet hij het ook goed ik vraag me nu af waar ik het meeste rendement uit haal uit hout op kolen heeft iemand er evaring mee ? alle tips zijn welkom
ik heb een etna potkachel omgebouwd tot zwembad verwarming het is eigenlijk een kolen kachel maar op hout doet hij het ook goed ik vraag me nu af waar ik het meeste rendement uit haal uit hout op kolen heeft iemand er evaring mee ? alle tips zijn welkom
-
JantjeV8
Re: zwembad stoken op hout of kolen
Of het een sluitend antwoord op je vraag is weet ik niet, maar toch:
Afgelopen winter heb ik ook beiden gestookt in de open haard. Hout, vlamkolen en bruinkool briketten.
Koelen stoken is heel apart, de kachel er mee aan maken lukt zomaar niet. Dus eerst een goeie hete brandhaard, daarna komen de koelen aan de beurt. Het brand wel ontzettend lang, dus je hebt er weinig omkijken naar. Koelt het vuur wat teveel af, dan ontstaat er een walm en die wil je niet binnen hebben, dus je gooit er weer hout bij om de temperatuur weer op te vijzelen.
Nu heb jij dat waarschijnlijk niet omdat je al in een kachel stookt, die verbranding is al heter en de walm zal ook niet in je woonkamer uitkomen.
De bruinkoolbriketten zette ik 's-nachts op het haardvuur, die gaan dan mooi aan het gloeien tot de volgende ochtend toe.
Wat is dan rendabeler? Ik weet het niet, ik moest combineren.
Kolen moet je doorgaans kopen, hout kun je nog wel eens krijgen. Tegen een kruiwagen hout ben je een emmer aan kolen kwijt.
Nu is een zembad anders als een woonhuis verwarmen. Een zwembad hoeft niet hoog in temperauur te zijn. Aan heel hoge kortstondige piektemperaturen heb je dan niet zo veel denk ik. Mijns inziens heb je meer aan een rustige maar langdurige verwarming. Dan kan het wel eens zijn dat kolen fijner stookt voor een dergelijke voorziening.
Afgelopen winter heb ik ook beiden gestookt in de open haard. Hout, vlamkolen en bruinkool briketten.
Koelen stoken is heel apart, de kachel er mee aan maken lukt zomaar niet. Dus eerst een goeie hete brandhaard, daarna komen de koelen aan de beurt. Het brand wel ontzettend lang, dus je hebt er weinig omkijken naar. Koelt het vuur wat teveel af, dan ontstaat er een walm en die wil je niet binnen hebben, dus je gooit er weer hout bij om de temperatuur weer op te vijzelen.
Nu heb jij dat waarschijnlijk niet omdat je al in een kachel stookt, die verbranding is al heter en de walm zal ook niet in je woonkamer uitkomen.
De bruinkoolbriketten zette ik 's-nachts op het haardvuur, die gaan dan mooi aan het gloeien tot de volgende ochtend toe.
Wat is dan rendabeler? Ik weet het niet, ik moest combineren.
Kolen moet je doorgaans kopen, hout kun je nog wel eens krijgen. Tegen een kruiwagen hout ben je een emmer aan kolen kwijt.
Nu is een zembad anders als een woonhuis verwarmen. Een zwembad hoeft niet hoog in temperauur te zijn. Aan heel hoge kortstondige piektemperaturen heb je dan niet zo veel denk ik. Mijns inziens heb je meer aan een rustige maar langdurige verwarming. Dan kan het wel eens zijn dat kolen fijner stookt voor een dergelijke voorziening.
-
Pigion
Rendement is zeer betrekkelijk.
Bedoel je hier financieel rendement, dan adviseer ik je en neopreen wet-suit te kopen en stevig baantjes te trekken.
Als je bedoelt stookrendement, dan zal je brandstof moeten wegen en enige therometers aanschaffen. Meten is weten
M.a.w. appels en peren kun je niet met elkaar vergelijken.
Pigion
Bedoel je hier financieel rendement, dan adviseer ik je en neopreen wet-suit te kopen en stevig baantjes te trekken.
Als je bedoelt stookrendement, dan zal je brandstof moeten wegen en enige therometers aanschaffen. Meten is weten
M.a.w. appels en peren kun je niet met elkaar vergelijken.
Pigion
-
christo
oke ik ga de kolen ook wel probeeren en ik laat het wel weten hier op het forum
bedankt voor de recatie
bedankt voor de recatie
-
Albert van WdJ
Het meeste rendement haal je uit kolen.christo schreef:ik vraag me nu af waar ik het meeste rendement uit haal uit hout op kolen heeft iemand er evaring mee ? alle tips zijn welkom
1. De kachel is speciaal gemaakt voor kolen, die verbranden daarin dus goed.
2. Hout kan wel als alternatief gebruikt worden, maar de lange houtvlam zal afkoelen op je warmtewisselaar. Dit geeft een slecht rendement omdat de gassen niet kunnen uitbranden. Daarbij is de warmte-inhoud van de meeste houtsoorten per volume-eenheid lager dan die van kolen. Je moet in vergelijking met kolen ook nog eens vaker bijvullen.
Niet onbelangrijk: wanneer je kijkt naar kolen/hout cv's dan zie je dat het vermogen op kolen ook hoger ligt, terwijl bij diezelfde kachels gestookt op hout het vermogen 20-25% lager uitkomt.
En vergeet ook niet de rookgasgeur. Die van kolen kan ik bijv. niet echt waarderen in de bewoonde omgeving. Houtrook ruikt aangenamer. Maar 't is een kwestie van smaak (geur
Albert
Change, before you have to.
- ecoScala
anthraciet kolen hebben een extreem hoog rendement maar zijn eigenlijk te kostbaar (waardevol) voor het stoken van een zwembad. Ooit aan duurzame energiebronnen gedacht? wkk op biomassa of solar?
hier stond iets wat niet toegestaan is!.nl
hier stond iets wat niet toegestaan is!.nl
hier stond iets wat niet toegestaan is!
kijk ook eens op mijn hier stond iets wat niet toegestaan is! website
kijk ook eens op mijn hier stond iets wat niet toegestaan is! website
-
christo
um ja heb ik wel an gedacht maar het stoken en het bedenken en het uit voeren vind ik leuk en vuur trekt toch aan
maar antreciet ben ik van af gestapt ik ben nu bruinkool aan het probeeren en dat bevalt wel goed het brand ook nog is mooi met een vlam
maar antreciet ben ik van af gestapt ik ben nu bruinkool aan het probeeren en dat bevalt wel goed het brand ook nog is mooi met een vlam