Geïnspireerd door dit forum en de site van Peter van den Berg heb ik in 2023 een Batch Box Rocket gebouwd. De kachel werkt al een paar jaar naar volle tevredenheid. Ons huis wordt verwarmd door deze kachel icm een warmtepomp. Dit blijkt een goede combinatie te zijn. Door de gelijkmatige verwarming van de kachel hoeft de warmtepomp niet hard te werken maar slaat ook niet af. Hierdoor dus geen koude badkamervloer. Ook is het rendement van een warmtepomp hoger als deze niet zo hard hoeft te werken.
Omdat ik veel informatie van deze site en de site van Peter heb gehaald wil ik jullie bedanken voor de informatie; natuurlijk in het bijzonder Peter van den Berg. Hieronder vind je een toelichting en foto's van het bouwproces.
Vriendelijke groeten,
Robert
Ten eerste het eindresultaat, de kachel is eerst afgewerkt met een leemlaag en het afgelopen jaar betegeld om de looks van een ouderwetse tegelkachel te creëren.
Om eerst wat ervaring op te doen met het concept heb ik buiten een demo model gebouwd. Onderin de riser had ik een temp sensor geplaatst om te kijken of de verbranding echt zo hoog is als gezegd. De sensor kon tot max 1200 graden meten. Deze werd na een tijdje stoken als snel gehaald. Ik was dus overtuigd
De kachel fungeert ook als scheiding tussen 2 kamers en verwarmt deze dus ook beide. De kachel is een sidewinder met een riser diameter van 175mm
De riser is gemaakt van superwool in een kachelpijp. Deze houdt het al 3 jaar prima uit.
Een vriendelijke buurman heeft voor mij het laswerk (deur en beluchter) gedaan. In totaal weegt de kachel ongeveer 4000 kilo. Op zijn top is de buitenkant 60 graden.
De kachel heb ik eerst voorzien van een leemlaag en daarna geschilderd.
Al met al heel tevreden met de kachel.
Ik heb nog superwool over van de bouw, gratis op te halen in Santpoort.