neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving
Moderator: Moderators
-
Slooij
Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving
Ik heb vandaag koper opgehaald uit Ridderkerk. Ik ga met dit koper een stator maken het is nu wikkelen geblazen.
Ik ga een afrol frampje maken voor het haspel en een spoel wikkel opstelling zodat ik mooie nette spoelen kan maken.
Goede avond.
Ik ga een afrol frampje maken voor het haspel en een spoel wikkel opstelling zodat ik mooie nette spoelen kan maken.
Goede avond.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
-
LeaD
Ik zou de jutezakken nog eens omzwachtelen met vijverfolie ( epdm ) . Dit is wel uv-bestendig en makkelijk aan te komen . ( of iemand die zijn vijver opruimt of resten van dakfolie enz... ) .Slooij wrote: ↑15 Nov 2025, 15:59 Ik heb vandaag een klein klusje gedaan. De plastic zakken waar het grind in zat zijn na een jaar verweerd en kapot gegaan
Deze zakken dienen als balast zodat de molen minder snel om kan waaien.
Ik heb al het grind nu in juten zakken gedaan en hopen dat deze langer mee gaan
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
LeaD
Hoeveel windingen heb je per spoel voorzien en wat is de draaddikte van het koper ?

-
Slooij
ik heb het ballast een beetje na ge aapt van de molens die langs de zee staan op de 2de Maasvlakte. ik heb gezien dat daar een tien tal molens op de dijk langs de zee staan met big baks op de fundering ik denk ongeveer 15 big bag per fundering. ik weet dat 1 big bag ongeveer een ton (1000kg) per stuk weegt. ik heb gezien dat deze big Bags in evenwijdige lijnen aan de zee zijn geplaatst op de fundering van die molens. ik denk dat ze daar een beetje bang waren in verband met een berekening ofzo die ze naderhand opnieuw hebben bekeken. 
Last edited by Slooij on 27 Nov 2025, 22:25, edited 1 time in total.
-
Slooij
wikkeldraad is lastig omdat meer windingen meer volt genereerd, het is zo hoe dunner het wikkeldraad hoe meer voltage gegenereerd kan worden met de zelfde inhoud aan wikkeldraad ten opzichte van dikker wikkeldraad. het moet ook nog goed te wikkelen zijn rekening gehouden met dat de draad niet tijdens het winden breekt en hoe dunner de draad hoe minder ampère er door de draad kunnen gelukkig door het voltage kan het dan weer wel veder komen. ik heb nu 1MM draad daar ga ik mee aan de slag het is goed te wikkelen en hier kan een aardig ampère in door worden gegeven.
-
Slooij
Afwikkeling opstelling ik heb de aluminium blokken die vertikaal staan in de klemmen uit de oud aluminium bak gehaald deze waren overbodig! Deze blokken zitten tussen het sasjie van een scania en de brandstof tank dit is opgevuld omdat ze de zijkant van een vrachtwagen van de kabine tot de achterbumper even breed moet zijn.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
Slooij
Ik ben bezig een goede lijm te vinden die hoge temperaturen aan kan zodat ik de spoelen kan gaan vulkanizeren (lijmen).
-
Slooij
Ik wil precies een kilo wikkeldraad per spoel.
Ik heb hier een gewicht haspeltje voor uit de oudijzerbak gehaald. Dit haspeltje omwind ik met isolatie tape van de Gamma zodat het spoeldraad straks niet beschadigd. Hier een foto van het haspeltje. Ik ben nog niet klaar met de omwinding van het tape.
Ik heb hier een gewicht haspeltje voor uit de oudijzerbak gehaald. Dit haspeltje omwind ik met isolatie tape van de Gamma zodat het spoeldraad straks niet beschadigd. Hier een foto van het haspeltje. Ik ben nog niet klaar met de omwinding van het tape.
-
Slooij
Ik heb mijn opstelling gemaakt. Ik kan nu makelijk een kilo wikkeldraad na wegen op een grammen weegschaal. Ik heb foto's gemaakt van het haspeltje en frame. Het haspeltje is makkelijk af te nemen en kan na gewogen worden. Goedeavond.

-
Slooij
ik heb net opgezocht hoe lang koperdraad van 1mm dikte is per kilo. het is 142 meter maar wel ongelakt. wikkelen geblazen

-
Slooij
Ik heb een grappige opsteling al zeg ik het zelf ik ga te werk met gewicht zodat de spoelen even veel energie opwekken!
-
LeaD
Heb je dan geen inductiemeter ?
Mocht je een multimeter hebben die ook capaciteit van een condensator kan meten, kun je ook gebruiken om inductie van een spoel te meten . Dit geeft niet de juiste waarde maar wel een richtlijn zodat je alle spoeltjes op dezelfde waarde kan afstellen .
Mocht je een multimeter hebben die ook capaciteit van een condensator kan meten, kun je ook gebruiken om inductie van een spoel te meten . Dit geeft niet de juiste waarde maar wel een richtlijn zodat je alle spoeltjes op dezelfde waarde kan afstellen .

-
m.bouwer
Zelfbouwers maken vaak coilwinders met een windingen teller.
-
Slooij
ik ga voor gewicht dit blijft altijd het zelfde zeker op een lengte van 140 meter de lengte is met 30 graden veel meer als met 14 graden, zo dit is ook de temperatuur van mijn woonkamer. ik weet ook als de spoelen zijn bevroren met stikstof hier dan veel meer energie gegenereerd kan worden dan met warmere omstandigheden. 
-
Slooij
ik moet weer wat gaan doen anders blijft het zo koud daar is derde kerst dag een uit gelezen dag voor. ik heb boren opgehaald in Gouda effe kijken of ik die vandaag straks ga gebruiken. ik heb een elektro motor geërfd van mijn vader de as maat is 6,4 mm hier ga ik de kilo draad mee opwikkelen kijken hoe de spoel eruit komt te zien.