Full Electric warmtepomp icm met houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dormos

Full Electric warmtepomp icm met houtvergasser

Bericht door dormos »

Ik overweeg de aanschaf van een warmtepomp die dan zou moeten werken in m'n systeem van houtvergasser met 4000 liter buffer.

Nu vraag ik me af wat de beste manier is om dit aan te sluiten en wellicht heeft iemand hier daar ervaring mee. Ik wil het graag zo simpel mogelijk houden. Mijn buffervat(en) hebben meerdere aansluitingen op verschillende hoogte. Zou het een optie zijn om de kop van de buffer te verwarmen met de warmtepomp zodra daar de temperatuur onder een bepaalde waarde zakt?

Daarnaast ga ik in de buffervaten 3 verwarmingselementen van elk 2000 Watt monteren om als het salderen afgeschaft wordt in de zomer overtollige stroom zelf te verbruiken.

Sanitair warm water loopt via een Akvavarm friswaterstation (verwarmd met bufferwater) en daarna door een elektrische boiler voor het geval het bufferwater het sanitairwater niet warm genoeg krijgt of wanneer in de zomer de vergasser niet gestookt wordt. De elektrische boiler ga ik binnenkort vervangen door een warmtepomp boiler die ook zoveel mogelijk opwarmt op zonnestroom.

Op deze manier hoop ik altijd een back up te hebben als de vergasser niet gestookt wordt, of het fysiek niet meer mogelijk is om voor de houtvoorziening te zorgen.

Ik hoor graag of mijn idee voor het aansluiten van de warmtepomp op deze manier een goed idee is of dat er betere opties zijn
pelletpower

Re: Full Electric warmtepomp icm met houtvergasser

Bericht door pelletpower »

Warmtepomp werkt het beste met zo laag mogelijke water temp en zo weinig mogelijk stops. Denk aan 35 graden en 24-7. Niet echt iets om je buffer te voeden maar beter direct het huis in. Alleen dan krijg je een redelijke cop. Persoonlijk zou ik voor propaan als koelmiddel kiezen, dat is nog het minst schadelijk. Is de retourtemp van huis onder de 25 gr dan is een CO2 WP de moeite waard. Of met horizontale bodemwisselaar.

In het kort, zonder ltv is een WP kansloos of je knip zo leeg 😀
dormos

Bericht door dormos »

Denk aan een Weheat Sparrow, werkt op propaan. Voor het geval de vergasser niet draait zou 40 graden in de kop van de buffer prima vinden. Begane grond heeft vloerverwarming, bovenverdieping wordt amper gestookt. Daar overweeg ik radiatorventilatoren om met die 40 graden toch nog iets te kunnen verwarmen. En bij echte vorst kan 'ie altijd nog 70 graden maken (met een slechte COP). Ik lees vaak dat een buffer bij een warmtepomp pendelen voorkomt, en in plaats van een extra buffer dacht ik m'n bestaande buffer te gebruiken.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb mijn Remeha warmtepomp (monoblock) ook op de kop van mijn buffer staan, gaat om ca 250 liter buffervolume.
Omdat ik nog steeds mijn vriend Ferraris in de meterkast heb hangen, is het moment van gebruik van elektriciteit (nog) geen issue.
Daarnaast zit de hout-cv op dezelfde buffer en ook de Remeha gas cvketel.

Houtcv verwarmd de buffer via een koperen spiraal onderin het buffer. Gas cvketel verwarmd ook alleen de top van de buffer.

Op de aanvoer van de buffer (richting woonhuis) zit een sensor die meet hoe warm het water is.
Remeha heeft een regelunit die vervolgens bepaald wanneer welke warmte-opwekker werkt (warmtepomp of gas cv).

In principe stook ik het buffer heet via de houtcv.
Koelt de buffer te ver af, springt de warmtepomp aan.
Is de buitentemperatuur 0 graden C of lager, draait vervolgens ook de gas-cvketel mee.

Zodra ik met de hout cv het buffer weer warm maak, stopt de warmtepomp en/of gas cvketel.

250 liter buffer is prima om pendelen te voorkomen. Ga er vanuit dat de warmtepomp minimaal 20 minuten achter elkaar moet kunnen draaien. Met 250 liter buffer zal dat nooit een probleem zijn.
Change, before you have to.
pelletpower

Ja dat is geen slecht idee. Ik overweeg hetzelfde maar kom niet weg met 40 graden. Pendelen is eigenlijk te grote warmtepomp. En die kan goed kleiner, je hebt toch nog een vergasser. Buffer is natuurlijk ook weer extra verlies, hoewel dat met 40 gr ook weer meevalt.
pelletpower

Albert, enig idee wat je cop is? Wat is je water temp?
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Cop rond 4. (gemiddeld over een jaar, dus eigenlijk gaat het over de scop).
Watertemperatuur varieert tussen 35-50 graden C.
Afhankelijk van wat de buitensensor voelt en de stooklijn.
Belangrijk is om de binnen temperatuur constant te houden. Nachtverlaging is 1 graad bij mij.
Met vloerverwarming is men daar wel aan gewend zijn.

Zover ik heb gezien werd tot nu toe de temperatuur van het bufferwater niet warmer gemaakt dan 45° c ( door de warmtepomp).
En ik heb geen lage temperatuur radiatoren, maar toch blijft het comfortabel in huis.
Change, before you have to.
dormos

Bericht door dormos »

Albert, bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat wat ik van plan ben vaker gedaan wordt.
Heb een aanvraag uitstaan bij een installateur van Weheat, dus ben benieuwd wat die er van gaat zeggen.
Plaats reactie