Shorty batchrocket, 200 mm sidewinder, veel massa

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

peterberg
Moderator

Shorty batchrocket, 200 mm sidewinder, veel massa

Bericht door peterberg »

Ruim een jaar geleden hebben de mensen van de Beeldhouwwinkel in Den Haag gevraagd of ik een ontwerp voor ze kon maken. Tot op dat moment stond er in de winkelruimte van ongeveer 30x30 meter een ijzeren houtkachel, die gedurende de openingsuren vrijwel constant brandde. Met nogal eens rookoverlast op het parkeerterreintje voor klanten, helaas. De HR gasverwarming sloeg ook dan nog vrij veel aan.

De situatie was dat het gasverbruik van het (grote) pand flink in de papieren liep, 600 m³ alleen al in november 2024. Zonder die houtkachel, die alleen met hardhout werd gestookt, was het uiteraard nóg meer geweest. De winkel is open van dinsdag tot en met zaterdag, maandag zijn er ook mensen, die zijn dan bezig met nalopen van de voorraad, schoonmaken en onderhoud. Kortom, er wordt 6 van de zeven dagen van de week gestookt, hoe ga je dan de zondag overbruggen? Met veel kilogrammen aan massa, voor elk uur overbrugging is grofweg 100 kg aan baksteen of anderszins nodig. Dus werd de target op *tenminste* 4000 kg gezet, een joekel van een kachel, een andere manier om er naar te kijken lijkt er niet te zijn.

Afbeelding

En dat werd het ontwerp ook, een 200 mm sidewinder Shorty kern omgeven door een dubbele schil van betonstenen. Beton klinkers zijn verassend dicht, zwaar, goedkoop, gemakkelijk verkrijgbaar en ook nog met een lagere energie-inhoud dan bakstenen. Dat klinkt gek, maar het enige ingrediënt dat veel energie kost om het te maken is cement. Dat is tevens ook het duurste deel, de fabrikant gebruikt er dus maar net genoeg van om de vereiste kwaliteit te halen. Al de rest is zand en grind, opgebaggerd en gezeefd naar grootte van de fractie.

Afbeelding

De deur zit op een flinke hoogte, 85 cm, voornamelijk om bijvullen en aansteken gemakkelijk te maken, mogelijk gemaakt door de geringe hoogte van de Shorty kern. Omdat er tenminste 50 cm lang hout in moest kunnen (hoe langer het proces duurt, hoe meer wensen) paste de hele kern niet echt in de beschikbare diepte. Om die reden heb ik voor een linkse sidewinder gekozen, de korte riser zit dus naast de vuurkamer. De afvoer, te zien op de tekening hierboven, zit naast de kachel zelf. Dat is weer een keus, met twee 45 graden bochten door de muur naar buiten maakt vegen vanaf het parkeerdak een makkie, er hoeft niets gedemonteerd te worden.

De bouw is een jaar uitgesteld, oktober de 21ste ging het circus alsnog van start.

Afbeelding

Hier is de eerste laag van de buitenste schil gemetseld, met klei/zand mortel. De houten kistjes staan daar om de plaats voor de veegluikjes vrij te houden. Het scherm van lewisplaten is tegen de muur aangebracht om opwarming van de (ongeïsoleerde) muur tegen te gaan.

Afbeelding

Dit is laag 5, de overbrugging van de veegluikjes en de wijde afvoeropening is duidelijk zichtbaar.

Afbeelding

In het metselwerk van de afvoerbak is een 4 mm dikke stalen plaat opgenomen, met een gat van 200 mm er in. Daar komt de kachelpijp in, met de krimpkant naar beneden.

Afbeelding

Omdat de achterkant wat moeilijker bereikbaar werd, wordt er nu ook vanaf de binnenkant gemetseld.

Afbeelding

Nu is het tijd voor het steunframe waar de kern op komt te staan. Met wat speling aan de einden om uitzetting van het staal de ruimte geven.

Afbeelding

En hier wordt het deurkozijn tegen het steunframe gelast. Alles is van dik staal, aan de onderkant vastlassen is al onwrikbaar genoeg voor het hele deurstel.

Volgende keer meer!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
peterberg
Moderator

Re: Shorty batchrocket, 200 mm sidewinder, veel massa

Bericht door peterberg »

De volgende fase was het opbouwen van de kern. De bodem was simpel, de stenen zijn om en om afgezaagd zodat er een horizontaal verband ontstond. Onder de stenen ligt weer 2 mm vuurvilt (of keramisch papier) om het staal te scheiden van de steen. Dat is ook gedaan aan de kant van het deurkozijn.

Afbeelding

Het was vrijwel ondoenlijk om de opbouw te doen vanaf de buitenkant. Maar er was juist door het formaat plaats genoeg om er gewoon naast te kunnen staan. Om te voorkomen dat ik er steeds uit moest klimmen was er iemand om de maten te noteren en door te geven aan de man die in een andere ruimte de stenen op maat zaagde. Behoorlijk luxe, moet ik zeggen.

Afbeelding

Hier is goed te zien dat het metselwerk aan het binnen-spouwblad al verder was gegaan, de kern was toen op de hoogte van de poort. Tegen de achterkant van de vuurkamer is een extra stuk muur gemaakt, die de ruimte tussen vuurkamer en binnen spouwblad helemaal opvult. Die achterkant is namelijk nogal kwetsbaar, met wat ruw ingooien van grote stukken hout kan die vernield worden. Helemaal als er meerdere mensen voor de kachel zorgen. Nu is er geen speling meer, en een enorm gewicht om de boel op zijn plaats te houden. De kern is dus helemaal niet geïsoleerd, de constructie gebruikers-bestendig maken was belangrijker.

Afbeelding

In de tussentijd was er ook weer doorgewerkt aan de bell, zowel binnen- als buiten spouwblad was tot het deurkozijn doorgetrokken. De mensen die er aan werkten, mijzelf incluis, begonnen er steeds meer plezier in te krijgen. De bovenste laag van de vuurkamer lag nog klaar op tafel, op dat moment waren we bezig om de voering in de riser box aan te brengen.

Afbeelding

Netjes om en om in steens verband aangebracht.

Afbeelding

Hier was (bijna) de hele voering klaar, de leem/zand mortel was hier opzettelijk gebruikt. Vooral omdat het verdraaid lastig is om met hele kleine toleranties te werken, soms zijn de stenen er nauwelijks in te krijgen. Dus hebben we de onderdelen wat krapper gemaakt, gecombineerd met een zwaardere mortel.

Afbeelding

Deze foto laat zien hoe het laatste onderdeel van de voering op zijn plaats ligt, zo krap dat het geheel zonder mortel kon. De bovenste laag van de vuurkamer ligt hier ook op zijn plaats, plus de afdekplaat van de vuurkamer.

Afbeelding

Hier is de hele kern compleet, het is duidelijk te zien dat de korte riser weinig boven de rest uitsteekt. Plus dat de uitlaat zijwaarts horizontaal uitmondt.

Afbeelding

Nog even een overzicht, de kachelpijp met de bypass gemonteerd in het T-stuk staat al hoopvol te wachten.

Afbeelding

Op dit punt was de rechterkant van de bell ook opgemetseld tot de hoogte van de deur. Helemaal rechts aan de bovenrand van het metselwerk is vaag te zien dat daar een laag afgezaagde stenen dwars ligt. Die staken uit aan de binnenkant, zodat later daar een extra voering van chamotte stenen op de kant aangebracht kon worden. Dat is namelijk de wand die thermisch het zwaarst belast gaat worden.

Afbeelding

Alles was toen boven de hoogte van de deur, vanaf daar is het allemaal wand. Op de aansluiting van het bypass T-stuk dan.

Afbeelding

Nog even een overzicht in de richting van de ingang.

Afbeelding

De volgende morgen waren de mannen al weer vroeg aan de slag gegaan, toen ik aankwam op koffietijd lag de latei er al op. Niet helemaal mijn bedoeling, dat stuk beton had gemakkelijk een stuk korter gekund. Maakt niet veel uit, elke bouw krijgt wat eigens van de uitvoerders mee.

Volgende keer het laatste deel van dit enerverende bouwproject.
groeten, Peter
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Waar is je rode overall?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Scherp opgemerkt, Kockie. Ik had gewoon geen werkkleding bij me, ik had niet gedacht dat ze al zover waren. Ik kwam elke dag wel een keer kijken, voor een bak koffie en wat vragen beantwoorden. Maar toen was die dag de eerste vraag meteen: wil jij de kern, als belangrijkste onderdeel, doen, nu? Dat kon ik natuurlijk niet weigeren, en om dan terug naar huis te rijden om die rooie overall te halen, dat vond ik te ver gaan.
groeten, Peter
Praggel

Bericht door Praggel »

Interressante en leerzama foto`s , maar 1 vraag ; waarom is die poort zo hoog .
Of heb je daar een berekening op los gelaten .

Mvg
martinr

Bericht door martinr »

Echt een schitterend project! Lijkt me enorm mooi om te bouwen.
LeaD

Bericht door LeaD »

peterberg schreef: 25 nov 2025, 12:41 Volgende keer het laatste deel van dit enerverende bouwproject.
Gelukkig is het in Nederland, in Belgenland heeft enerveren een negatieve betekenis als zijnde op de zenuwen werken .

Met 6 december in zicht zal het rode pakje wel van pas komen, de witte baard is er al . :lol: en ervaring met schouwen nog meer . Zwarte piet mogen we niet meer vernoemen, dat heet nu vuile piet . :mrgreen:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Praggel schreef: 26 nov 2025, 07:48 Interressante en leerzama foto`s , maar 1 vraag ; waarom is die poort zo hoog .
Of heb je daar een berekening op los gelaten.
Eindeloos proberen, dit waren de verhoudingen die het beste en tegelijkertijd betrouwbaar werkten.
groeten, Peter
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

LeaD schreef: 26 nov 2025, 19:07
peterberg schreef: 25 nov 2025, 12:41 Volgende keer het laatste deel van dit enerverende bouwproject.
Gelukkig is het in Nederland, in Belgenland heeft enerveren een negatieve betekenis als zijnde op de zenuwen werken.
In Nederland is voornamelijk "heel spannend" de overwegende connotatie. En dat was het ook, een ontwerp maken is één ding, maar of het ook doet wat je hebt bedoeld is een ander.
groeten, Peter
Paide

Bericht door Paide »

Prachtig, hier gaan ze veel plezier van hebben
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Na de kern ging het bouwen een stuk sneller, mede doordat de bouwers langzaamaan meer ervaring kregen. Eerst maar eens een foto van de binnenkant van de vuurkamer.

Afbeelding

De poort bevindt zich duidelijk zichtbaar aan de linkerkant. De schuine stenen liggen los, dat gaat heel goed omdat ertussen altijd een aslaag moet liggen.

Afbeelding

De kachel bleef maar groter worden.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de hoogte van het plafond van de bell.

Afbeelding

Dit is de voering aan de binnenkant van de bell. Hier wordt de grootste thermische belasting in de bell verwacht, vandaar die extra bescherming. Het had bij nader inzien nog een steen hoger gekund... Het is duidelijk te zien dat de vuurvaste stenen op een rij dwarsliggende klinkers rusten.

Afbeelding

Afbeelding

De hoogte van het plafond is bereikt, terwijl aan de ene kant nog wordt gemetseld is de aanzet van het plafond al begonnen.

Afbeelding

De draagconstructie bestaat uit twee dikke L-profielen die rug aan rug aan elkaar zijn gelast. De afstanden werden bepaald door de lengte van de beton klinkers.

Afbeelding

De constructie werd sterk genoeg geacht om behalve veel stenen ook het gewicht van een mens te dragen.

Afbeelding

Afbeelding

De hele plafond laag bestaat uit stenen op hun kant. Die liggen niet direct op het staal, er zit een dunne laag ceramisch papier tussen om het staal van de stenen te scheiden.

Afbeelding

Bovenop het plafond een dubbele, overlappende laag van 13 mm superwool, voor de afdichting. Boven op de wol weer een laag klinkers, als ballast en afdekking van de wol. Het hele plafond en deklaag liggen los, zonder mortel.

Afbeelding

De laatste drie lagen van de buitenschil maken het geheel compleet, de hele plafond constructie is daardoor buiten beeld.

Afbeelding

Er moest nog heel wat gevoegd worden, en de schoorsteen was nog niet aangesloten. Die moest door de muur en dan omhoog, boven de borstwering van het parkeerdak uit.

Afbeelding

Al het voegwerk was nu klaar, het laatste veegluikje aan de linkerkant zat er ook in.

Afbeelding

Het gat in de muur was klaar, de aansluiting was het volgende. De schoorsteen van de ijzeren kachel blijft nog even op zijn plaats, tot er een koper opdaagt.

Afbeelding

Op deze foto is het deurkozijn afgewerkt, het geheel is zwart gespoten met een hittebestendige verf, het hittebestendige glas is gemonteerd in de deur. Er ligt wat klein hout in de vuurkamer, klaar voor het eerste vuur!

Helder, met de bypass open geen spiertje rook uit de deur.

Het ding is echt onbehoorlijk groot, er zijn gewoon geen andere woorden voor.

Afbeelding

Deze foto is wat later genomen, hier brandt hij voluit. Alles was nog erg nat, duidelijk te zien aan de onderkant, daar zit het meeste water. Omdat de beton klinkers weinig water opnemen was droogstoken na iets meer dan een week al gedaan. Daarna ging alles als een zonnetje, hij kan branden met de deur en de bypass dicht en toch maar 90 tot 110 ºC in de pijp.

Afbeelding

Hier is de kachel al veel droger, bijna alle voegen zijn nu veel lichter van kleur. Of hij groot genoeg is om de winkel ook echt bij vorst op temperatuur te houden moet nog blijken, maar op dit moment zijn ze er in winkel heel blij mee. Zelfs de klanten begrijpen dat het een bijzonder ding is, er komen voortdurend complimenten. In de tussentijd komt er zero rook uit de schoorsteen, er is buiten alleen iets te ruiken op 5 minuten na aansteken, daarna verdwijnt ook dat.

Hoewel de schoorsteen niet snel zal vervuilen, moet er toch af en toe geveegd worden. De constructie zoals die nu is gekozen maakt het mogelijk om vanaf het parkeerdak te vegen zonder iets te demonteren. De rommel die er eventueel uitkomt kan gemakkelijk weg worden gehaald via het veegluikje aan de linkerkant, onder het eerste stuk zwarte pijp.

Nog even wat cijfers: voor het ontwerp had ik 1150 beton klinkers uitgetrokken en 140 stuks harde vuurvaste stenen. Er bleven twee vuurvaste stenen over en 27 klinkers. Qua gewicht zit er 300 kg klei/zand mortel in. De klinkers wegen droog 3,8 kg per stuk, totaal gewicht daarvan is 4267 kg, De vuurvaste stenen wegen 2,8 kg per stuk, totaal daarvan 386 kg. Verder nog wat losse spullen, zoals veegluiken en staalwerk, zeg maar 100 kg.

Alles bij elkaar: 5053 kg. De stenen die over waren liggen nu bovenop de kachel, daar was nog een ongebruikte plek. Nog ruim 100 kg erbij, 5153 kg.
Daar blijft het nog niet bij, de bedoeling is dat het ding aan de buitenkant nog een pleisterlaag krijgt. Dan komen er nog honderden kilogrammen bij van de leempleister, mogelijk kijken we straks tegen een kachel aan die 5,5 ton weegt! Geen klein bericht, mag ik wel zeggen.

Het was een heel mooi project, met een heel goed resultaat.
groeten, Peter
martinr

Bericht door martinr »

Echt heel vet! Ik hoop deze kachel een keer in het echt te bewonderen!
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Dank je wel Martin. Behalve dat het ding zo groot is, staat hij ook op een publiek toegankelijke plek.
De Beeldhouwwinkel, aan de Maanweg, nummer 68, in Den Haag.
groeten, Peter
LeaD

Bericht door LeaD »

Wat ik mij nu afvraag, hoe zit dat nu met de secundaire lucht ? Er staat zo geen rechtstaand pijpje meer voor de gleuf .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

LeaD schreef: 02 dec 2025, 18:39 Wat ik mij nu afvraag, hoe zit dat nu met de secundaire lucht ? Er staat zo geen rechtstaand pijpje meer voor de gleuf .
Dat klopt, ja.
Ik heb er vrij lang over gedaan, tien jaar geleden wist ik al dat het batchrocket concept prima schoon kon branden zonder deur en zonder secondaire lucht voorziening.
Alle lucht wordt nu door het deurkozijn aangevoerd, alles in de bovenste helft van de vuurkamer. Dat levert samen met de dempende eigenschap van deze kern een verbranding op die de norm van de EU zonder problemen haalt. In feite heb ik dezelfde truc ook gebruikt in de Double Shoebox Rocket #3, zelfde principe maar een andere implementatie. Geen staal meer in de vuurkamer, dat was het doel.
groeten, Peter
Plaats reactie