De akkoordenklok
Moderator: Moderators
-
Adriaan Kragten
De akkoordenklok
Mijn notitie: “De akkoordenklok” is te vinden op mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu “No wind energy”. In deze notitie wordt een klok beschreven die elk kwartier vier afzonderlijke tonen van een akkoord laat horen en die elk heel uur het hele akkoord laat horen waarbij het aantal slagen overeen komt met het uur. De toonhoogtes werden zo gekozen dat elk tijdstip een uniek akkoord heeft.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: De akkoordenklok
Hè jammer, wilde net vragen of je al zoiets gebouwd hebt... Heb met mijn semi-leken verstand wel het woordenboek nodig gehad om te lezen.Ik ben niet van plan om zelf iets te gaan bouwen maar het idee wordt hierbij
vrijgegeven en iedereen mag het gebruiken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
Adriaan Kragten
Ik kan wel dingen bedenken maar ik kan maar beperkt dingen bouwen. Zoiets kan gebouwd worden door een fabrikant van keyboards omdat die weten hoe je met elektronica chromatische toonladders kunt maken. De koppeling met een klok is dan niet zo lastig meer. De theorie van de akkoorden staat in mijn notitie: "Opbouw van 184 akkoorden" die ook op mijn website te vinden is. Als je niet zelf met muziek bezig bent dan kan ik me voorstellen dat het een taai verhaal is maar met enige studie zou het toch te begrijpen moeten zijn. Ik ben zelf al zolang met muziek bezig dat ik elk akkoord op gehoor kan herkennen en ik denk dat als je voldoende lang naar mijn klok geluisterd zou hebben dat je dat vermogen dan ook ontwikkelt. Het is echt iets voor muzikale blinden en ik heb het idee ook aan het instituut Bartiméus doorgegeven.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Even door filosoferen: zou je een proof of concept kunnen maken met een midi "zender" en een keyboard? Beter gezegd, zou het mogelijk zijn?
Een van mijn minder ecologische hobbies is het aansturen van grote hoeveelheden bestuurbare leds, meestal in een theater omgeving; inmiddels voor verschillende theater groepen gedaan, Maar dat is heel lastig te combineren met live muziek. Heb al wat onderzoek naar midi gedaan hierin maar daar ben ik ook niet heel veel verder mee gekomen dan dat ik bij bepaalde combinaties bepaalde leds kan laten branden.. Werk in uitvoering dus.
Verder heb ik al een tijd een heel wild plan om een pijporgel met midi bedienbaar te maken. Aangezien een pijporgel nogal hoog gegrepen is heb ik nu de hand gelegd op een harmonium, maar daar is mijn zoon nu weer op aan het spelen. Maar goed ook, aangezien tijd een kostbaar goed is en de prioriteit momenteel ergens anders ligt.
Een van mijn minder ecologische hobbies is het aansturen van grote hoeveelheden bestuurbare leds, meestal in een theater omgeving; inmiddels voor verschillende theater groepen gedaan, Maar dat is heel lastig te combineren met live muziek. Heb al wat onderzoek naar midi gedaan hierin maar daar ben ik ook niet heel veel verder mee gekomen dan dat ik bij bepaalde combinaties bepaalde leds kan laten branden.. Werk in uitvoering dus.
Verder heb ik al een tijd een heel wild plan om een pijporgel met midi bedienbaar te maken. Aangezien een pijporgel nogal hoog gegrepen is heb ik nu de hand gelegd op een harmonium, maar daar is mijn zoon nu weer op aan het spelen. Maar goed ook, aangezien tijd een kostbaar goed is en de prioriteit momenteel ergens anders ligt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
Adriaan Kragten
Ik heb ooit lang geleden een GEM keyboard voor mijn zoon gehad waarmee je uitgebreid muziek kon componeren. Voor iemand die daar vertrouwd mee is, moet het niet moeilijk zijn om de melodietjes die ik bij de kwart uren wil laten horen te componeren. Dan is het nog nodig om elk melodietje op de juiste tijd te laten horen maar daarvoor is een klok nodig. Ik geloof niet dat er in mijn keyboard een klok zat maar ik kan me voorstellen dat er keyboards zijn waar wel een klok in zit. Je moet dan wel de muziek aan de klok kunnen koppelen. Er zijn ook schakelaars die je kunt programmeren om op een bepaalde tijd iets te laten gebeuren maar in één dag zitten er bij mijn klok 4 * 24 = 96 tijdstippen en zoveel opties heb je meestal niet. Toch denk ik dat het niet zo heel erg moeilijk is maar ik ben een werktuigbouwer en heb maar beperkt kennis van elektronica en ik zie mij dat dus niet doen. Als je op deze manier hebt laten horen hoe het klinkt dan is de volgende stap een prototype van een echte klok. Voor een bedrijf als Yamaha zou dat een peulenschil zijn. Als je een werkend prototype hebt dan moet je nagaan of er werkelijk een markt voor is en hoeveel men ervoor zou willen betalen. Ik denk dat die markt er is, zeker voor muzikale blinden. Zoiets moet toch voor een paar tientjes in serie geproduceerd kunnen worden. Maar wie gaat die kar trekken? Ik heb ooit inline roller skates bedacht toen ze nog niet bestonden maar ben daar niet mee door gegaan en nu worden er miljoenen gemaakt.
-
LeaD
Met een DFplayer module kan je muziekjes afspelen in mp3 formaat . Ik heb dat zelf gebruikt in een speelgoedpopje in een bejaardentehuis om een deuntje van weleer te laten afspelen door op het handje te drukken waar een schakelaartje in zat . Elke duw op het knopje gaf een volgend melodietje die zich in een bestand op een micro SD kaartje stond .
Je kan dit ook linken aan een Arduino-bordje met een RTC- module die een ingebouwde klok heeft om welbepaalde sequenties te programmeren op welbepaalde tijdstippen .
Je kan dit ook linken aan een Arduino-bordje met een RTC- module die een ingebouwde klok heeft om welbepaalde sequenties te programmeren op welbepaalde tijdstippen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!