raad voor een nieuwe installatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pieter d

raad voor een nieuwe installatie

Bericht door pieter d »

hallo iedereen,

Ik heb een id voor een nieuwe installatie en ik had graag de mening van enkele kenners gehad. here goes!
ik zou dus met een houtketel mijn huis willen verwarmen en warm sanitairwater maken. omdat ik een laag budget heb dacht ik om enkel een spiraal te gebruiken voor het sanitairwater. en voor de rest allemaal hetzelfde water, 2 circulatiepompen waarvan de ene (voor de radiatoren) door een klasieke thermostaat geschakeld word, en de andere altijd draait (als de ketel brand). ik heb een simpel schema getekend, maar ik denk dat het wel duidelijk is. op de tekening ontbreekt wel een mengkraan ter voorkoming van condentie in de ketel. ik kies ook voor een "open" buffervat (ivm stoom ongewenste drukopbouw). de geiser heb ik nog en wil ik in serie zetten met de spiraal om in de zomer (of bij een panne) ook warm water te hebben.

graag jullie opmerkingen an advies!
alvast bedankt
schema verwarming.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pieter d

Re: raad voor een nieuwe installatie

Bericht door pieter d »

niemand?
ecogoeikoop

Bericht door ecogoeikoop »

Hey Pieter,
Je schema is ok maar heel theoretisch. Geiser in serie met de spiraal = ook ok.

Overloop en bestudeer alle info en specifieke ideeën over open buffers hier eens op het forum. Ga meer in detail ivm je plan en zal je zeker reactie krijgen.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

@Pieter d,

In feite kan je goed zo een huis verwarmen.

Er zijn wat nadelen aan deze opstelling:
Je radiators worden zo altijd gevoed met erg heet water. Zeker als je buffer op temperatuur is. Dat is in voor- en najaar onprettig, want het wordt snel te heet in huis.
Daarnaast zouden kleine kinderen zich kunnen verbranden aan te hete radiatoren.
Beter zet je hier een mengklep tussen zodat je je bufferwater kunt mengen met retourwater uit de radiatoren tot bijv 65 graden C.

Ik neem aan dat de geiser altijd zal naverwarmen, en dat je hiermee geen indirecte boiler bedoeld?

Het open buffervat zorgt natuurlijk ook voor constante zuurstofopname in het systeem. Zorg dat het contact tussen water en lucht zo beperkt mogelijk is. Anders krijg je veel slibvorming met alle gevolgen van dien.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
pieter d

Bericht door pieter d »

dat van die mengkraan is idd een goed id, ivm de geiser was het plan om deze in de zomer te gebruiken als de ketel niet aan is, als de spiraal voldoende lang is , is er dan niet voldoende warmte opgenomen om het tapwater op 50a 60° te brengen? (op termijn is het de bedoeling dat deze vervangen word door een zonnecollector)
Pigion

Bericht door Pigion »

Ik adviseer je sterk eens intensief op Duitse en Oostenrijkse sites te kijken naar dit soort systemen, al of niet aangevuld met een zonnewarmtecollector. Op die sites vind je uitgewerkte proffesionele schema's incl. materialen, PLC's en software van gerealiseerde en goedwerkende installaties. Eén van de eerste voorwaarden voor gemengde systemen is een goede gelaagdheid te waarborgen in de buffer. Realiseer je ook dat een goed werkend en veilig systeem niet voor 2 eurocent te bouwen is, doch eerder richting € 12.000 gaat en misscien wel het dubbele.
Als je veel vrije tijd hebt, is het goedkoper eerst nog een tijdje te dromen :D .
Kostenbesparing voor een goed systeem is eigenlijk alleen te realiseeren door scherp de componenten in te kopen en het zelf an te leggen.
Pigion
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Pigion schreef:Realiseer je ook dat een goed werkend en veilig systeem niet voor 2 eurocent te bouwen is, doch eerder richting € 12.000 gaat en misscien wel het dubbele.
Als je veel vrije tijd hebt, is het goedkoper eerst nog een tijdje te dromen :D .
Als ik naar de eerste opbouw van het systeem kijk, dan denk ik dat dit vrij goedkoop is te realiseren.
Er zijn nog al een aantal houtstokers die niet graag met allerlei besturingen en plc werken, maar gewoon een vat water heet willen stoken en daarmee de radiatoren verwarmen.
Een beetje handige jongen kan voor minder dan €3000,- euro een prachtig werkend en veilig systeem in elkaar zetten. (incl. kachel, buffer en leidingwerk).
Pigion schreef:Kostenbesparing voor een goed systeem is eigenlijk alleen te realiseren door scherp de componenten in te kopen en het zelf an te leggen.
Pigion
Dat is inderdaad wel een voorwaarde. Speuren op 2ehands sites, af en toe naar de oud ijzerhandel en logisch nadenken.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie