DSR2 met vuurpijpboiler
Moderator: Moderators
-
Albert van WdJ
Re: DSR2 met vuurpijpboiler
De floorchannel was eerst gedeeltelijk vast gelast aan de voorzijde. Dat is vreselijk onhandig wanneer je hieraan iets moet vervangen. Deze is nu los gemaakt en kan feitelijk weer zo uit de vuurkamer genomen worden. De uitstroomopening wordt in de meeste bouwtekeningen als een vierkante buis aangegeven. Maar ik dacht dat een ronde buis met een zelfde oppervlak veel gemakkelijker is.
De warmte uitstraling van de DSR2 naar de opstelomgeving is verminderd door aanbrengen van geperforeerde rvs plaat aan de binnenzijde van de deur. Het is hetzelfde materiaal als wat ik gemonteerd heb achter de primaire luchtopening in de deur. (Daar heeft het als functie dat er geen vuurvonken naar buiten komen, wat prima werkt). Het zicht op het vuur is nog steeds prima, terwijl de warmtestraling duidelijk minder is.
De warmte uitstraling van de DSR2 naar de opstelomgeving is verminderd door aanbrengen van geperforeerde rvs plaat aan de binnenzijde van de deur. Het is hetzelfde materiaal als wat ik gemonteerd heb achter de primaire luchtopening in de deur. (Daar heeft het als functie dat er geen vuurvonken naar buiten komen, wat prima werkt). Het zicht op het vuur is nog steeds prima, terwijl de warmtestraling duidelijk minder is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Change, before you have to.
-
Albert van WdJ
Maar hoewel de hele DSR2 isolatie heeft via perliet of Pur, geeft deze toch behoorlijk warmte af aan de opstelomgeving. Daarom heb ik bijna de hele installatie ingepakt in 9cm glaswol. Hierdoor wordt het veel minder warm in de opstelplaats, blijft de ketel veel langer op temperatuur na het stoken en is het rendement ook behoorlijk toegenomen. Met dezelfde hoeveelheid hout zie ik duidelijk meer warmte in het buffer terecht komen. (Feitelijk bestaat de installatie bijna voor de helft uit isolatie.)
-
Albert van WdJ
Voor wat betreft de loskomende stenen in de vuurkamer: Opvallend is dat na reparatie toch 2 stenen (aan elke kant 1) weer iets naar binnen komen.
Ik denk dat het probleem zit in de uitzetting/krimpen van de installatie. Waarschijnlijk bevind zich tussen die stenen en de voorzijde van de DSR2 nog wat losse perliet, waardoor deze stenen toch los gedrukt worden. Ik laat ze even werken om te kijken hoever het doorgaat. Het heeft verder geen invloed op de constructie of de verbranding.
Ik heb tussen stalen delen die vlakbij of tegen vuurstenen aan komen geen vuurvast vilt gebruikt maar perliet aangebracht. Dat is blijkbaar geen goed idee.
Ik wilde ook de installatie hoger plaatsen. Maar dat zou alleen kunnen wanneer deze was gedemonteerd. De complete installatie omhoog brengen is vrij lastig. Dus alles staat nog gewoon op de grond.
De bedoeling van deze renovatie was om te zien hoe de installatie het gedaan heeft na vele kuubs hout te hebben verbrand.
Het systeem werkt op zich goed. Er zijn wat bouwtechnische zaken die beter kunnen.
De DSR2 is zeker geschikt als hout-cv op deze manier. Voordeel is de zeer complete verbranding waardoor je in de bebouwde omgeving geen rookoverlast veroorzaakt. Feitelijk kan je bijna niet zien dat de schoorsteen rookt. Je ziet alleen wat warmtetrillingen boven de schoorsteen, wanneer je goed kijkt. Eigenlijk is dat zelfs niet te zien vanaf de grond.
Op een bepaald moment tijdens de stook wordt de vuurkamer behoorlijk heet. Na een tweede keer bijvullen kan ik de vuurkamer niet weer helemaal vol leggen met hout. Dan gaat de verbranding zo snel, dat de rookgassen een te hoge temperatuur hebben richting schoorsteen. Dan moet met grof/dik hout en een beperkte vulling gestookt worden. Dat kost dus meer tijd.
Mijn idee is om in de toekomst een DSR2 direct in een buffer te bouwen. Zoals de Amerikaanse Garn. (zie youtube: garn wood boiler).
En dan niet de in een horizontale buffer maar gewoon een verticale buffer.
Ik denk dat het probleem zit in de uitzetting/krimpen van de installatie. Waarschijnlijk bevind zich tussen die stenen en de voorzijde van de DSR2 nog wat losse perliet, waardoor deze stenen toch los gedrukt worden. Ik laat ze even werken om te kijken hoever het doorgaat. Het heeft verder geen invloed op de constructie of de verbranding.
Ik heb tussen stalen delen die vlakbij of tegen vuurstenen aan komen geen vuurvast vilt gebruikt maar perliet aangebracht. Dat is blijkbaar geen goed idee.
Ik wilde ook de installatie hoger plaatsen. Maar dat zou alleen kunnen wanneer deze was gedemonteerd. De complete installatie omhoog brengen is vrij lastig. Dus alles staat nog gewoon op de grond.
De bedoeling van deze renovatie was om te zien hoe de installatie het gedaan heeft na vele kuubs hout te hebben verbrand.
Het systeem werkt op zich goed. Er zijn wat bouwtechnische zaken die beter kunnen.
De DSR2 is zeker geschikt als hout-cv op deze manier. Voordeel is de zeer complete verbranding waardoor je in de bebouwde omgeving geen rookoverlast veroorzaakt. Feitelijk kan je bijna niet zien dat de schoorsteen rookt. Je ziet alleen wat warmtetrillingen boven de schoorsteen, wanneer je goed kijkt. Eigenlijk is dat zelfs niet te zien vanaf de grond.
Op een bepaald moment tijdens de stook wordt de vuurkamer behoorlijk heet. Na een tweede keer bijvullen kan ik de vuurkamer niet weer helemaal vol leggen met hout. Dan gaat de verbranding zo snel, dat de rookgassen een te hoge temperatuur hebben richting schoorsteen. Dan moet met grof/dik hout en een beperkte vulling gestookt worden. Dat kost dus meer tijd.
Mijn idee is om in de toekomst een DSR2 direct in een buffer te bouwen. Zoals de Amerikaanse Garn. (zie youtube: garn wood boiler).
En dan niet de in een horizontale buffer maar gewoon een verticale buffer.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Dag Albert,
Kun je aangeven hoeveel hout je ongeveer per batch kunt verstoken? Ik zit te hersenspinselen over jouw idee om mijn attack 50kW te vervangen door een batchbox met warmtewisselaar. Zal een meerjarenplan worden, maar her en der ideeën opdoen is wel heel fijn. Ik zit te denken aan een vlampijpwisselaar met nageschakelde wellrohr condensor.
Reden is dat ik me -buiten de huidige slijtage- groen en geel zit te ergeren aan de opwarmtijd van de huidige ketel. Zoveel warmte wordt in de ketel gestoken en daarna weer naar de vogeltjes gebracht....
Kun je aangeven hoeveel hout je ongeveer per batch kunt verstoken? Ik zit te hersenspinselen over jouw idee om mijn attack 50kW te vervangen door een batchbox met warmtewisselaar. Zal een meerjarenplan worden, maar her en der ideeën opdoen is wel heel fijn. Ik zit te denken aan een vlampijpwisselaar met nageschakelde wellrohr condensor.
Reden is dat ik me -buiten de huidige slijtage- groen en geel zit te ergeren aan de opwarmtijd van de huidige ketel. Zoveel warmte wordt in de ketel gestoken en daarna weer naar de vogeltjes gebracht....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
pelletpower
Leuk stageproject Kockie. Kan wel eens snel gaan. Geen slecht idee. Vlampijpen kunnen dan uit gewoon staal. Of Corten?
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
ik zit te broeden op een systeem om stenen te gebruiken zonder te metselen; geen idee of dat haalbaar is. Heeft wel wat snij- en zetwerk nodig, maar ik ken iemand die dat wel eens doet
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
pelletpower
Ok, ik zat juist ook weer een project te verzinnen
-
LeaD
Zou het dan niet interessanter zijn om de T-dragers verticaal te plaatsen zodat er geen gewicht staat op de dragers, ook al omwille van de verschillende uitzetting van ijzer vs. steen ? Het gewicht van de steen wordt dan van steen op steen overgebracht .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
Albert van WdJ
Ik heb de hoeveelheid die ik wegstook in een complete sessie wel eens gemeten.
Dat ligt tussen de 22-25 kg hout met ca 15-17% vochtgehalte.
(mix van eik, beuk, es, berk, etc.)
De eerste batch gaat er ongeveer 5-6 kg in excl. aanmaakhout. Zodra er een beetje goed vuur is, leg ik er nog 1 a 2 kg hout bij.
Dat heeft in totaal 45-60 minuten nodig om op te branden.
Dan vul ik bij met ca. 5 kg.
Maar na 2x bijvullen is het systeem zo warm, dat de verbranding te vlot gaat voor mijn vlampijpboiler.
Hij kan dan niet genoeg warmte meer opnemen.
De rookgastemperatuur gaat dan naar 250 graden C. En boven de 220 graden C stook ik naar mijn idee weer voor de vogeltjes.
Dus dan leg ik er wat minder hout op. Of vooral ook wat dikker hout
En dat werkt prima, alleen ben ik daarmee wat meer tijd kwijt om te stoken.
Ik ben ook alweer aan het nadenken voor een verbeterde versie.
In die nieuwe versie wil ik wel altijd maximaal kunnen stoken.
Dus daar moet de boiler op afgestemd zijn.
Het op één of andere manier los plaatsen van de stenen is zeker een goed idee.
Maar misschien zijn vuurvaste stenen platen dan een eenvoudiger manier.
Met 3cm dikte heb je volgens mij best een goede isolatie van het vuur.
En als je dikker wilt dan twee platen plaatsen met vilt er tussen.
Liefst zie ik dat de vuurhaard zelf ook omringd is door ketelwater.
Wanneer er vuurvast materiaal in de vuurhaard aanwezig is, moet dat geen probleem zijn. Dat isoleert voldoen.
Voordeel van een watermantel is dat je buitenkant nooit erg heet wordt.
En daarmee ook te isoleren is met gewoon glas- of steenwol.
Ik heb nu geen bypass in het rookkanaal, maar dat zou ik er bij een volgend ontwerp wel proberen in te maken.
De opstart geeft de meeste vervuiling in je warmtewisselaar.
Een schone warmtewisselaar is heel goed te zien aan de maximale rookgastemperatuur en hoe snel je buffer vol komt.
Ik reinig nu 1x per week, omdat het even een klusje is van 15 minuten.
Maar zou het in enkele minuten te doen zijn, dan zou ik elke 1-2 dagen de boel schoonmaken.
-
Albert van WdJ
Ik zou ze het liefst maken uit steigerpijpen.
Of een vergelijkbare pijp.
En even goed kijken naar een industriële boiler.
Want dan zie je ook in welk verband ze zijn geplaatst.
En dat ze soms erg veel vlampijpen plaatsen op een klein oppervlakte.
Daarnaast moet je een werveling creëren in je vlampijpen.
Dat gaat het gemakkelijkst met een golvend gemaakt stuk plaatstaal van 1- 1,5mm dik en over de volle lengte van je vlampijp.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Die heb je gelukkig nog niet genoeg (hele bekende situatie trouwens
Ik heb ook aan die platen gedacht, maar kan (nog) geen manier bedenken om deze te bevestigen zonder dat er metaal in de vuurkamer uitsteekt. Ik zie bij mijn attack dat de (losse) stalen binnenbekleding al behoorlijk doorgefikt is. Dat zou ik graag willen voorkomen. Met mijn af en toe toch wel lompe gedrag wil ik wel iets wat stevig is en een stootje kan verdragen; ook omdat mijn kinderen nu ook af en toe stoken.Albert van WdJ schreef: ↑22 dec 2025, 11:36 vuurvaste stenen platen dan een eenvoudiger manier.
Met 3cm dikte heb je volgens mij best een goede isolatie van het vuur.
Vertikale dragers is nu nog een kwestie van tekening een kwart slag draaien....
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb er nog eens een oud topic bijgezocht viewtopic.php?t=4746
-
pelletpower
-
pelletpower
Hier slingert nog ergens een kern rond die me maar blijft roepen.
.
Bedankt Albert, vuurkamer verwarmen wilde ik eigenlijk niet doen. Rechte vlakken en druk en zo.
Bedankt Albert, vuurkamer verwarmen wilde ik eigenlijk niet doen. Rechte vlakken en druk en zo.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
@PeterBerg, zou jij een DSR2 of DSR3 aanraden voor een dergelijk experiment?
Ik heb een 200 mm schoorsteen
Ik heb een 200 mm schoorsteen