Decentrale wtw / ventilatieroosters in ramen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Anne2

Decentrale wtw / ventilatieroosters in ramen?

Bericht door Anne2 »

Ik heb mijn woonkamer geïsoleerd en ben nog niet uit het ventilatiesysteem...

Steensmuren met verf aan buitenkant. Binnen 2 cm spouw (dmv ventilatielatten) met daarop 16 cm dikke pirplaten, binnenmuur 10 cm pir en rond de schoorsteen 8 cm dik steenwol.

Er komen HR++ ramen.

En nu moet ik beslissen opnieuw ventilatieroosters in de ramen, zitten er nu 3 stuks.
Voordeel: geen stroomgebruik, geen geluid, goedkoop.
Nadeel: die geven kou en tocht denk ik.

Of een decentrale wtw. De woonkamer is iets van 9 x 4,5 en 3 meter hoog.
Voordeel: CO2 en of luchtvochtigheid gestuurd
Minder tocht? en Warmteverlies.
Nadeel: stroomgebruik, blijvende filterkosten, geluid, lelijk ding aan muur, hogere aanschafkosten.

Wat is jullie ervaring?
En welk systeem raden jullie evt aan?
Iemand ervaring met in Duitsland kopen? (zouden daar veel verder mee zijn).
Claasje

Re: Decentrale wtw / ventilatieroosters in ramen?

Bericht door Claasje »

Ik zou je misschien wel kunnen helpen om je keuze wat makkelijker te maken. Ik kan je niet in detail adviseren, maar wel wat zeggen over ventilatie in het algemeen. Ik heb in het verleden Bouwbesluit berekeningen gemaakt en zo ook ventilatiebalans berekeningen opgesteld. In de ventilatiebalans komt naar voren hoeveel verse lucht je nodig hebt en hoeveel er afgevoerd moet worden. Zo worden ook de glasroosters met debieten bepaald.

Verder hangt het ook van af hoe luchtdicht een huis is. Kun je daar iets over vertellen? Mijn huidige woning tocht van alle kanten, dus extra ventilatie is niet nodig tenzij ik een feestje heb. De slaapkamerraam doe ik in de avond altijd open.

De berekening is theorie om te kunnen voldoen aan het Bouwbesluit wat bij natuurlijke toevoer niet klopt in de praktijk. De wind kan vaak van richting veranderen en dan zijn de debieten van de roosters te groot of te klein. Dus natuurlijke toevoer dmv roosters werkt over het algemeen aan de westkant te goed en aan de noordkant te weinig. Bij fabrikanten zijn de debieten van glasroosters voor het Bouwbesluit bepaald in l/s bij een winddruk van 1 pascal (10 pascal komt overeen met windkracht 2-3)..

Indien mogelijk is het soms simpeler om een raampje op een kier open te zetten als je thuis bent.

Je zou ook een schets van de plattegrond van de aangrenzende ruimtes kunnen posten. Hierop aangeven hoe de ventilatie nu geregeld is en of er deurspleten zijn. Ventilatie kan nl. ook vanuit een andere ruimte komen middels deurspleet of een deur die vaak open en dicht gaat (zie voorbeeld).

Met decentrale WTW heb ik niet zo veel ervaring mee, maar werkt natuurlijk beter dan centraal.

Bij warmteverlies door ventilatie wordt vaak geen onderscheid gemaakt tussen stralingswarmte en convectiewarmte. Welk verwarmingssysteem heb jij?

Voorbeeld stroomschema uit een ventilatiebalansberekening:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie