Dag allen,
In mijn woning ga ik een batchrocket bouwen zoals in 2023 eerder gepost, maar de bouw zal nog heel wat jaren duren. Ik ben nu de grond uit en het bijgebouw is aan de buitenkant helemaal af. De bedoeling is dat ik voorlopig in het bijgebouw ga wonen en deze zal nu prioriteit hebben. Dus komende tijd ga ik de binnenkant aanpakken en staat de bouw van de woning voorlopig op hold.
De badkamer en werkplaats is beneden. Boven is de leefruimte met alle voorzieningen. Later als de woning af is zal deze als werkplaats fungeren en boven als kantoor / hobbyruimte.
Het bijgebouw is geïsoleerd volgens nieuwbouweis en heeft triple glas. Verder komt er een elektrische boiler voor warm tapwater.
Het idee is om ook een batchrocket (DSR 3) in het bijgebouw te bouwen als verwarming. De vuurkamer op de eerste verdieping (ik wil het vuur in de living zien) en de bell door laten lopen tot begane grond, zie tekening.
Op verdiepingshoogte wil ik op de bell twee betonlateien leggen waarop de vuurkamer komt. De begane grond is van gewapend beton die de hele kachel kan dragen. De vraag is dus of een vuurkamer wel werkt halverwege de bell? Het zal aardig heet worden en twijfel of de betonlateien te veel zullen gaan werken? Misschien kan ik beter een stalen tafel met hoge poten toepassen (verdiepingshoogte is 2,75 mtr)?
De mantel wil ik met leemmortel metselen van betonnen peilwerk blokken (massa 2000-2200 kg/m3). Deze hebben een fijne hoogte van 190 of 240 mm en zijn 290 mm lang. Als afwerking komt er leemstuc. De kachel wil ik verder zo eenvoudig mogelijk houden.
Bouw batchrocket in bijgebouw
Moderator: Moderators
-
Claasje
Bouw batchrocket in bijgebouw
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Re: Bouw batchrocket in bijgebouw
Warmte wil omhoog. Ik weet niet of het gaat lukken deze met een bell zo ver naar beneden te lokken; je hebt absoluut een aantal bypasses nodig om de schoorsteen op temperatuur te houden bij een koude start.
Daarbij is de bell naar verhouding van de vuurkamer(vermogen) wel erg groot. Ik heb mijn twijfels of je iets hebt aan verwarming (op deze manier) van de benedenverdieping.
Daarbij is de bell naar verhouding van de vuurkamer(vermogen) wel erg groot. Ik heb mijn twijfels of je iets hebt aan verwarming (op deze manier) van de benedenverdieping.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
LeaD
"ik wil het vuur in de living zien" heeft heel veel consequenties, vooral als er dan constructies worden aangepast om hieraan te kunnen voldoen . Ik vermoed dat een rookgasventilator op de schouw onontbeerlijk zal zijn .
Het lijkt me ook niet zo handig om elke dag met brandhout de trap op te zeulen tot het eerste verdiep, maar dat is dan weer persoonlijk .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
Claasje
Bedankt voor de feedback! Ik wil de kachel verder zo eenvoudig mogelijk houden. Dus deze komt gewoon beneden.
Nu is het idee om de bell ongeveer een halve meter door de verdiepingsvloer uit te laten steken. Kan de kop als bankje gebruikt worden als de kachel wat afgekoeld is? Hoe warm wordt deze eigenlijk na een stook?
Verder de vraag of de kop wel genoeg warmte geeft voor boven? Mij lijkt van wel, want ik heb beneden veel massa en de kop wordt het heetst. Het dak is het beste geïsoleerd van de hele ruimte (Rc 10 m²K/W), maar heeft wel het minste massa (dakbeschot + PIR-isolatie + keramische pannen). Op de houten verdiepingsvloer komt een zwevende vloer van 20 mm Fermacell plaat (massa 23 kg/m²).
Volume: begane grond 157 m³ en verdieping 102 m³ - afgerond 260 m³ totaal.
Ik heb de kachel liever te groot dan te klein en wil met een stook 24 uur kunnen overbruggen. Vanwege de grootte van de bell kom ik uit op een 200 mm systeem. De wanden kan ik eventueel dikker maken voor een massa van ongeveer 2500 kg.
Overige vragen:
- Een gemetselde en gezaagde kern van isolerende stenen blijken soms toch wat minder hittebestendig. Hoe zit dat bij de DSR3? Anders kies ik voor de veilige weg en wordt het ontwerp 4: gegoten kern (vlgs batchrocket.eu).
- Ik wil misschien een inwendige schoorsteen toepassen in de bell. Hoe kan ik deze het beste opbouwen?
- Welke leemmortel kan ik het beste gebruiken voor het metselen van de mantel?
- Wat zijn de voordelen van leemstenen tov betonstenen voor de bell? Beton zet meer uit, maar is toch flexibel icm leemmortel en leemstuc lijkt mij?
Na feedback zal ik de kachel verder uittekenen en later de bouw ook delen.
Nu is het idee om de bell ongeveer een halve meter door de verdiepingsvloer uit te laten steken. Kan de kop als bankje gebruikt worden als de kachel wat afgekoeld is? Hoe warm wordt deze eigenlijk na een stook?
Verder de vraag of de kop wel genoeg warmte geeft voor boven? Mij lijkt van wel, want ik heb beneden veel massa en de kop wordt het heetst. Het dak is het beste geïsoleerd van de hele ruimte (Rc 10 m²K/W), maar heeft wel het minste massa (dakbeschot + PIR-isolatie + keramische pannen). Op de houten verdiepingsvloer komt een zwevende vloer van 20 mm Fermacell plaat (massa 23 kg/m²).
Volume: begane grond 157 m³ en verdieping 102 m³ - afgerond 260 m³ totaal.
Ik heb de kachel liever te groot dan te klein en wil met een stook 24 uur kunnen overbruggen. Vanwege de grootte van de bell kom ik uit op een 200 mm systeem. De wanden kan ik eventueel dikker maken voor een massa van ongeveer 2500 kg.
Overige vragen:
- Een gemetselde en gezaagde kern van isolerende stenen blijken soms toch wat minder hittebestendig. Hoe zit dat bij de DSR3? Anders kies ik voor de veilige weg en wordt het ontwerp 4: gegoten kern (vlgs batchrocket.eu).
- Ik wil misschien een inwendige schoorsteen toepassen in de bell. Hoe kan ik deze het beste opbouwen?
- Welke leemmortel kan ik het beste gebruiken voor het metselen van de mantel?
- Wat zijn de voordelen van leemstenen tov betonstenen voor de bell? Beton zet meer uit, maar is toch flexibel icm leemmortel en leemstuc lijkt mij?
Na feedback zal ik de kachel verder uittekenen en later de bouw ook delen.
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Als je een bell wilt maken van 4 meter hoog, dan zou ik een vertikale riser maken. Ruimte genoeg, de warmte meteen naar boven. Maak wel een bypass want het duurt lang eer de eerste warmte weer terug naar beneden is om de schoorsteen op temperatuur te krijgen.
De bovenkant van mijn bell is 15cm dik tegen 7cm zijkant. Er op zitten kan prima, zellfs als de zijkant te warm is om vast te houden.
De bovenkant van mijn bell is 15cm dik tegen 7cm zijkant. Er op zitten kan prima, zellfs als de zijkant te warm is om vast te houden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --