Rocket Batch Box 123
Moderator: Moderators
-
MatthiasD
Re: Rocket Batch Box 123
We zijn al wat jaartjes verder en al die tijd heeft de Rocket het prima gedaan maar inmiddels heeft hij een mankementje, de isolerende stenen waar ik de riser van gemaakt heb bleken toch wat minder hittebestendig als verwacht. Dit vertaalde zich in een soms slechte trek/verbranding met alle gevolgen van dien.
Dus een plan gemaakt en een nieuwe riser gegoten van vuurvaste beton (in delen).
Vanochtend de kachel open gemaakt en de oude riser verwijderd, de stenen stonden helemaal los, de vuurvaste mortel had losgelaten. Alleen het ijzerdraadje eromheen hield de boel nog bij elkaar. Ook bleken de onderste stenen, het dichts op de vuurkamer toch wel wat schade opgelopen te hebben, ze zijn deels 'opgegeten'.
Straks de nieuwe riser installeren, deze zet ik gewoon in elkaar met stukjes superwool ertussen, kan er ook niks scheuren.
Foto's volgen.
Dus een plan gemaakt en een nieuwe riser gegoten van vuurvaste beton (in delen).
Vanochtend de kachel open gemaakt en de oude riser verwijderd, de stenen stonden helemaal los, de vuurvaste mortel had losgelaten. Alleen het ijzerdraadje eromheen hield de boel nog bij elkaar. Ook bleken de onderste stenen, het dichts op de vuurkamer toch wel wat schade opgelopen te hebben, ze zijn deels 'opgegeten'.
Straks de nieuwe riser installeren, deze zet ik gewoon in elkaar met stukjes superwool ertussen, kan er ook niks scheuren.
Foto's volgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Ruuben
Respect voor je doorzettingsvermogen en kundigheid. Waarom toch zoveel zwarte bende daar denk je? Is dat stuk slechtste vegen?
Het is wel enorm passen en meten achteraf.
Het is wel enorm passen en meten achteraf.
-
LeaD
Welk hout had je voornamelijk gebruikt als brandstof ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
MatthiasD
De binnenkant van de bell wordt niet geveegd, alleen de bodem. De riser zelf ook niet, kom je niet bij.
De nieuwe riser staat er inmiddels in, hij heeft nog een jasje van superwool gekregen. Straks het gat in de zijkant van de kachel weer dichtmetselen. Leem is toch wel fijn, kan bijna alles hergebruiken
De kittens vinden het ook allemaal vreselijk spannend, gisteren zaten ze de hele dag onder de bank
De nieuwe riser staat er inmiddels in, hij heeft nog een jasje van superwool gekregen. Straks het gat in de zijkant van de kachel weer dichtmetselen. Leem is toch wel fijn, kan bijna alles hergebruiken
De kittens vinden het ook allemaal vreselijk spannend, gisteren zaten ze de hele dag onder de bank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
MatthiasD
-
MatthiasD
Het gat zit weer dicht, morgen maar eens voorzichtig stoken en verder afwerken.
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
De binnenkant van de riser zou zo heet moeten worden dat je daar nooit hoeft te vegen. Hoe is het met de secundaire beluchting? Het lijkt wel of je geregeld te weinig zuurstof hebt daar.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
MatthiasD
Zou eigenlijk goed moeten zijn. Is 989mm2, volgens spreadsheet hoeft ie maar 613mm2 te zijn.
Primair is ook groter als nodig.
Primair is ook groter als nodig.
-
opaBoven
Ik zag dat je een floorchannel hebt. Ik vroeg me af: is het opgaande deel daarvan (de stub) nog heel?
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Goede vraag! Ik moet mijn floor channel vaak al voor het eind van het stookseizoen bijwerken, met 4mm stalen pijp...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
MatthiasD
Het opgaande deel van de floorchannel is al diverse keren vernieuwd, vooral het ‘dakje’ heeft erg te lijden, moet inmiddels ook weer eens, wordt erg dun. Gelukkig is het niet veel werk 
-
denb3rt
Mooi fotoverslag, leuk om te lezen!