Vloerverwarming water blijft koud vanaf therm.knop

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hlmmn

Vloerverwarming water blijft koud vanaf therm.knop

Bericht door Hlmmn »

Ik heb een probleem met een vloerverwarming die ik mogelijk drie jaar niet heb aan gehad.
De installatie werd is 15 jaar geleden geplaatst op de plaats van één radiator . Er zit een extra pomp op speciaal voor de vloerverwarming. Het heeft altijd goed gewerkt met genoeg druk.
De aanvoerbuis A wordt warm, evenals de radiatorknop B , die ik op de hoogste stand open heb staan. Maar na de radiatorknop blijft alles koud. De pomp H draait. Ik heb hem voor de zekerheid open gemaakt en het schoeprad draait ook. Toch is er geen doorstroming. Aan en afvoer zijn zelfde temperatuur (18 graden). Alle ventielen, van de thermostaatknop en van de vijf leidingen ( I) gaan open. De twee retourventielen en staan ook open (F en E) . Bij ontluchten via ventiel komt er geen lucht uit.
Zie foto.

Wat ik geprobeerd heb: toen ik één bout van de (uitstaande) pomp losdraaide en weer vastdraaide, vulden de bovenste en onderste verdeelbalk(C en D) en de pomp zich ineens met heet water. Ook de retourleiding G rechtsboven werd warm. Er leek doorstroming te zijn. Alleen : de leidingen van de cirquits bleven koud (I en J). Dus er zitten geen verstoppingen in het bovenste deel.
Daarna de pomp er even helemaal af gehad. Er was daarbij veel water weg gelopen dus weer aangevuld en hele installatie in huis bijgevuld en ontlucht.
Na heropstarten blijft weer alles koud vanaf thermostaatventiel. Ik hoor luchtbellen maar er komt geen lucht uit het ontluchtingsventiel. Wat kan hier aan de hand zijn? Nb drie jaar geleden is er een nieuwe verwarmingsketel geplaatst maar dezelfde verwarmingspomp bleef.
9c00b1f2-d5a3-4f72-a532-cba5992cc838.jpeg
IMG_1873.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JantjeV8

Re: Vloerverwarming water blijft koud vanaf therm.knop

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk toch dat het plunjertje in de thermostaatventiel 'B' blijft plakken. Of het wax-patroontje in die thermostaatknop heeft de geest gegeven. In elk geval zou ik dat component in z'n geheel eens vervangen.
LeaD

Re: Vloerverwarming water blijft koud vanaf therm.knop

Bericht door LeaD »

Ik denk dat thermostaat B eentje is zonder waxpatroon maar met een afstandsvoeler en dat werkt met een soort zuiger gevuld met alcohol . Door aan de thermostaatknop te draaien kun je de zuiger verbuigen als die helemaal is uitgeschoven en is het kapot .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Plaats reactie