Advies nodig bij mijn eerste leemstucwerkje op antieke muren

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Freyja

Advies nodig bij mijn eerste leemstucwerkje op antieke muren

Bericht door Freyja »

Dag iedereen.

Ik kocht twee maand geleden een huisje van 1850 dat heel wat werk nodig heeft (ook verplichte werken voor het Vlaams Woningfonds, oa nieuwe elek). Na vorige week de keuken volledig ontmantend te hebben en de trap (daar zaten menuiseriteplaten tussen de sandwich die door een saneringsbedrijf werden weggehaald), heb ik nu dus sterk brokkelige muren over die een handje plastische chirurgie nodig hebben.

Dat gaat volgende week al gebeuren hoop ik, als ik al mijn materiaal te pakken krijg, omdat de lucht toch wat te stoffig is om in te ademen nu en de keuken klaar moet zijn voor de installatie van toestellen en loodgieterij. Ik ben het huisje terug aan het brengen naar een meer rudimentaire inrichting, met leemstucbezetting, meubels van recyclagehout en blauwe steen, herstel & restauratie van de houten plafonds (en de vloeren die ze op de bovenverdieping onder dak vormen), speksteenkachel als centrale verwarmingssysteem (het huis is klein en roostertjes in het plafond laten de warmte lekker naar de slaapvertrekken boven circuleren)...

Hieronder wat foto's van de staat van de muren. Ik vond hier voornamelijk veel baksteen, met wat erg poederige exemplaren en brokkelig oud leem met stro erin terug. Voegenwerk is op plaatsen nogal zanderig. Ik wou dat voor aanvang met de stofzuiger zacht opzuigen zodat enkel vaste voegen overblijven.

Na wat rondlezen (ook hier - zo dankbaar voor de nuttige richtlijnen!) heb ik een strategie uitgedacht (prijsvriendelijkheid is nodig, maar ook een elegante oplossing met zo weinig mogelijk chemicaliën) en ik had gehoopt dat ik hierlangs van de meer ervaren leemgebruikers feedback kon krijgen vooraleer ik een potje ervan maak waar de boel toch van/uit de muur valt of teveel of verkeerde producten koop...

Dus, omdat ik toch vnl met leembrokken zit dacht ik die oude leem/klei/sto mix goed nat te spuiten en daarin een iets meer plastische leem (plasticineachtige consistentie) met stro of wat langere halmen droog gras erdoor te proppen tot alle diepe gaten gevuld zijn, en ook die basis op de muren te wrijven aan een dikke pap/yoghurt consistentie. De eerste vraag is dus: met of zonder primer of is meer plastische leem genoeg na bevochtigen vd muren en verwijdering van oude papierresten? Daar zou ik dus vervolgens met mijn basisleem met strostukjes erin bezetten en dat goed uitsmeren. Ik veronderstel dat ik zoals bij kleisculptuur (iets dat ik een tijdje lang gedaan heb) moet wachten tot de pap wat kleverig wordt na wat droging zodat de adhesie beter is? Die ervaring indachtig lijkt het me verstandig om de barbotine niet te nat te maken om haarscheurtjes etc. te vermijden bij het drogen?

Ik stootte vandaag echter bij productsourcing op rietmatten die blijkbaar op meer gehavende muren - of fijne draaglatten in hout? - kunnen bevestigd worden (ik neem aan met plug en vijs?) en daar gewoon dus de basisleem op te strijken en goed aan te duwen. Basically een bypass van de gatenvulling (of moet ik die alsnog vullen)? Dat ziet er wel elegant uit... Is dit misschien meer aangewezen in mijn situatie?

Op de foto's merken jullie dat de electricien zijn nieuwe installatie al heeft vastgezet met wat snelgips. Ik zit dus met de optie om de sleuven eerst helemaal dicht te stoppen met hetzelfde knaufgoedje, maar zou dat niet evengoed lukken met mijn leem/stromengsel, evt met wat rietstokjes halverwege dwars erin, of jute, verwerkt om wat meer draagkracht in dat gat te krijgen en de prop op haar plek te houden?

Er zijn delen waar ik niet zeker ben van wat het is - mortel of toch kleibezetsel dat ze vroeger hebben gladgemaakt en geschilderd? (vooral op de foto in de trap is dat goed zichtbaar - in de keuken zou ik gokken dat de gladde delen mss toch nog goed zittende leembezetting is?) Dus zou het daar op de gladde delen in materiaal X veiliger zijn om toch een primer met wat hechtstructuur te kwasten omdat het niet zeker is of het een absorberende ondergrond gaat zijn of niet?

Op de snelgips zal het wellicht nodig zijn om primer te strijken?

Voor de afwerking nadat het basisleem is gedroogd (moet dat volledig droog zijn eerst?) dacht ik een donker gekleurd afwerkingsleem te strijken en dat ter hoogte van de spatzone van het aanrecht met was te behandelen zodat het waterdicht is en afgewassen kan worden. Zou dat werken? (zo moet ik niet het risico lopen om op de basisleem tegellijm te gebruiken of met barbotine de tegels op hoop van zege in te drukken...)

Qua leverancier zag ik dat Tierrafino zowel basisleempaketten (leng ik dat best zelf aan of is kant en klaar betrouwbaarder qua hechtingskwaliteit?) levert als rietmatten. Ik ben me bewust van het feit dat dat nog rudimentairder kan, maar als absolute beginner wou ik niet direct te masochistisch te werk gaan... Als iemand een goede leverancier kent waar ik sympathiekere prijzen kan vinden, laat maar gerust weten!

Zo, dat zijn de gedachten zo wat. Ik moet deze week mijn materialen bestellen en erin vliegen, dus hopelijk kan ik snel nog wat bedenkingen of goede raad ontvangen om deze eerste klus/ondekking tot een goed hechtend einde te brengen.

Alvast 1000 x dank voor jullie behulpzame feedback, raad en linkjes.
Freyja
keuken_main.jpg
trap.jpg
deur.jpg
schoorsteen.jpg
gat.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Re: Advies nodig bij mijn eerste leemstucwerkje op antieke muren

Bericht door Pietje »

Koop eerst het boek "the handsculpted house" van oa Ianto Evans. Daarin staan alle truukjes beschreven die je als leemstuccer nodig hebt. Leem van Tierrafieno is natuurlijk goed spul, maar duur. Goedkoper (zeker en Belgie) is zelf uit de grond scheppen (grote delen van Belgie kan dat) maar dan heb je geen idee van het kleigehalte en zo, daarvoor Ianto Evans lezen.
Gebruik geen gras, maar enkel stro. Eerst even op een stenen vloer (buiten) leggen en er met de maamachine overheen, dan is die een stuk fijner en beter geworden.
Stro mengen met klei-zand mengsel (leem ;-)) dat de stro net blijft plakken is geschikt om grote gaten te vullen.
Loszittend stof en steen wegvegen, nat maken en gaan lemen met gehakselde stro er door heen als basislaag. Omdat de muur er niet heel stabiel uit ziet ook glasvezel stuukgaas gebruiken. Afwerken met leem zonder stro en daarna schilderen voor de juiste kleur.

Doe je nog iets aan isolatie? Dan wordt het een heel ander verhaal....
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
rijpezweer

Re: Advies nodig bij mijn eerste leemstucwerkje op antieke muren

Bericht door rijpezweer »

Ook voorzichtig zijn met die klodders snelgips. Dat zou wel eens heel ander materiaal kunnen zijn qua ademend vermogen. Misschien elders vastzetten met leem en dat spul er uithalen eens die leem wat uitgehard is?
Plaats reactie