Beste forumleden,
Graag had ik wat aanbevelingen gehad in verband met de aankoop of bouw van een houtgestookt fornuis met cv functie.
De situatie is als volgd: wij maken in onze woonkamer al een 10tal jaar gebruik van een door mij gebouwde leemoven. Deze werkt goed maar is onvoldoende om mijn hele huis aangenaam te krijgen. Dus in de keuken brand gedurende de hele winter een oude gietijzeren jotul kachel. Ik zou graag de warmte van deze kachel wat meer verdelen door het huis (Slaapkamers kinderen) en was van plan een rayburn hiervoor te installeren. Maar deze hebben blijkbaar een zeer slecht rendement? En wat als deze hierdoor in de toekomst verboden worden...
Nu zijn mijn vragen:
Wat zijn merken van de betere alternatieven van de rayburn?
Of kan ik een leemoven fornuis maken waarmee ik enkele radiatoren en een buffervat/boiler kan voeden? Waar zoek ik verder? Ik heb liever een continue systeem dan iets dat met een batch moet gestookt worden, want dat doe ik al met onze leemkachel in de woonkamer.
Alvast bedankt indien iemand informatie kan delen
Gert
Houtgestookt fornuis met cv functie
Moderator: Moderators
-
gertman
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Houtgestookt fornuis met cv functie
Dutch John (helaas niet meer actief op dit forum, misschien leest ie nog stiekem mee...)
eens een rayburn omgebouwd op hout en daar een warmtewisselaar achter gezet. HIer kan ik wat vinden: viewtopic.php?t=2760&hilit=rocket+fornuis
Weet niet of hij zijn warmtewisselaar hier gedocumenteerd heeft.
eens een rayburn omgebouwd op hout en daar een warmtewisselaar achter gezet. HIer kan ik wat vinden: viewtopic.php?t=2760&hilit=rocket+fornuis
Weet niet of hij zijn warmtewisselaar hier gedocumenteerd heeft.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
- Paul Joosten
- Contacteer:
Inmiddels ben ik overgestapt op een warmtepomp maar in dit draadje kan je mijn ervaringen lezen met name betreffende de installatie. IK stookte met een MBS Thermo Magnum maar kan die niet echt aanbevelen. Na acht jaar flink stoken waren diverse onderdelen behoorlijk op.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
-
gertman
Kockie en paul, alvast bedankt voor jullie inbreng. Nu ben ik aan het twijfelen geslagen om een hout/(pellet) cv in mijn kelder te plaatsen i.p.v. mijn gasketel. En een simpel (goedkoper) houtgestookt fornuis in de keuken te plaatsen.