Kachel pijp met een lange of korte weg in de kamer?
Moderator: Moderators
-
Jfromthemountain
Kachel pijp met een lange of korte weg in de kamer?
Wij zijn thuis bezig met verduurzamen, toch wel kijken hoe we de prijzen kunnen drukken. En we zitten te denken om te gaan bij verwarmen met een kachel. Na wat inlezen zie ik niet alleen veel kachels maar ook kachel pijpen. en ik las dat dikwandige kachelpijpen warm worden en dus mee verwarmen. (linkje om te weten waar ik over praat) maar als dat zo is, is het dan slim om deze pijpen met een lange weg door mijn kamer te laten gaan? of moet je als nog gewoon kortste weg naar buiten?
-
Albert van WdJ
Re: Kachel pijp met een lange of korte weg in de kamer?
Als de rookgassen te ver afkoelen, wordt de trek minder.
Ligt er dus aan hoe heet de rookgassen in het enkelwandig schoorsteenkanaal komen en hoe lang je enkelwandige schoorsteen is.
Voldoende trek in je schoorsteenkanaal zorgt voor een goede verbranding in je kachel.
Iedere kachelfabrikant geeft dan ook aan hoeveel de minimale trek moet zijn.
(daarnaast ook wel eens hoeveel de minimale schoorsteenhoogte moet zijn vanaf je kachel.)
Koel je te ver af, gaat je kachel slechter branden en krijg je mogelijk condensvorming in je schoorsteen met roet en creosoot.
En troubles met je omgeving omdat een slechte verbranding vrij onaangenaam geurt.
Ik zou als minimum aanhouden dat de rookgassen nog 150 graden C zijn vanaf het moment dat je enkelwandige schoorsteenpijp overgaat naar dubbelwandig.
En die temperatuur hangt weer af van je kachelsoort, vermogen van de kachel, kwaliteit en soort hout.
En wat is daarnaast in jouw optiek een lange weg of een korte weg?
Ligt er dus aan hoe heet de rookgassen in het enkelwandig schoorsteenkanaal komen en hoe lang je enkelwandige schoorsteen is.
Voldoende trek in je schoorsteenkanaal zorgt voor een goede verbranding in je kachel.
Iedere kachelfabrikant geeft dan ook aan hoeveel de minimale trek moet zijn.
(daarnaast ook wel eens hoeveel de minimale schoorsteenhoogte moet zijn vanaf je kachel.)
Koel je te ver af, gaat je kachel slechter branden en krijg je mogelijk condensvorming in je schoorsteen met roet en creosoot.
En troubles met je omgeving omdat een slechte verbranding vrij onaangenaam geurt.
Ik zou als minimum aanhouden dat de rookgassen nog 150 graden C zijn vanaf het moment dat je enkelwandige schoorsteenpijp overgaat naar dubbelwandig.
En die temperatuur hangt weer af van je kachelsoort, vermogen van de kachel, kwaliteit en soort hout.
En wat is daarnaast in jouw optiek een lange weg of een korte weg?
Change, before you have to.