Bouwvergunningvrij bijgebouw met vijftien zonnepanelen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten

Bouwvergunningvrij bijgebouw met vijftien zonnepanelen

Bericht door Adriaan Kragten »

De nieuwe notitie: “Ideeën over een bouwvergunningvrij bijgebouw met vijftien zonnepanelen” kan bekeken worden op mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu “No wind energy”. Het in deze notitie beschreven huis heeft op de begane grond dezelfde indeling als het huis met twintig zonnepanelen maar het dak heeft nu een dakhoek van 45° en alle zonnepanelen liggen op het dak. Het huis heeft een begaanbare zolder boven de slaapkamer en de badkamer.
Adriaan Kragten

Re: Bouwvergunningvrij bijgebouw met vijftien zonnepanelen

Op 17-7-2015 werd een nieuw hoofdstuk 4 toegevoegd getiteld: Toevoeging van een VIRYA-5B3 windturbine”.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Adriaan, jammer, een 10 kWh voor een winterdag. 5 m diameter is toch een aardig molentje dat niet overal geplaatst kan worden.
Op een winterdag tel ik niet eens wat pv doet. Des te interessanter wat een windmolen doet. We hebben ruim 100 kWh per dag nodig. Dat zou een molen van ruim 10 m worden. Mmm. Lastig, nog lastiger.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

100kWh per dag PP?? Da's echt kneiterveel voor een woning, zelfs met bijgebouw.
pelletpower

Mwa, meer andersom, werkplaats met woning erbij. Sinds we een fiberlaser hebben en met lucht snijden van 15 bar is het wel losgegaan. Trouwens nog steeds 1800 kWh over. Ook vorig jaar met slecht zonjaar. Na salderen gaat dat wel pijn doen. Besparen door met productie te stoppen gaat nog meer pijn doen. Kortom, feestje is binnenkort voorbij en nu op zoek naar nieuw feestje. Valt niet mee trouwens.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Aha, oke, maar dat is geen mooi vergelijk tot de notitie van Adriaan, die maakt een afgestemd plan voor een woning met bijgebouw.
pelletpower

Ja klopt, maar van wind weet ik niets. Dat zou het nieuwe feestje kunnen zijn. EAZ molentje zou me wel passen, maar waar?
Eea uitgezocht na het lezen van Adriaan zijn notitie. Het blijft hoe dan ook vertaald moeten worden naar je eigen situatie.
Zelfbouw klinkt leuk maar daar heb ik simpelweg geen tijd voor. En foutje maken met een 10 m molen is ook niet echt grappig.
Dan nog is er grid of generator nodig. Eens zien of eerst die laatste wat uithaalt.
Adriaan Kragten

Bij zonnepanelen maakt het maar weinig uit waar ze in Nederland staan en de hoogte is alleen belangrijk als er in de directe omgeving andere bebouwing of begroeiing is. Maar bij een windturbine hangt het geleverde vermogen zeer sterk af van de windsnelheid ter hoogte van de rotoras. Deze windsnelheid hangt weer sterk af van de plaats in Nederland, van de torenhoogte, van de terreinruwheid en van de maand. In mijn berekening in hoofdstuk 4 ben ik van mijn woonplaats in Brabant uitgegaan en daarvoor moet je met tamelijk lage windsnelheden rekenen. Maar als je voor december i.p.v. 5 m/s met 7 m/s zou mogen rekenen dan is het vermogen 1390 W en dus een factor 1390 / 506 = 2,75 hoger. Wat je maximaal aankunt bij zelfbouw hangt erg af van de mogelijkheden van de bouwer maar ik denk dat de grens voor de meeste mensen bij 5 m ligt. Maar er staan op mijn website ook rapporten met ontwerpberekeningen voor grotere molens zoals de VIRYA-6.5 en de VIRYA-10. Een groot probleem is echter dat je molens niet zo maar mag plaatsen.
Adriaan Kragten

Op 21-7-2025 werd op blz. 5 een stukje toegevoegd over een optie waarbij toch ook nog zes zonnepanelen op de voorgevel geplaatst worden.
Plaats reactie