Juist, dat soort panelen.
Normaal gesproken heeft zo'n paneel maar een dun huidje op de buitenzijde. Maar er bestaan series die ze zogenaamde 'carrier-panelen' noemen, en die hebben een wat dikker buitenhuid om daar een afwerking, een gevelbekleding of iets dergelijks op te bevestigen.
Dat soort panelen heb je enkel met PIR vulling. De steenwol-versie niet. De verlijming/bundeling van het steenwol is niet sterk genoeg daar voor. Nadeel van PIR is het geluid. De harde schuimlaag geeft het getik van regenwater op het dak zonder demping door naar binnen. Ander nadeel zou kunnen zijn dat PIR niet erg eco schijnt te zijn.
Doen in je eigen woning ben ik het helemaal mee eens. Maar ongeacht vergunningsplicht, een gebouw met woonbestemming zal hoe dan ook aan het Besluit Bouw & Leefomgeving moeten voldoen. Hoe dat met die tiny dingen werkt weet ik niet, ik denk dat er weinig van deugd. Ook tijdelijke woningen moeten aan dat zelfde BBL voldoen, daar waar dat uitgaat van een 50-jarige levensduur. In een tiny house wonen, werken, koken, eten, wassen, slapen ze allemaal in dezelfde ruimte.
In elk geval, noem je het slaapkamer, dan gaat toegang, vluchtweg, daglicht, ventilatie, Co melding en weet ik wat al niet meer onderdeel van je ontwerp worden. Ik kan daar ook niks aan doen. Ik zou zeggen: blijf het een zolder of loze ruimte noemen op je tekeningen.
Bouwvergunningvrij bijgebouw
Moderator: Moderators
-
JantjeV8
-
Adriaan Kragten
Re: Bouwvergunningvrij bijgebouw
De oorspronkelijke notitie is te komen vervallen op 12-7-2025 en vervangen door de notitie: “Ideeën over een bouwvergunningvrij bijgebouw met twintig zonnepanelen”. Het huis heeft nu geen zolder meer en een slaapkamer op de begane grond. Het heeft nu tien zonnepanelen op de voormuur en tien zonnepanelen op het naar het zuiden gerichte deel van het dak. Het huis is nu eenvoudiger en goedkoper geworden en omdat er nog meer zonnepanelen op liggen dan op de oorspronkelijke versie, is er meer kans dat je in de winter genoeg energie hebt. Omdat er geen ladder meer is naar de zolder, is het behalve als vakantiehuis, nu ook geschikt als mantelzorgwoning. Ik heb voor sandwich panelen met een 12 cm dikke steenwol vulling gekozen. Iedereen bedankt die commentaar geleverd heeft op de oorspronkelijke notitie.