Bomen sterfte

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rob21tq

Bomen sterfte

Bericht door rob21tq »

Advies gevraagd!

Wij hebben een beukenhaag op ons perceel, hier tussenin/naast staan allemaal esdoorns en ook 2 beukenbomen

Nu hadden 4 jaar geleden toen wij het perceel kochten veel esdoorns al dode takken erin zitten en ook klimop. Dit hebben wij toen allemaal verwijderd en de bomen leken weer goed op te knappen.

Nu zien we echter dat er veel bomen compleet dood lijken, en sommige hebben alleen nog wat bladeren in de kroon, verder zijn ze ook goed kaal. Zie foto’s

Wat kunnen we hier nog aan doen, of is er geen redding meer en moeten alle bomen gerooid worden. Wat zou de oorzaak zijn? Wateroverlast van 2024? Achter de haag loopt een greppel waar vorig jaar (2024) veel water in stond.

De donker groene bomen op de achtergrond zijn trouwens eiken en die staan weer aan de andere kant van de weg.

Alvast bedankt voor de adviesen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Re: Bomen sterfte

Bericht door Pietje »

Drie nagenoeg dezelfde foto's die niet veel zeggen helaas... Heb je ook foto's van dichtbij, of liever, van de bladeren die er nog wel op zitten?
Dat de eiken kaal zijn kan door wintervlinder komen en dat zou de komende weken weer goed moeten komen door st Janslot.
Zijn de beuken wel echte beuken?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
rob21tq

Bericht door rob21tq »

Bedankt voor je antwoord.

Ik zal even kijken voor wat foto’s van dichtbij.
De eiken op de achtergrond staan aan de andere kant van de weg en zijn niet van mij en hebben nergens last van.

Het gaat echt alleen om de esdoorn. Er staan ook nog 2 beuken in dit rijtje, maar die staan niet op de foto.

Ik zal snel kijken voor betere foto’s
Adriaan Kragten

Bericht door Adriaan Kragten »

Wij hebben ook een paar esdoorns die dood gegaan zijn en ook een walnotenboom. Er zijn zelfs drie esdoorns met de laatste storm omgewaaid. De walnotenboom heeft in 2024 een poos met zijn voet in het water gestaan en daarvan vind ik het niet gek dat hij dood gegaan is. Wij hebben nog twee ander walnotenbomen die wat hoger staan en daar komt dit jaar juist erg veel aan. Maar in het gebied waar de dode esdoorns stonden is het ook behoorlijk nat geweest en ik denk toch dat dat de oorzaak is van de sterfte. Er staan er nog een stuk of tien en in de meeste zit heel wat klimop maar daar hebben ze toch niet veel last van.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Komen er ook goeie noten vanaf Adriaan? De notenbomen hier in de buurt hebben allemaal veel noten, maar al een paar jaar op rij zitten ze dan zwart en niet goed ontwikkeld in de bast.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Weet je zeker dat de zwarte noten niet goed ontwikkeld zijn?
Vroeger was een zwarte noot inderdaad 'mislukt'. De laatste jaren zit overal de walnootboorder in de bolster. Daardoor wordt de bolster zwart maar de noot ontwikkelt zich prima. Schoonmaken en drogen worden echter lastiger...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

oh, dan zal ik dat eens in de gaten houden, want dan worden ze zwart doordat ze in de bast verrotten en niet de kans krijgen om te drogen.
rob21tq

Bericht door rob21tq »

Sorry voor mijn late reactie. Hier ij nog enkele foto’s van dichtbij.

De bladeren fotograferen is wat lastig, deze zitten enkel nog boven in de boom. Lager zit bijna niets meer. Ook zijn de bladeren veel kleiner als normaal en worden de bladeren ook bruin na verloop van tijd lijkt het.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Adriaan Kragten

Bericht door Adriaan Kragten »

JantjeV8 schreef: 16 jul 2025, 10:09 Komen er ook goeie noten vanaf Adriaan? De notenbomen hier in de buurt hebben allemaal veel noten, maar al een paar jaar op rij zitten ze dan zwart en niet goed ontwikkeld in de bast.
Vorig jaar hadden we weinig noten en veel noten met een zwarte bast waarvan er veel al vroeg afvielen. Dit jaar geen zwart bast en de noten die te vroeg vielen waren allemaal aangepikt door vogels. Nu hangen beide bomen vol met mooi uitziende noten maar het duurt nog even voordat de noten rijp zijn. Ik zie nu wel dat er bladeren beginnen op te krullen vanwege de droogte en ik hoop niet dat dat alsnog de oogst zal bederven.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Dat beeld is hier gelijk. Terwijl vorig jaar er al vroeg zwarte rommel van af viel in augustus.
Plaats reactie