Goedkope prefab massakachel met Shorty kern

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

peterberg
Moderator

Re: Goedkope prefab massakachel met Shorty kern

Bericht door peterberg »

Na een vermoeiende maar succesvolle jaarlijkse bijeenkomst van de AFPMA, de vereniging van Franse massakachel bouwers, ben ik weer een beetje bij aan het komen. De 8kant peperbus lijkt nu zo ongeveer niet meer droger te worden, dus is vandaag het deksel er weer op gegaan. Om condensatie aan de binnenkant van het deksel te voorkomen is er een ring van 8 mm gaatjes in geboord, 14 in totaal. Ik neem aan dat dit voldoende is om eventueel aanwezig vocht te laten ontsnappen. Het geheel ziet er nu echt uit als een bovenmaatse peper strooier.

Afbeelding

Het deksel ligt er los op, hoewel het goed klemt dus eraf waaien gaat niet gebeuren. Met popnagels vastzetten ga ik niet meer doen, het is de moeite niet waard en gasdicht wordt het (deksel) niet meer. Vandaag ook nog eens flink gestookt met naar schatting 5 kg zacht hout. Alles wordt flink warm, onderaan natuurlijk wat minder. Boven de deur het heetst, tot 115 graden. Nog net binnen de mogelijkheden van gewone poedercoating, die wordt uitgehard bij 200 graden. Verbranding is heel rustig en gelijkmatig, pas op het laatst kon de bypass volledig dicht.

Een paar weken geleden heb ik al geprobeerd hoe warm starten ging met de bypass gesloten. Niet onaardig, moet ik zeggen. Ze komt rustig op gang en voor zover ik kan waarnemen is er geen spiertje rook te zien. Als het morgen een beetje meezit probeer ik dat nog eens, nu met de meetapparatuur er aan. De temperatuur van de werkplaats is vandaag in een uur of vier opgekrikt van 20 naar 23 graden C. Stoken was in anderhalf uur voorbij, de buitenkant begon toen al knap warm te worden.
Mijn werkplaats is natuurlijk een deel van een passiefhuis dus opwarmen gaat vrij gemakkelijk. Volgens de laatste meting, gestart vanaf koud is het rendement gemiddeld 92%, net zo hoog als een grote batchrocket massa kachel.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Mooie kachel geworden!

Inderdaad is de hoeveelheid condens aan de binnenkant van de kachel niet heel gewenst. Heb je een idee of er nu nog steeds vocht bij komt?

Hoewel esthetisch niet fraai kunnen gaatjes aan de voorkant, onder waar de condens zit, samen met de gaatjes in de deksel, zorgen voor een luchtstroom die veel vocht kan afvoeren.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
LeaD

Bericht door LeaD »

Pietje schreef: 27 mei 2025, 22:41 Hoewel esthetisch niet fraai kunnen gaatjes aan de voorkant, onder waar de condens zit, samen met de gaatjes in de deksel, zorgen voor een luchtstroom die veel vocht kan afvoeren.
Is een vochtafvoer naar de woonruimte wel gewenst ? Of zie ik dit voorstel verkeerd ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

LeaD schreef: 28 mei 2025, 07:20Is een vochtafvoer naar de woonruimte wel gewenst ? Of zie ik dit voorstel verkeerd ?
Het is inderdaad zo dat op deze manier overtollig vocht de woonkamer in gaat. Maar dat lijkt me geen probleem omdat de hoeveelheid beperkt is en de kamer door het stoken zowiezo daalt in RV.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Pietje schreef: 27 mei 2025, 22:41Inderdaad is de hoeveelheid condens aan de binnenkant van de kachel niet heel gewenst. Heb je een idee of er nu nog steeds vocht bij komt?
Nee, dat is niet meer zo, het had alleen te maken met het droogstoken. Doordat er ruimte zit tussen de stenen in het dek en het stalen deksel kan er vocht condenseren tegen het relatief koele deksel. Dat is tegelijk ook de enige plaats waar dat gebeurt, de rest wordt veel warmer en het vocht wordt dan via de schoorsteen afgevoerd.
Pietje schreef: 27 mei 2025, 22:41Hoewel esthetisch niet fraai kunnen gaatjes aan de voorkant, onder waar de condens zit, samen met de gaatjes in de deksel, zorgen voor een luchtstroom die veel vocht kan afvoeren.
De kachel zelf, opgesloten in de metalen achtkant, is zo gasdicht als ik het maar krijgen kan. De ruimte tussen plafond en staal wordt echt wel warm, een mogelijkheid om dat vocht alleen maar af te voeren is op zichzelf al genoeg.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie