Goedkope prefab massakachel met Shorty kern

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

benthuis
Moderator

Re: Goedkope prefab massakachel met Shorty kern

Bericht door benthuis »

Fijn dat je weer in actie kunt... !
Ben benieuwd waar het heen gaat.
Hoelang duurde een stook? (30 min in het diagram)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

benthuis schreef: 21 apr 2025, 12:49Hoelang duurde een stook? (30 min in het diagram)
Dit zijn allemaal betrekkelijk kleine hoeveelheden (meestal zacht hout) van iets meer dan 2 kg. Als ik me goed herinner dan is de maximum hoeveelheid die in het ontwikkel model paste iets van 3 tot 3,5 kg. Door die maximum burn rate wordt de stookduur natuurlijk langer, hoeveel is nu nog niet te zeggen.
En oh ja, hoogste temperatuur na 3 porties, aan de buitenwand gemeten, is 85 graden. Dus warm wordt-ie zeker, en niet zo'n beetje ook.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
LeaD

Bericht door LeaD »

peterberg schreef: 21 apr 2025, 16:14 En oh ja, hoogste temperatuur na 3 porties, aan de buitenwand gemeten, is 85 graden. Dus warm wordt-ie zeker, en niet zo'n beetje ook.
Is dat dan bovenaan, in het midden of eerder onderaan ? Of is de temperatuur bijna egaal verspreid en zo overal hetzelfde ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

LeaD schreef: 21 apr 2025, 16:40
peterberg schreef: 21 apr 2025, 16:14 En oh ja, hoogste temperatuur na 3 porties, aan de buitenwand gemeten, is 85 graden. Dus warm wordt-ie zeker, en niet zo'n beetje ook.
Is dat dan bovenaan, in het midden of eerder onderaan ? Of is de temperatuur bijna egaal verspreid en zo overal hetzelfde ?
Het paneel waar de deur in zit wordt het heetst, bovenaan en onderaan 10 tot 15 graden koeler. Overigens is het de volgende ochtend wél egaal verspreid maar uiteraard veel lager, zo'n beetje 40 tot 45 graden als het de vorige avond op de heetste plek 85 graden is geweest. Allemaal ongeveer, als de wijzigingen er in zitten verandert het gedrag ook weer. Het duurt nog wel even voordat er met zekerheid wat over te melden valt, als er meer metingen zijn gedaan.
groeten, Peter
LeaD

Bericht door LeaD »

Dan is de afstraling van de primaire verbranding ( het batchgedeelte ) niet te verwaarlozen vooraleer de rookgassen de bel verlaten . Kan handig zijn voor het fijn tunen indien de schouwtemperatuur te laag of te hoog zou worden .
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

LeaD schreef: 21 apr 2025, 19:25 Dan is de afstraling van de primaire verbranding ( het batchgedeelte ) niet te verwaarlozen vooraleer de rookgassen de bel verlaten . Kan handig zijn voor het fijn tunen indien de schouwtemperatuur te laag of te hoog zou worden .
Het is mij volkomen onduidelijk wat je bedoelt en hoe je tot die conclusie bent gekomen.
groeten, Peter
LeaD

Bericht door LeaD »

Je zou toch verwachten dat de temperatuur bovenaan het hoogst is . Onder het motto : de soep wordt nooit zo heet gedronken als dat ze wordt opgediend, wordt er op een lager gedeelte toch een hogere temperatuur gemeten .
Wat ook nog zou kunnen, ter hoogte van de box is er meer turbulentie in de bel wat een betere energieoverdracht zou kunnen veroorzaken .

Veel sterkte met de gezondheid toegewenst, het is nog wat te vroeg om de paus te vervoegen . :lol:
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

LeaD schreef: 22 apr 2025, 08:06 Je zou toch verwachten dat de temperatuur bovenaan het hoogst is.
Bij een eerste generatie batchrocket zou dat inderdaad het geval zijn. Niet alleen omdat hete gassen stijgen ten opzichte van koudere, maar ook omdat de monding van de riser naar boven is gericht.
Bij een Shorty kern, waar het hier om gaat, is dat anders. De uitlaat van de korte riser is niet naar boven gericht maar in plaats daarvan horizontaal terug naar de voorzijde. Er is dus één plek, direct boven de deur, die om die reden het heetst wordt. Mede daarom bestaat de massa boven de deur niet uit betonklinkers maar uit chamotte stenen, het is de thermisch sterkst belaste locatie.
Verder spreidt de stroom hete gassen niet alleen uit naar boven maar ook nog sterk naar links en rechts. Met als gevolg dat de regio rondom de deur heter wordt dan de rest van de peperbus. Dit is een effect dat ook zo bedoeld is, helemaal bovenaan, boven de hoofden van de bewoners, is meer warmte niet zo nuttig.
groeten, Peter
LeaD

Bericht door LeaD »

Dat verklaart alles !
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

De afgelopen week ben ik druk geweest met de stenen weer van het deksel af te halen, het deksel van de kit af te wrikken, de bovenste ring stenen er uit te halen.

Afbeelding

Daarna een ring van 8 stenen op de platte kant (8 cm hoog) leggen.

Afbeelding

Met een stel stalen T-profielen 40x40x5 mm en strookjes vuurvilt een ondersteuning maken, de stenen op hun kant (105 mm hoog) deze keer.

Afbeelding

En het geheel dicht breien met kleine stukjes en leem mortel in de hoeken.

Afbeelding

Het deksel ligt er nu los op, op een gebreid glasbandje. Dat deksel klemt behoorlijk, nog geen tekenen dat het daar lekt.

Afbeelding

In de tussentijd heeft ze al weer een paar keer gebrand, de bovenkant wordt nog steeds flink warm maar nu ongeveer hetzelfde als de wanden. De kachelventilator slaat nog steeds wel aan, maar nu pas na een uur in plaats van 5 minuten na aansteken.

Afbeelding

Afgas temperatuur naar de schoorsteen is nu zeer stabiel, na het sluiten van de bypass blijft de meter hangen op 100 tot 105 ºC.

Afbeelding

Er zijn nog een paar heel kleine aanpassingen die ik zou kunnen doen, maar dat heeft geen haast en mogelijk laat ik het wel zo.
Nu alles is opgeruimd en ze zo staat te pronken ben ik best wel trots op haar.
groeten, Peter
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Mooi Pieter!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Dat is een prachtig ding! En mede door z'n eenvoud i.c.m.de doordachte brandkamer een technisch hoogstandje!! Diepe buiging.
denb3rt

Bericht door denb3rt »

Knap! Leuk om volgen. Alweer mooie inspiratie.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Na een paar keer stoken in evenzoveel dagen had ik toch niet het idee dat dit de definitieve configuratie was. Het duurde naar mijn smaak echt te lang voordat de bypass gesloten kon worden. Die betonklinkers kunnen een berg warmte opslurpen!
Dus: op de ochtend van de 3e mei heb ik het deksel weer gelicht. Aan de binnenkant van het deksel een heleboel condens en roestvlekken, niet goed. Na wat heen en weer lopen tussen de tekeningen op mijn computer monitor en de kachel zelf besloot ik om het stenen plafond er weer uit te halen, plus de ring van 8 stenen die er eerder in waren gelegd. Dat heb ik die zaterdag laat in de middag gedaan, viel een beetje tegen, het zat allemaal veel vaster dan ik had gedacht.

En om vervolgens de hele zaak er weer in te bouwen op zondagmorgen, met het plafond 8 cm lager geplaatst. Daardoor wordt de bell nog wat kleiner en hopelijk duurt opwarmen nu wat korter.
Dit is het beginnetje.

Afbeelding

Alles ging er vrij gemakkelijk in, tenslotte was dit geen verbouwing maar een her-verbouwing.

Afbeelding

Helaas had ik niet meer voldoende dunne superwool liggen om de afsluiting daarmee te doen, dus werd alles helemaal rondom in de leemmortel gezet. Met waar ik maar kon stukken en stukjes van overgeschoten chamotte platen er in.

Afbeelding

Zoals te zien, is er nu een ruimte van +/- 10 cm over, daar heb ik nog een laag van losliggende klinkers ingelegd.

Afbeelding

De accumulerende massa neemt hierdoor nog weer met 18 stenen toe t.o.v. de situatie zonder steenachtig plafond. Het totaalgewicht is nog niet echt duidelijk, de beton van de stenen bevat nog vrij veel water volgens mijn bouwvocht meter. Ik heb nu 10 stenen op hun korte kant op de werkbank staan en af en toe controleer ik het vochtgehalte. Dat neemt langzaam af, de tijd gaat leren in hoeverre de stenen droog willen worden. De eerste stoken zijn heel hoopgevend, geen rook lekkage en de afgas temperatuur neemt nu weer wat sneller toe. Het deksel blijft er voorlopig af, mogelijk maak ik er een ring van 10 mm gaten in. Helemaal in de trant van een peperbus met strooigaatjes. :mrgreen:

Wanneer ik er aan toe ben, ga ik weer metingen doen. Ik laat hier weten hoe dat verloopt.
groeten, Peter
Tiewrap

Bericht door Tiewrap »

Ik wil toch reageren dat ik dit zeer fascinerend vindt om te lezen ook al begrijp ik niet precies alles wat je schrijft.
Mooi om te zien hoe de techniek van houtstook verfijnd kan worden. (Kunnen de Fransen nog wat van leren, wat ik dan ook weer niet begrijp)
Plaats reactie