verwarmen huis Baltische staten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rijpezweer

verwarmen huis Baltische staten

Bericht door rijpezweer »

Hoe zou jij ons huis in de Baltische staten verwarmen? Tot nu toe lieten we gewoon de waterleidingen leeg op het einde van de zomer omdat we er in de winter toch niet waren. Het plan was om dat te vermijden door bij te warmen met infraroodpanelen, maar nu komt een permanent bewoner/huisbewaarder. Die heeft wel wat meer nodig dan temperaturen boven nul.

Naar energie ziet het er momenteel als volgt uit:
- 200 m² binnenoppervlak over 2 verdiepingen
- 12 x 13.2m buitenomtrek
- geen schouw, schilddak met 60cm oversteken
- ramen driedubbel glas
- isolatie: onder vloer 20cm eps, buitenmuren 1.2m stro, tussen verdiepingen 30cm steenwol, zoldervloer 40cm cellulose
- elektrische boiler 200l

Ons origineel plan was met een paar infraroodpanelen de vrieskou buiten te houden. Met een permanente bewoner is dat niet economisch meer.

Ik zie drie mogelijkheden:
- een multi-split lucht/lucht-warmtepomp, strategisch aangevuld met de al beschikbare infraroodpanelen in de badkamers. Dat lijkt technisch het eenvoudigste alternatief.

- een pelletkachel en/of -ketel. We hebben al enkele jaren een tweedehands toestel van een bekend merk staan dat ook ineens warm water kan leveren. Centraal in huis plaatsen is doenbaar mits verplaatsen van enkele schakelaars. Luchttoevoer wordt zowiezo een uitdaging. Is er een manier om dat via dezelfde dakdoorvoer te doen? De infraroodpanelen kunnen dan strategisch aanvullend gebruikt worden.

- een lucht/water-warmtepomp. Dat betekent elektrische boiler weg, nieuw buffervat in de plaats en ook nog lage temperatuurradiatoren voorzien en de bijhorende leidingen.
pelletpower

Re: verwarmen huis Baltische staten

Bericht door pelletpower »

Baltische staten? Verwarmen zoals de meeste mensen daar doen, hout. Nieuwe kacheltje van Peter?
pelletpower

Baltische staten? Verwarmen zoals de meeste mensen daar doen, hout. Nieuwe kacheltje van Peter?
rijpezweer

pelletpower schreef: 01 apr 2025, 22:52 Baltische staten? Verwarmen zoals de meeste mensen daar doen, hout. Nieuwe kacheltje van Peter?
Dank voor je bijdrage.

Een paar argumenten op een rijtje, voor elk van de oplossingen. Zie jij grote hiaten?

Pro warmtepomp:
- Makkelijker op afstand te bedienen. We zijn er zelf amper in de winter en zitten 2000km ver. Je kan niet altijd rekenen op een huisbewaarder...
- Sluit aan bij infraroodpanelen, elektrische boiler en automatisering. Die zijn er al.
- Lokale stroomproductie hier is in grote mate waterkracht, biomassa en meer en meer aangevuld met wind en in de lichte helft van het jaar ook zon.
- Snellere en eenvoudiger installatie.
- Minder onderhoud.
- Geen dakdoorvoer nodig. Minder kans op lekkage.
- Minder plaats nodig.

Pro pelletkachel:
- Een pelletkachel is onafhankelijker van het elektriciteitsnet.
- Met een pelletkachel kan je ook warm water maken.
- Voor vakantiegasten heeft een pelletkachel een zekere charme.
- Lokale hernieuwbare grondstof.
- Langere afschrijvingstermijn dan warmtepomp?
- Minder lawaai.
- Aangenamer soort warmte, zeker in hoge ruimtes.

Eerder neutraal:
- Warmte uit een lucht/luchtwarmtepomp en pellets ontlopen elkaar hier niet zo sterk qua prijs. De warmtepomp lijkt iets goedkoper:
- Een degelijke noordse multi-split lucht/luchtwarmtepomp haalt intussen een SCOP (Helsinki) van 4.6. Met elektriciteit van het net aan ~0.17€/kWh is dat ~0.037€/kWh warmte. Zonnepanelen verlagen die prijs nog in het lange tussenseizoen.
- Pellets kosten hier intussen ~200€/ton. Aan 4.9 kWh/kg en 90% rendement is dat ~0.045€/kWh warmte.
- Er staan intussen al behoorlijk wat warmtepompen in de streek. Er zijn ook een paar betrouwbare installateurs. Idem voor pelletkachels.
- De prijs van de installatie zelf is soortgelijk.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Wat dacht je van een warmtepomp voor basiswarmte en een houtkachel voor de behaaglijkheid?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower

Airco unit met cop 4.6? Geloof ik niet, dan wil ik er ook een. Lastig meten aan lucht lucht WP.

Pelletkachel zou mijn keuze niet zijn. Pellets moet je kopen.

Als t automatisch moet een snipperketel.

Maar als t mijn keus zou moeten zijn, dan overwoog ik toch alles leeg te laten lopen. Zit er al cv in?
rijpezweer

pelletpower schreef: 02 apr 2025, 17:13 Airco unit met cop 4.6? Geloof ik niet, dan wil ik er ook een. Lastig meten aan lucht lucht WP.
Panasonic CU-3Z75ABEC. SCOP Helsinki 4.6 volgens de fabrikant. Recent, maar de voorgangers hebben een heel goeie reputatie. Het resultaat zal allicht wat lager liggen, maar dat spul heeft een heel goeie reputatie in de Baltische staten en Scandinavië.
Pelletkachel zou mijn keuze niet zijn. Pellets moet je kopen. Als t automatisch moet een snipperketel.
Daar heb je een punt. Alleen is de enige plaats waar een kachel eventueel kan een plek voor gasten. Is het haalbaar om daar een kachel te zetten zonder dat daar problemen van komen? Daar heb ik zo mijn bedenkingen bij...
Maar als t mijn keus zou moeten zijn, dan overwoog ik toch alles leeg te laten lopen.
Je bedoelt laten leeglopen als de bewoner er niet is? We denken dit economisch rendabel te kunnen laten bewonen.
Zit er al cv in?
Neen.
pelletpower

Panasonic zal ik eens opzoeken. SCOP klinkt leuk maar is een gemiddelde over het jaar, omhet verschrikkelijke verbruik in de winter te maskeren zeg maar.

Apart stookhok voor de ketel. Is best een lomp systeem. Snippers zijn licht

Inderdaad ,winterklaar maken.

Rendabel laten bewonen geeft net zo goed verantwoordelijkheden voor de gebruiker, alles vorstvrij houden bijvoorbeeld.
rijpezweer

Hoe zou een en ander er uitzien als ik als basis zou gaan verwarmen met brandhout? Mijn belangrijkste criteria:
- geschikt voor ons sterk geïsoleerd huis
- zo weinig mogelijk muur- of dakdoorvoeren (coaxiale luchtaanvoer? roosters in ramen monteren? aanvoer via dakoversteek en buisventilator?)
- weinig en eenvoudig onderhoud
- veilig te stoken door een leek (huurder bnb!)
- geen waterbuffer

Ik zie dan vaag iets voor mij:
- een massakachel centraal op het gelijkvloers
- een actief luchtcirculatiesysteem. Hoe zou dit eruit zien?
- mogelijke aanvullende warmtebronnen:
- infraroodpanelen
- passieve elektrische verwarmingselementen
- (eventueel) één eenvoudige split lucht/lucht-warmtepomp
Plaats reactie