Verwarmen herberg Frankrijk

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Tiewrap

Verwarmen herberg Frankrijk

Bericht door Tiewrap »

Om voort te borduren op het welkomstgedeelte hier onze vraag :

Wij hebben een herberg in de Vogezen met 600m2 te verwarmen oppervlak op 550 meter hoogte.
Het klimaat is niet veel anders als in NL, hoewel de nachten in de winter mogelijk wat kouder zijn.
De herberg bestaat voor een groot deel uit ouderwets Franse dikke muren van 75cm, dit is een soort spouwmuur die met steen opgevuld is.
Ook staat ie voor een deel in en op een rots, wat het kwa klimaat op de begane grond net een grot maakt. Het wordt niet echt koud, maar na een dag warm weer warmt het ook niet op.
Er is nog niets gemoderniseerd, met de verwarming gaan we er wel vanuit dat alles goed geïsoleerd is/wordt.
Er zit nu cv met een diesel kachel in, die zou een 20/30kw moeten zijn, maar iets concreets heb ik niet kunnen vinden.
Warm water gaat door middel van gas en elektriciteit.
Gas willen we niet en stroom is ook hier niet goedkoop.
We zouden het in de winter ook willen kunnen verwarmen, echter ligt onze hoofdzaak bij zomer activiteiten.

Het woongedeelte van ca 75m2 verwarmen we met 1 houtkachel, vooralsnog volstaat dat niet. Als de boel beter geïsoleerd is en af en toe warm gestookt wordt verwacht ik daar verbetering in.

Wat ik graag zou willen is een grote warmtebuffer in de herberg die dan gevoed zou worden door een houtvergasser en/of zonnepanelen.
Vooralsnog ben ik het meest gecharmeerd van de "outdoor wood boilers" zoals central boiler.

Hoe kom ik er achter hoe groot alles moet zijn ?
Ik zit vooral met de vraag, 1 groot buffervat 1x per dag opstoken of een systeem waarbij je de hele dag bij verwarm. Of kom ik automatisch op een combinatie uit ?
Voor het mooie zou het warme water hier ook mee voorverwarmd worden.
Rook uit de schoorsteen is hier lang niet zo'n issue als in NL, echter wil ik dat zelf liever niet. Ook onze gasten zullen dat niet waarderen. Met opstarten alleen zou dan nog minder erg zijn.
In de regel heb ik ook niet de tijd om er de hele dag bij te blijven. Zon central boiler zou je 1x vol kunnen gooien en dan zou ie de hele dag toe moeten kunnen ?

We hebben niet alle ruimte, voor snippers is veel ruimte nodig met opslag ?
Bomen hout is hier genoeg voorhanden
rijpezweer

Re: Verwarmen herberg Frankrijk

Bericht door rijpezweer »

Hoeveel ruimte heb je om zonnepanelen te plaatsen? Dat kan op het dak, maar zeker ook op de grond. Die dingen zijn intussen heel goedkoop geworden dat het ecologisch en economisch voor de hand ligt. Warm water zou daarmee al zeker 8-9 maanden per jaar opgelost moeten zijn. Onderschat ook het vermogen niet om bij te verwarmen in de lente.

Is het een optie om in de winter het gebouw deels enkel vorstvrij te houden? Dan kan je een verwarmingssysteem dimensioneren op enkel het wintergedeelte en warm water. Veel goedkoper en milieuvriendelijker.
Tiewrap

Bericht door Tiewrap »

Vandaar dat ik graag een modulair systeem zou willen die een centrale buffer verwarmd waar de vraag dan weer uitgehaald wordt (als dat kan).
We kunnen dat starten met een houtvergasser en later al dan niet met subsidie uitbreiden met zonnepanelen.

We hebben een dak van de schuur op het zuiden, die meet 250m2 op de vloer.
We zitten in een vallei omringd door bergen, alleen naar het zuiden is het vrij.
In de winter is de zon hier pas rond 11 uur.

Je bedoelt dan gewoon met panelen die electriciteit opwekken ? Is dat efficiënter?
dormos

Bericht door dormos »

Ik zou de "outdoor woodboiler" vergeten. Laag rendement, want vergast niet en veel rook. Daardoor ook erg vervuilend.
Een grote houtvergasser met een buffer is dan een betere oplossing, met voor de zomer PV voor warm water.
Tiewrap

Bericht door Tiewrap »

Ik zoek eigenlijk alleen naar houtvergassers, dingen als central boiler zijn dat toch ?

Ik hoop eigenlijk op een houtstook systeem wat zichzelf kan regelen met een relatief grote verbrandingskamer zodat ik er niet de hele dag bij hoef te blijven.
Dus daarin zou ik de volgende opties hebben als ik het goed heb ?

Zwaardere vergasser en die 1 a 2x per dag opstoken om een groot buffervat te verwarmen.
Hiermee verwacht ik een redelijk rendement en weinig uitstoot(rook)

Zoals hierboven beschreven houtvergasser met een grote verbrandingskamer die zichzelf kan regelen.
Voordeel dat je er niet bij hoeft te blijven, nadeel is meer uitstoot/rook. Ik heb echter sterke twijfels bij vers hout stoken en hoop dat dit met beter en droger hout te kunnen onderscheppen.

Een waarschijnlijk kleinere houtvergasser die je over de hele dag bij moet houden.

Duidelijk is dat zonnepanelen voor de zomer hem hier gaat worden, er zijn gewoon veel voordelen en het is een systeem wat in principe geen aandacht behoeft.
dormos

Bericht door dormos »

Niet alle "outdoor boilers " zijn vergassers, veel zijn gewoon grote kachels met een watermantel.
Dat zorgt er voor dat het vuur gekoeld wordt, daardoor vervuilen brandt en het rendement lager is.
Een vergasser onttrekt de warmte vooral aan de rookgassen, en haalt meer energie uit het gestookte hout.
Sterke twijfels bij vers hout stoken zijn terecht, dat moet je nooit doen. Als het al brandt gaat veel energie verloren door het verdampen van het in het hout aanwezige vocht.

Hotvergassers heb je in veel formaten, zelfs types waar hout van 1 meter in past. Koppel je die aan voldoende grote buffers dan hoef je die niet vaak te stoken. De vergasser brandt continue op vol vermogen tot het buffervat gevuld is. Dat zorgt voor een hoog rendement en rookloos stoken.
Tiewrap

Bericht door Tiewrap »

Hebben jullie misschien ook tips voor welke vergassers ?

De central boiler is nu eigenlijk de voornaamste die ik weet.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

een 100 kW attack?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Tiewrap

Bericht door Tiewrap »

Niet duur en een dealer in de buurt.
Dat is een goede tip
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Is een snipperhoutketel niet iets? Zeker als je eerder richting de 600m² enigszins wilt warm houden ipv 75?
Duurder in aanschaf dan een attack van 100 Kw, maar veel meer gebruiksgemak, en een pak goedkopere brandstof.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Daar ben ik eigenlijk al een tijdje naar op zoek, maar niets betaalbaars. Daar nog tips over? Scheelt een boel werk, die snippers.
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

ik ben nu (weeral) druk bezig op het werk, volgende week verhuizen 40 gasten naar een nieuwbouw, erna ga ik even bekijken.
Ik wil hout drogen, en heb dan zo een 400-1000 kWh per week nodig.
Ik heb ook wat pdf'jes gedownload van de duitse Biomeiler vereniging, om die piste ook te bewandelen, en ik ga in April naar de Forst Live beurs, daar staan die snipperketelverkopers ook... Fröling en Hargassner zijn goede maar dure opties...
Uit de zagerij en brandhoutproductie wilt nog wel wat afvalhout komen, dat kan versnipperd ook nog goed als brandstof dienen....

Zonnepanelen kosten op dit moment inderdaad amper iets, het probleem is dat ze in de winter niet zoveel opleveren, misschien een combinatie doen..., ik heb nog wel dakruimte over, maar geen omvormercapaciteit om aan te sluiten op het net, dus wat ik bijzet zou autonoom moeten draaien/helpen.
Tiewrap

Bericht door Tiewrap »

Wat mij tegenhoudt aan snippers is de droogtijd en lastiger zelf te maken. Ik heb in onze regio ook nog niet echt snippers gezien. In NL is dat meer denk ik.
LeaD

Bericht door LeaD »

pelletpower schreef: 19 mar 2025, 05:55 Daar ben ik eigenlijk al een tijdje naar op zoek, maar niets betaalbaars. Daar nog tips over? Scheelt een boel werk, die snippers.
Blaze Harmony, ligt in de prijsklasse van atmos en consoorten en die kan ook houtsnippers aan .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
pelletpower

Bericht door pelletpower »

:D laat ik die nu net aangeschaft hebben. Prijs viel me tegen. Maar het was een beetje een wazige deal. Noem eens wat prijzen uit Belgie svp. Zit daar een verdeler?
Het lijkt me overigens wel een leuke kachel. Nog een paar weken en het stookseizoen is over. Dan kan ie aangesloten worden.
Plaats reactie