Voorstellen (herberg Frankrijk)

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Post Reply
Tiewrap

Voorstellen (herberg Frankrijk)

Post by Tiewrap »

Hallo allemaal, me hier aangemeld in de hoop informatie te vergaren voor de verbouwing van onze herberg in Frankrijk.
De verwarming is 1 van de grote uitdagingen, het pand meet 600m2 vloeroppervlak, het budget is uiteraard beperkt.
Ook de isolatie is een vraagstuk, het oude gebouw met ouderwets dikke muren waar bij sommige water doorheen loopt vraagt toch een bijzondere benadering.

Verder is fietsen en dan met name bergaf en in het bos mijn grote passie, bijna alles waar een motor op zit, en kan ik de meeste gemotoriseerde dingen ook nog aardig bedienen en repareren.

Op dit forum al een hoop interessants gelezen hoewel ik hoop dat hier niet continu naar een zoekfunctie wordt verwezen.
rijpezweer

Re: Voorstellen (herberg Frankrijk)

Post by rijpezweer »

Tiewrap wrote: 04 Mar 2025, 03:23 Hallo allemaal, me hier aangemeld in de hoop informatie te vergaren voor de verbouwing van onze herberg in Frankrijk.
De verwarming is 1 van de grote uitdagingen, het pand meet 600m2 vloeroppervlak, het budget is uiteraard beperkt.
Ook de isolatie is een vraagstuk, het oude gebouw met ouderwets dikke muren waar bij sommige water doorheen loopt vraagt toch een bijzondere benadering.
- Hoe zuidelijk zit je in Frankrijk? Wat voor klimaat? Vorst?
- Verwacht je ook in de winter het hele gebouw open te houden voor gasten? Indien niet, hoe groot is het deel dat je wenst open te houden?
- Veel houtproductie in de buurt?
- Wat staat er al aan verwarmingssystemen?
- Is er al enige isolatie aanwezig?

Twee random opmerkingen:

1) Ik herinner me hier een draad waarin een bijzondere opstelling gedetailleerd werd. Een buizenstelsel dat de warmte van hopen composterende houtschilfers opnam en door het gebouw circuleerde. Het ging over een gebouw in Duitsland.

2) Heb je een groot domein, onderschat dan niet wat je met fotovoltaïsche panelen en elektriciteit kan bereiken.
kockie
Site Admin

Post by kockie »

Dat was in Stunzel, weet niet of het nog gebruikt wordt. Benthuis, weet jij daar nog wat van? Of Franq?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Tiewrap

Post by Tiewrap »

Ik zal een nieuw topic openen en daarin antwoorden.
Of maakt dat hier niet uit ?
Post Reply